Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte surfa utan nätverkskabel (mobilt bredband)


okean

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en router Huawei-593-S från Tele 2 för mobilt bredband. Jag låste upp den och kan ansluta mig till internet med sim-kort från Hallon, men BARA med nätverkskabel. Utan kabeln verkar det omöjligt. Jag får meddelandet "det går inte att ansluta till" mitt trådlösa nätverk. Vad måste jag ändra i inställningarna? Jag ser att signalstyrka är stark både på routern och i listan över trådlösa anslutningar i det högra nedersta hörnet av datorskärmen. Jag har gått in i routerns webbgränssnit och har lagt in förstås Hallons APN. Lösenordet har jag bytt (har både stora och små siffror + bokstäver). Jag har WPA 2 och har valt en kanal. I WPA-kryptering i SSID-profil har jag TKIP+AES och har data roaming ikryssad. Allt verkar korrekt, internet funkar med sladden, men varför inte trådlöst? Undrar om jag måste göra någonting i DDNS-inställningar? Där har jag inte gjort någonting. Jag har Windows 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske?

 

Prova med att växla med bara en av de två lägena i routern, inte båda samtidigt (TKIP+AES).

Jag hade testat detta tidigare men det funkar tyvärr inte. Har också kört alla diagnoser i routers webbgränssnitt under System och allt är godkänt. Det är så märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska titta lite längre bak i Bruksanvisningen och fundera på att uppgradera routern mjukvarumässigt, se sid 38. Prova allt annat först, har själv löst liknande problem på en av mina egna routrar med uppgradering av mjukvara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska titta lite längre bak i Bruksanvisningen och fundera på att uppgradera routern mjukvarumässigt, se sid 38. Prova allt annat först, har själv löst liknande problem på en av mina egna routrar med uppgradering av mjukvara. 

Jag tänkte också göra det men konstigt nog finns inte valet Uppgradera under System. Det finns i stället Ladda upp konfigurationsfil. Det kanske är samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej. Jag har en router Huawei-593-S från Tele 2 för mobilt bredband. Jag låste upp den och kan ansluta mig till internet med sim-kort från Hallon, men BARA med nätverkskabel. Utan kabeln verkar det omöjligt. Jag får meddelandet "det går inte att ansluta till" mitt trådlösa nätverk. Vad måste jag ändra i inställningarna? Jag ser att signalstyrka är stark både på routern och i listan över trådlösa anslutningar i det högra nedersta hörnet av datorskärmen. Jag har gått in i routerns webbgränssnit och har lagt in förstås Hallons APN. Lösenordet har jag bytt (har både stora och små siffror + bokstäver). Jag har WPA 2 och har valt en kanal. I WPA-kryptering i SSID-profil har jag TKIP+AES och har data roaming ikryssad. Allt verkar korrekt, internet funkar med sladden, men varför inte trådlöst? Undrar om jag måste göra någonting i DDNS-inställningar? Där har jag inte gjort någonting. Jag har Windows 7.
 
Tänk på att bara använda
a - z , A - Z, 0 - 9  samt .   (punkt) i namn på nätverk och lösenord.
 
Eftersom dessa ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gått igenom manualen ? Väl.

För här fanns många inställningar jag inte märkt / sett på min router.

https://www.tele2.se/files/Huawei_B593_%28avancerad%29.pdf

 

Och den har väl bra kylning routern, se sid 42.

För är det nått som är förödande är överhettning.

Nej, routern är inte alls överhettad. Dessutom fungerar den bra med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, routern är inte alls överhettad. Dessutom fungerar den bra med kabel.

Att routern fungerar bra med kabel betyder som du märkt inte att den fungerar trådlöst.

Förr (idag?) var det två olika chip som skötte det hela och det fodras mycket mer energi för trådlöst än för kabeldrift.

Men är routern inte sönder så kan det var någon inställning.

Har du provat med att ladda hem senaste mjukvara till routern.

"Uppgradera" se sid 38 i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst!! Det som ställde till det var att jag i routerns webbgränssnitt hade kryssat i "Vitlista" för mitt SSID i Inställningar i Åtkomshantering för Wi-Fi. När jag kryssade i "Svartlista" alla SSID då började det trådlösa nätverket fungera.  Väldigt märkligt men det är så.

Tack för alla som har försökt hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst!! Det som ställde till det var att jag i routerns webbgränssnitt hade kryssat i "Vitlista" för mitt SSID i Inställningar i Åtkomshantering för Wi-Fi. När jag kryssade i "Svartlista" alla SSID då började det trådlösa nätverket fungera.  Väldigt märkligt men det är så.

Tack för alla som har försökt hjälpa mig

BRA JOBBAT !  :thumbsup:  :)

Och tack för du gav oss lösningen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...