Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta igång en laptop


kiwi01

Rekommendera Poster

Köpte en billig Lenovo laptop och ska nu "packa upp" den som de kallar det. Jag har startat många datorer så jag trodde det skulle bli en enkel match men här går jag bet på redan fösta sidan.

Anvisningen är att sätta i strömkabeln och följa anvisningarna på skärmen, så här väljer jag svenska genom att lägga  markören på "svenska" som på bif bild är skuggad. Jag trycker på enter men inget händer, flyttar jag på markören så försvinner skuggningen, lägger jag den på Next och trycker på enter,  händer inget. Vad ska jag trycka på? Eller är datorn låst på något vis? Det står ingenstans att datorn skulle stå på laddning först, 

Beklagar men jag förstår inte.

 

Det är en Lenovo B50-10  Celeron 8GB 128GB SSD 15.6"

post-113521-0-06096800-1480340639_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Är det helt enkelt inte så att du för muspekaren på "svenska" så att skuggningen kommer och därefter klickar du på vänster musknapp. Numera har ju bärbara datorer alltsomoftast en musplatta med "integrerade" musknappar, du ska så att säga vänsterklicka genom att trycka på musplattans nedre vänstra hörn. När du gjort så så förflyttar du muspekaren till Next-knappen och vänsterklickar även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så var det Ove, musplattan är tvådelad på längden  så man vänsterklickar på den nedersta delen. Har registrerat mig och nu är skrivbordet framme. Tusen tack!  :)

 

Jag är helt novis när det gäller laptop, kan någon passa på att tala om hur jag ska få igång siffertangenterna längst till höger också för de verkar vara låsta.

 

Det ska finnas en manual i menyn, får leta rätt på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på Numlock

 

Det ska gå att låsa funktionen så att detta alltid startar men jag minns in hur just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det verkar som att alla tangenterna i den övre raden har dubbla funktioner, strax ovanför siffrorna finns en med Delete/NumLk men hur man växlar mellan funktionerna vet jag inte, provade på olika sätt men det hjälpte inte.

Nu klarar jag mig med den andra sifferraden tills vidare så jag låter det vara till i morgon och försöker hitta något wordliknande att skriva och testa på.

Tack!

 

Kanske hittar jag lösnsingen här

http://dator8.info/20/2012/11/hur-du-aktiverar-NumLock-knappen-pa-en-bUrbar-dator.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det olika färg på funktionerna så är det funktionstangenten du ska använda. Den brukar heta FN och också ha annan färg. Håll ned den samtidigt som du trycker på den tangent du vill använda. Annars är det Alt eller Altgr. (minns inte vilken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann trycka många tangenter innan tangentbordet låste sig totalt men det visade sig vara det gamla vanliga - Windows hämtade uppdateringar. Efter det fungerade alla siffertangenterna, jag misstänker att det var FN som åtgärdade det, precis som du trodde. Tack Pelle!

 

Hittade den utlovade manualen men den var inte riktigt som jag hade hoppats, den innehöll lite kortfattad windowsinformation och hur man byter ut detaljen i själva datorn, vilket jag inte är så sugen på.

Skulle ändå vilja föra över manualen till min stationära datorn men vet inte hur. Att sätta i en usb-pinne och högerklicka fungerar inte. Finns det något annat sätt? Det är Lenovos egen app.

 

Googlade efter allmän information gällande tangentbord i bärbara datorer men det som finns tycks handla om diverse problem som uppstår samt frågor om hur man ansluten ett annat tangentbord.

Men det ska väl ordna sig, det mesta är väl sig likt och jag kan vänster- och högerklicka och har lyckats skrolla också. Markera och kopiera text kommer jag att behöva inom kort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett tips: köp en usb-mus eller hellre en trådlös mus och använd istället för pekplattan.

Oavsett laptop genom åren, så har jag aldrig blivit vän med dessa löjliga pekplattor.

 

Kan rekommendera Logitech trådlösa med Unify sändare/mottagare som man stoppar in i ett USB-uttag. Den fungerar också om du senare vill installera ett trådlös tangentbord från Logitech med stöd för Unify.

 

Obs! inga bekymmer för att byta batteri dom första 2-åren trots daglig användning!

Annars koppla in en helt vanlig USB-mus!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ja, faktiskt köpte jag en wireless Logitech mouse också (glömde nästan bort det) men det förutsätter väl att jag sitter vid ett bord och arbetar. Tänker att jag ska använda denna dator i samband med morgonmys; kaffe, tidning och dator på sängen/soffan. Kolla mejl och titta på Play kanske. Så jag lär få sätta fingrarna på pekplattan också. Det går framåt lite sakteliga.Chrome med ett antal nödvändiga flikar är plats.
Har en annan usb-mus också, oanvänd. Ibland köper jag grejer som jag inte provar ens. Hm.  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...