Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk uppdatering av klocka


Wertok

Rekommendera Poster

Tjena!

På företaget har vi en Powerpoint presentation som körs hela dagarna och vi har försökt få in klockan där så att den visar aktuell tid, hur vi än gör så ändras den inte under tiden presentationen körs. Vid redigering uppdateras klockan men alltså inte i presentationsläget, nån som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Wertok,

 

All uppdatering sker vid start av en PPT-presentation...

 

Ett alternativ är att implementera en Active-X control som uppdaterar presentationen löpande.

 

Dock krävs det litet "verkstad" innan det fungerar helt smärtfritt.

 

Fri Active-X controler:

http://www.horrible.demon.co.uk/AntsClock/

 

Lycka till,

Dennis

 

 

 

 

 

http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret från XL-Dennis kollar jag upp nu men Weylands svar ger mig abolut ingenting, tack annars!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret från XL-Dennis kollar jag upp nu men Weylands svar ger mig abolut ingenting, tack annars!

 

Eftersom det här är ett diskussionsforum och inte en 24-timmar-om-dygnet-supporttjänst förekommer även inlägg som inte enbart syftar till att svara på folks frågor. Det får man nog vänja sig vid, eller också får man köpa en supporttjänst någonstans.

 

Lycka till med Powerpoint-problemet.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl förtrogen hur ett diskussionsforum fungerar, strukturen brukar ungefär vara så här:

#1 Någon ställer en fråga

#2 Någon försöker svara

Det brukar vara ganska meningslöst åtminstone för den som frågar att få ett svar som han inte förstår som t.ex. Weylands "*saknar IC och Scala*"

Men men detta är ju ingen 24 timmars support så jag söker vidare på XL-Dennis tips.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara en nostalgisk suck - jag saknar tiderna med InfoChannel - infoslingeprogrammet nummer ett över alla andra.... lillbrorsan var Scala MM. Till AmigaOS förstås...

 

 

...än idag fungerar Powerpoint knappt hjälpligt för infoslingor, då musikfiler inte kan hanteras utan att det hackar abnormt och kraschar titt som tätt, och alla försök till någon precis timing är totalt fruktlösa.. :7

 

Nej, för infoslingor rekommenderar jag en ny eftersökning efter programalternativ som är gjorda för syftet... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wertok

 

Jag är väl förtrogen hur ett diskussionsforum fungerar

 

Det verkar juh inte som att du är det?

 

Ordet "diskussion" påtalar väl knappast att svaren ska vara meningsfulla för just dig? Andra kanske finner nöje i mitt svar, om inte annat gör jag det själv... tycker det var en ovanligt konstig/fånig kommentar du gjorde ärligt talat, den andra av dem alltså. Men så är det mitt i natten oxå...

 

Det brukar vara ganska meningslöst åtminstone för den som frågar att få ett svar som han inte förstår

 

Och? Ser jag ut som en gratis helpdesksnubbe? Förmodligen får någon annan ut något av "svaret" - som, eftersom det är ett diskussionforum, inte alls behöver vara ett svar - utan bara en relevant kommentar (om äns det kravet finns).

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det mitt i natten och det får väl vara en ursäkt för dig.

Om jag ställer frågan är det frivilligt att svara, det och inget annat är nummer 1, jag har inte krävt något svar av varken dig eller någon annan.

Så någon "gratis helpdesksnubbe" begär jag inte av någon, mitt andra inlägg var för att ge XL-Dennis credit OCH samtidigt påtala att ditt inlägg inte gav något för mig, har jag uttalat mig om att det inte gav någon annan något?

 

Nej Weyland jag har haft respekt för dig och dina kunskaper, men nu får du tagga ner lite, jag ber trevligt om hjälp med ett problem jag har och du trackar ner, är det din tanke på diskussionsforum?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wetok, det är nog du som måste "tagga ner" lite nu.

 

Ditt första svar gav xl-dennis credit.

 

I ditt andra svar, efter att Björn G förklarat varför inlägg som mina förekommer, påpekade du bara att du inte tyckte det var passande att jag kom med en kommentar du inte förstod.

 

Får inte jag upprört bestrida den kommentaren utan att du blir upprörd?

 

Dessutom efter att jag förtydligat min kommentar ganska omgående efter ditt första svar där du påpekade att min kommentar var otydlig - men den verkar du juh inte ens ha läst...

 

Nej Weyland jag har haft respekt för dig och dina kunskaper, men nu får du tagga ner lite, jag ber trevligt om hjälp med ett problem jag har och du trackar ner, är det din tanke på diskussionsforum?

 

Efter att ha läst igenom tråden (i DATUMORDNING) ett tiotal gånger så förstår jag fortfarande inte din reaktion... antar att det är sent för dig också? Nej, be gone foul demon säger jag bara - här ska levas!

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ställer frågan är det frivilligt att svara ... Så någon "gratis helpdesksnubbe" begär jag inte av någon

 

Öh? Nu faller hela ditt resonemang juh! ;) (iaf om man läser vidare)

 

Om det är "frivilligt" att svara samtidigt som du helst slipper otydliga kommentarer - hur ska man då tolka dig?

 

Jo: 'Antingen skriver jag ett för dig vettigt svar, eller så håller jag tyst?' Right?

 

Så tolkar iaf jag dina kommentarer... vilket återigen både jag och Björn G påpekat inte är vad ett diskussionsforum måste vara.

 

Mina kommentarer, som en del i en diskussion, måste definitivt inte ge dig en påtaglig lösning på ditt problem (I alla fall så har inte jag skrivit på ett sådant avtal...)

Det står dig förstås fritt att kritisera mina svar, men att kritisera meningen med mina kommentarer var väl ändå att ta i?

 

Go'natt

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl förtrogen hur ett diskussionsforum fungerar, strukturen brukar ungefär vara så här:

#1 Någon ställer en fråga

#2 Någon försöker svara

 

Nja. Min poäng var ju att det är på det här viset det brukar fungera när man mailar sin support. När man däremot diskuterar i ett diskussionsforum är det snarare:

 

1 Någon ställer en fråga

2 Någon försöker svara

3 En tredje person kommenterar svaret

4 En fjärde kommenterar en detalj som egentligen inte har med saken att göra

5 Hela diskussionen går vidare off-topic, men kan ändå vara givande - både för de som deltar och andra - och dessutom har frågeställaren vid det här laget förhoppningsvis fått svar på sin fråga.

 

Jag tänkte inte göra en så här stor grej av detta, jag tyckte bara det var lite onödigt att kommentera att det görs inlägg som inte besvarar din fråga. Det är alldeles självklart - och en del av poängen med diskussionsforum - att sådana inlägg görs.

 

Bygones.

 

/Björn G

 

[inlägget ändrat 2001-10-04 02:45:25 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ProfBaltazar

Weyland

Rätta mig om jag har fel nu :)

men finns det inte Scala MM till PC?

Det iof några år sedan men jag har iaf för mig att det fanns en version av just det programmet till PC.

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men finns det inte Scala MM till PC?

 

Du har förstås rätt ;)

 

MEN Scala MM till PC var en undermålig portning, dessutom kom dom bara upp till version 200 eller något - medans Amigans IC och Scala låg på 400. Samt att på PC så hackade det förstås, som vanligt på den tiden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland,

 

Efter endast 127 inlägg och 64 poäng inser jag att jag befinner mig i fel forum och att jag fullständigt har missuppfattat själva den grundläggande idén med forumet så tackar jag för mig.

 

Mvh

Dennis

http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter endast 127 inlägg och 64 poäng inser jag att jag befinner mig i fel forum och att jag fullständigt har missuppfattat själva den grundläggande idén med forumet så tackar jag för mig.

 

Huh? Värst vad det här spårade ur. LOL.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Värst vad det här spårade ur. LOL.

 

 

It makes you wonder...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara för en som inte varit med från början av internet, diskutionsgrupper, news, bbs och dylikt vad alla dessa skumma fökortningar betyder? Som LOL,ROFLL och andra kryptiska bokstavs/siffer kombinationer.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROFLL!

 

?

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rolling On the Floor Laughing Loud" är det enda jag kan få det till :)

 

Ligger nog nära sanningen ;-) Fast _rått_ då, eller ?

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta:

Svaret från XL-Dennis kollar jag upp nu men Weylands svar ger mig abolut ingenting, tack annars!

Kan tolkas som att jag tycker det är fel av någon att göra ett inlägg som inte besvarar min fråga må så vara fallet. Meningen var och är fortfarande att ge XL-Dennis credit OCH samtidigt påtala att Weylands svar inte gav mig nånting, sen kan ni svamla om 24 timmars supporthjälp osv jag precis som kung Weyland får väl ha en uppfattning, eller?

jag tyckte bara det var lite onödigt att kommentera att det görs inlägg som inte besvarar din fråga

Då får du tycka det tycker jag, jag tycker åtminstone att man bör hålla sig någorlunda till ämnet och nu efter lite mer information om att det är andra presentationsprogram kanske det var inom ämnet om dock tveksamt om det skulle hjälpa mig till en vettig lösning på problemet...

 

Punkt #3 i regler och förhållningssätt här på E-forum tycker jag talar för sig själv:

3. Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

 

Jag skriver det igen:

Weyland besitter mycket kunskap, ingen fråga om saken, men min undran nu i lite piggare tillstånd är om det kanske är som så att Weyland inte har någon lösning (för en gångs skull, ärligt) och därför skickar inlägg som för en nybörjare som jag inte är till någon direkt hjälp ja så är det nog.

 

Jo: 'Antingen skriver jag ett för dig vettigt svar, eller så håller jag tyst?' Right?

Ja, ungefär så tycker jag!

 

Keep up the good work Kung Weyland och framförallt Björn G.

 

[inlägget ändrat 2001-10-04 17:07:28 av Wertok]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När någon skriver LOL innerbär det Laughing out Loud - vilket kan tolkas som en direkt oförskämdhet eller som att man tyckte det var en roligt historia.

 

Björns inlägg uppfattar jag inte som att han tyckte det var en rolig historia utan snarast något annat.

 

ROFLL är ungefär samma innebörd men litet värre.

 

Björn har inte förstått innebörden av att en tung aktör på forumet, som Weyland, går in med ett kränkande e-post (mot den som ställde frågan) och ondgör sig över den pågående dialogen

med hänvisning till regelverket för E-forumet.

 

Min reaktion är att tacka för mig - jag tycker det är oschysst av Weyland och Björn (mot den som ställde frågan) då de hänvisar till regelverket samt betald helpdesk.

 

Lycka till med forumet och diskussionklubben.

 

Mvh

Dennis W

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att denna tråden har spårat ur. Naturligtvis är det nyttigt med en livligt diskussion som breddar trådens ämne lite. Men jag ger Wertok och XL-Dennis delvis rätt. Har man ett problem och ställer man en seriös fråga så har man rätt till ett seriöst svar. Om nu någon inte vet hur man skall lösa problemet så kan ju den personen visa lite respekt genom att hålla inne med sina kommentarer, åtminstone till frågeställaren fått svar på sin fråga.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...