Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta lampglas på en Audi A6 -2003


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Av någon anledning har det blivit fukt, regelrätt vatten på insidan av vänstra strålkastare-lyset.

Nu i garaget har det  blivit lugnt.

 

Förutom att lampglaset är av plast, så har det blivit "sprejat", "blästrat av sand och grus.

 

Men - hur byter man?

Men jag gruvar mig för att måsta plocka av fronten?

 

På ovansidan ser jag tre st. häftklammer-två på ovansidan och en på den sidan mot grillen.

Hur?

post-73434-0-07492800-1480169733_thumb.jpg

post-73434-0-52142500-1480169753_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Om jag hade vetat detta för några veckor sedan, när jag bytte H7-lampor för helljuset (bredvid Xenon) så hade jag sparat in blod, svett och tårar samt minst två timmar av mitt liv! Och det bara på denna vänstra  sida!

 

Ok. Då verkar det inte ett dugg problematiskt och jag skall nog försöka att hitta en komplett lyktinsats tror jag.

Annars hörde jag att lokala glasmästaren (ett par tre kvarter ovanför mig) hade så att dom kunde polera upp liknande plast-lampglas, men i detta fallet tror jag att det blir bättre om jag letar efter en ny.

 

Det verkar ha blivit nåt skumt på reflektorerna också.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter ju en liten motor och nivåreglerare där, men innanför en plastkåpa (lag på detta eftersom det är Xenon lyse) och genast blir det väl en dyr affär om man pratar om nytt?

Får kolla på skroten fast även dom brukar kunna ta bra betalt (ofta halvt nypris + moms på en begagnad pryl) men i detta fall kan det röra sig om tusenlappar att spara...

https://www.bildelsbasen.se/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. precis som jag trodde. 3500:- för ett begagnat https://www.bildelsbasen.se/144-W850342.html

Att betala detta pris på en gammal bil?...finns inte en chans.

Tror jag måste leta i Tyskland istället... Hmmm ;)

I fall ingen annan har nåt förslag...

 

[Edit] Och bilden visar ju endast generellt, det som dimper ned i brevlådan kan ju se helt bedrövligt ut med massor av små-repor av grussprut?

Precis detta som jag också ville komma till bukt med.

Nä, att köpa fån skroten på distans går helt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt och tack för länken!

Verkar intressant! Lyktinsatsen kostar då bara runt 7-800 sek http://www.bildelaronline24.se/audi/a6-4b2-c5/7741/10533/stralkastare-insats

Gäller att välja rätt lampa förstås. Min Xenon lyktinsats är en D2S/H7

 

Men vi får se. Jag och garagegrannen var ned sent i kväll i garaget och plockade ur en glödlampa (för att öppna upp) samt satte kupévärmaren på en stol så denna blåser nu varmluft mot lyktglaset för att vatten och annat skall ånga ur. Tog en del tid även detta..
Den får stå på över natten och blåsa där tänkte vi.

Har fortfarande ingen aning om hur detta vatten tagit sig in innanför glaset, för det finns absolut inga synliga skador, sprickor eller annat.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte finns något litet hål i glaset. Hål i glaset brukar ge liknande effekt.. I så fall kan du lägga i lite epoxylim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vatten, ja, vatten och fukt kan ju tränga in precis hur som helst, även om man inte tycker man ser något, så någon läcka/spricka, har du ju tydligen, osynlig spricka i glaset, otätt i sargen bak, lamputtagen, någonstans kommer det ju in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa denna tyska sida. Strålkastarinsater verkar ligga runt 700:- +frakt.

 

Min bilgalne kompis rekommenderar den och det är aldrig några problem

 

http://www.bildelaronline24.se/

Vill dock varna för TYC insatser.

Köpte TYC, ej Xenon, till min 2002 Passat och monterade dom utan att kolla :-( blinkers fungerade inte på ena sidan. En ny monterades men den hade problem med riktningen, lyste typ två meter framför bilen när justermotorkopplingen, mekaniska, var ikopplad.

Det slutade med att jag beställde två nya Hella insatser som levererades komplett med lampor och motor för 170€ istället för 99€ för tomma TYC insatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...