Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MvS

Rekommendera Poster

Är det någon vänlig själ som kan bistå med information om hur man kan genom en funktion eller VBA skapa en tidstämpel i en cell?

Har en tabell där jag i slutet av varje rad vill ha en cell med "Senast ändrad" så att det blir en logg.

Har googlat runt och det finns tydligen fler som är intresserade av en sådan här funktion men jag hittar inga bra svar...

Har Excel 2010 som jag jobbar i

 

//M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inbyggda funktioner i Excel för att kunna starta kod när man gjort något i ett excelark eller excelfil, t.ex BeforeClose event eller BeforePrint event. I det första fallet startas kod innan man stänger ett excelark och i det andra fallet innan man skriver ut något. Det lämpliga att använda i detta fall hade kunnat vara Worksheet_Change event som startar kod när något ändras i arbetsboken.

 

Det finns även ett antal andra event-händelser som man starta kod med både på excelfilnivå och på blad-nivå. Väldigt snitsigt att använda men svårstyrt eftersom det är lätt att kod körs av misstag. Jag rekommenderar att använda snabbkommando och skriva dit tiden för hand istället, datum: ctrl-shift-; och klockslag: ctrl-shift-: , Inte lika kul men mycket mindre besvär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Tune, händelsefunktionerna bär man tänka efter noga om man verkligen behöver dem.

 

Om något skulle jag kunna tänka mig att man räknar man en hash-summa eller liknande över tabellen, kanske så enkelt att man räknar antal rader, när boken öppnas/sparas och då sätter en lite stämpel i cell. Det finns en händelsefunktion där som är ganska enkel att använda då den enbart triggas just när filen sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...