Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar inte efter uppdatering


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej alla kunniga på datorstrul!

 

Då har det hänt mej också - problem efter uppdatering!!! Under gårdagen såg jag att uppdateringen KB3201845 hade laddats ner och jag klickade för att installera den. Allt funkade fram till den omstart som begärdes. Efter omstarten startade inte Windows trots att jag väntade 2 timmar minst på att de snurrande punkterna skulle upphöra. Stängde av datorn, startade om och HP-loggan kommer upp på skärmen, men inget mera händer.

 

Eftersom jag inte har några viktiga filer på datorn gav jag mej på att göra en ominstallation med hjälp av Microsofts iso-fil. Valde alternativet att även ta bort de privata filerna och det funkade fram till 14% av återställningen. Där har datorn stått hela natten utan att komma vidare. Hårddisken har jobbat hela tiden.

 

Vid en omstart av installationsprogrammet dök det upp ett meddelande "kunde inte radera en av de privata filerna" och problemet kvarstår.

 

Vad göra? Finns det någon möjlighet att komma in på hårddisken?

 

Datorn är HP Envy phoenix h9-1436eo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör en ren installation av win 10, borde du få upp alternativet att formatera hårddisken. Om du gör det kan du omöjligen få samma meddelande igen. Du ska alltså inte välja att uppgradera, utan custom (avancerat) tror jag det står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anpassad" tror jag att det är på svenska och sen måste man väl välja att ta bort alla befintliga partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för svar. Jag har fått igång Windows men på en krokig väg. Vid andra försöket att ominstallera fick jag upp den meny som ni nämner. Vågade inte välja formatera utan valde att lägga installationen på en av visade partitioner, vilket blev samma som den där mina egna filer hamnar. Känns inte helt bra.

 

Är inne på att göra om det hela och köra formateringsvarianten enligt vertpre ovan. Utgår då från att rubbet raderas inklusive befintliga partitioner på C:. Skapas det automatiskt nya för system och återställning? Några goda råd i sammanhanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn ? Har du garanti på den?

Att  jag frågar beror på att min erfarenhet är att fungerar inte datorn efter Windows uppdatering så kan en orsak vara skadad hårddisk.

 

För att kontrollera om du har skadad hårddisk , kör hårddisktillverkarens  testprogram. Finns att ladda hem från hårddisktillverkrens hemsida.

 

Testprogrammet körs normalt från en CD (man bränner testprogrammet som laddats hem som en ISO-fil på en CD ) och startar sedan datorn från CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår då från att rubbet raderas inklusive befintliga partitioner på C:. Skapas det automatiskt nya för system och återställning? Några goda råd i sammanhanget?

En Windows-installation skapar automatiskt de partitioner som är nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej igen!

 

Efter Cecilias svar är jag beredd att göra en ny ominstallation, men är fundersam över hur sambandet mellan disk 0 och disk 1 fungerar. Se bilden.

 

Disk 1 är en SSD-disk och när jag vid inköpet av datorn frågade om dess funktion fick jag ett svävande svar om att den skulle kopplas in vid behov under programkörning (???). Eftersom den inte har någon enhetsbokstav kommer jag inte åt den, tror jag.

 

Vore väl snyggt att kunna installera Windows på den?

 

post-18422-0-35141100-1481909182_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden är disk 1 bara 15 GB stor och det är för litet för Windows.

 

Du borde kunna tilldela disk 1 en enhetsbokstav genom att högerklicka på den i Diskhantering. Men när man startar datorn från DVD eller USB-minne med Windows 10 spelar det ingen roll om partitionerna i gamla Windows-installationen har någon enhetsbokstav eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk 1, SSD:n är inte till för att installera något på. Den är till för snabba upp andra program på datorn. Enkelt förklarat fungerar det så. Data som används flitigt kan lagras på SSD:n och kan på så sätt kommas åt snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk 1, SSD:n är inte till för att installera något på. Den är till för snabba upp andra program på datorn. Enkelt förklarat fungerar det så. Data som används flitigt kan lagras på SSD:n och kan på så sätt kommas åt snabbare.

 

Från vilken version av Windows fungerar den här tekniken ?

Jag har för mig att för mycket länge sedan kunde jag välja att använda en del av RAM-minnet som en extra hårddisk. Eller var det som Pagefile ?

http://support.hp.com/se-sv/product/HP-ENVY-Phoenix-h9-Desktop-PC-series/5330769/model/5360820/document/c03658380/

 

Nja tydligen sköts detta av programvara som installeras "ovanpå" operativsystemet.

 

 

Vi testade också Intels Smart Response Technology tillsammans med Intels egna cache-enhet 310 och 311. Det finns flera andra lösningar också som vi ännu inte testat, men gemensamt för alla dessa, är att de är mjukvarubaserade. Själva cachningen sköts av en programvara som installeras ovanpå operativsystemet.

 

från

http://www.nordichardware.se/storage/seagate-sshd-500gb-testad-det-baesta-av-tva-vaerldar.html

 

Det jobbiga med den här typen av "speciallösningar" är att datorn kan upphöra och fungera efter uppdatering av Windows. Och "speciallösningar" är mycket vanligt på märkesdatorer. Det är ju skälet till att man inte skickar med en Windows DVD och en Drivrutin DVD utan det behövs en återställningspartition. Som installerar "Windows med speciallösningar" utan de uppdateringar MS släppt sedan datorn tillverkades.

Och när du uppdaterat Windows igen så har datorn upphört att fungera igen ! På en jobbdator jag haft slutade installation av tre Servicepack till NT4 (SP4, SP5, SP6) och W2000 till att datorn upphörde att fungera så det var bara köra i återställnings CDn och installera NT4 med SP3 och IBMs speciallösningar för att få datorn att fungera igen. Detta att Windowsuppdateringar kan få datorn att upphöra att fungera är väl känt. Lägg märket till uttrycket

 

 

traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera

från

http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

samma sak mer detaljer #

http://www.idg.se/2.1085/1.152042/vista-sp1-inkompatibelt-med-manga-intelbaserade-datorer

 

Som jag ser det har du bara två möjligheter:

Lämna in datorn för service.

Byta ut 16GB SSD till en SSD som rymmer Windows och lite till t.ex.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724062&o=sort_lager

som jag själv installerat i både bärbar och stationär dator.

Och installera Windows på den hårddisken med den stora hårddisken bortkopplad. För att undvika att installationsprogrammet blir förvirrat.

Förhoppningsvis kan du ladda hem nödvändiga drivare från HP.

Själv installerar jag inte drivare för sådant som redan fungerar i datorn....sådant som Windows redan har drivare för. Det fungerar.

Du ska ju inte dra hem den lösning som är till för att använda 16GB SSDn som cache.

 

Vad det gäller den stora HDn på 2TB, så skulle jag kontrollera om den har hårddiskskada med hårddisktillverkarens program innan jag börjar använda den.

 

# Som en följd av den här typen av problem i Windows började jag 1998 använda Linuxreleaser i hem datorn, kör just nu Linux Mint 13.4. Och har inga tankar på att uppgradera.

Om det inte är trasigt, varför plocka sönder och reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för svar och funderingar!

 

Hårddisken är kontrollerad och utan fel.

 

SSD-diskens funktion, som vertpre beskriver den, motsvarar vad jag informerades om vid inköpet. Jannejannes initierade inlägg uppfattar jag som att det troligen finns en specifik HP-lösning i mjukvaruform, som satts ur funktion i samband med ominstallationen eller åtminstone kommer att försvinna om jag formaterar hårddisken.

 

Låter som en intressant fråga till HP-supporten hur det förhåller sig och vad som krävs för att det ska funka igen.

 

Som ni kan se på bilden ovan har jag en Recovery-partition, som uppenbarligen innehåller filer. Avser den återställning till läget vid inköpet av datorn, då med W8.1 eller har W10-installationen påverkat den? Frågar eftersom jag inte kan kolla filerna eller se hur den ska startas. Från BIOS? Någon som vet?

 

Ska fortsätta att borra i detta, men vissa åtaganden inför julen slöar ner tempot i datorhanteringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här funktionen med en SSD disk som cachelagring har inget med Microsoft, Windows eller HP att göra. Det jannejanne skriver stämmer inte. Den här funktionen kommer från Intel. Det är alltså ingen specifik HP lösning.

 

Det här sättet att snabba upp datorn går att använda på alla datorer som har ett moderkort som stöder funktionen. Nu har priset på SSD diskar gått ner men när den här funktionen lanserades, kostade en större SSD väldigt mycket.

 

Givetvis kommer Intels drivrutiner för att detta ska fungera, att försvinna vid en formatering, men dessa går ju att hämta hem igen.

 

En enklare lösning är så klart att skaffa en större SSD som har plats för Windows och andra program. Då skulle jag rekommendera minst 250 GB.

 

OT: Länka till artiklar om Vista, som exempel på att Windows uppdateringar sänker datorn, har ingen relevans till tråden i fråga. Vad länken till Seagate SSHD har med tråden att göra förstår jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och funderingar!

 

Hårddisken är kontrollerad och utan fel.

 

SSD-diskens funktion, som vertpre beskriver den, motsvarar vad jag informerades om vid inköpet. Jannejannes initierade inlägg uppfattar jag som att det troligen finns en specifik HP-lösning i mjukvaruform, som satts ur funktion i samband med ominstallationen eller åtminstone kommer att försvinna om jag formaterar hårddisken.

 

Låter som en intressant fråga till HP-supporten hur det förhåller sig och vad som krävs för att det ska funka igen.

 

Som ni kan se på bilden ovan har jag en Recovery-partition, som uppenbarligen innehåller filer. Avser den återställning till läget vid inköpet av datorn, då med W8.1 eller har W10-installationen påverkat den? Frågar eftersom jag inte kan kolla filerna eller se hur den ska startas. Från BIOS? Någon som vet?

 

Ska fortsätta att borra i detta, men vissa åtaganden inför julen slöar ner tempot i datorhanteringen...

Återställningen brukar gå till det läget datorn hade vid ditt köp.

Eller till en ännu tidigare version !

Orsaken är att det är inte säkert man uppdaterar Återställningen varje gång man uppdaterar den mjukvara Datorn levereras med.

D.v.s. efter återställning är du tillbaka till W8.1

 

Jag har själv efter återställning lagt märke till att en massa skräp program som fanns i original var borta efter återställning.

 

Länken till skriverierna om Vista var till för att förklara att detta att en dator upphör att fungera efter Windows uppdatering är inte nytt. Brandklipparen har bara råkat ut för nått som redan vid tiden för Vista var väl känt. I datorkretsar.

Man använder ju uttrycket Traditionsenliga rapporterna.

Och kvaliten på Microsofts produkter är ju sådan att sedan MS-DOS 5.0 som kom 1991 , för 25 år sedan ! Så har Microsoft inte släppt ett enda operativsystemet som varit fritt från fel.

Det är i det perspektivet man ska se att Brandklipparens dator upphörde att fungera efter en uppdatering av Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...