Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator köp- och säljannonser på Eforum och/eller PC För Alla


videofotografen

Rekommendera Poster

videofotografen

Har många gånger funderat över att inte IDG med dess sajter eforum och PC För Alla som direkt vänder sig till datoranvändare har infört gratis annonsering av gamla begagnade datorer för dess besökare? Liknande erbjudande har ex Sweclockers samt naturligtvis Blocket och Tradera mot betalning.

Kanske skulle kunna vara att bra sätt att få lite mer besökare till de båda sajterna. Någon extra moderering av annonserna är väl knappast nödvändig då det är helt upp till både annonsör att enl gällande lagar vad beträffar försäljning mellan privatpersoner följa dessa samt naturligtvis även för köparen att använda sitt sunda förnuft.

Syftar självklart på privatförsäljning där en datoranvändare vill bli av med sin gamla dator. Dessvärre har ju datorer blivit en färskvara där den många gånger fallit halva sitt värde efter ett år.

Bara en fundering en mörk novemberkväll.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en gång i tiden ett forum för gratis köp- och säljannonser men det var så få som använde det att det blev meningslöst tyvärr. Det är väl så att ingen är intresserad av att lägga ner tiden på att skriva en annons när det är någon månad mellan tidigare annonser och de flesta av dem har inga svar.

 

Man kan se en del av dem i ett av Arkiv-forumen: //eforum.idg.se/forum/122-arkiverat/

 

Sweclockers har många fler dagliga användare än Eforum så det fungerar säkert bättre för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Det fanns en gång i tiden ett forum för gratis köp- och säljannonser men det var så få som använde det att det blev meningslöst tyvärr. Det är väl så att ingen är intresserad av att lägga ner tiden på att skriva en annons när det är någon månad mellan tidigare annonser och de flesta av dem har inga svar.

 

Man kan se en del av dem i ett av Arkiv-forumen: //eforum.idg.se/forum/122-arkiverat/

 

Sweclockers har många fler dagliga användare än Eforum så det fungerar säkert bättre för dem.

Tack för ditt svar!

 

Jag är förvånad med tanke på så pass mycket datorer som onekligen säljs idag då många alltid ska ha det absolut senaste i datorväg. Visserligen tillhör jag den föråldrade skara som föredrar stationära datorer före laptops och inte befattar mig med sådana nymodigheter som "paddor" och att surfa via mobilen.

 

Har själv inriktat mig på datorer med Intel i5 dual core 650 @ 3,2Ghz som jag har ett halvdussin av som varje dator har sin inriktning typ video/redigering, musik, streaming till TV/musikanläggning mm samt två datorer som enbart är uppkopplade på nätet. En för surfning i allmänhet och en som enbart är till för bankaffärer.

 

Men jag förstår naturligtvis att om ingen lägger upp egna annonser så faller det ju på bristande intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en gång i tiden ett forum för gratis köp- och säljannonser men det var så få som använde det att det blev meningslöst tyvärr. Det är väl så att ingen är intresserad av att lägga ner tiden på att skriva en annons när det är någon månad mellan tidigare annonser och de flesta av dem har inga svar.

 

Man kan se en del av dem i ett av Arkiv-forumen: //eforum.idg.se/forum/122-arkiverat/

 

Sweclockers har många fler dagliga användare än Eforum så det fungerar säkert bättre för dem.

Ang. Köp och sälj på Forum så har också NordicHardware: Köp och Sälj | Forum

Detta forum är en kostnadsfri marknadsplats för er som vill köpa och sälja produkter!

Hur många användare som är inne där kontra Sweclockers har jag ingen koll på, men bara som ett komplement till SweClockers.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara som så att ett par år gammal dator inte har ett så stort andrahandsvärde som gör att intresset inte är så stort?

Många vill ha tillbaka så mycket som möjligt för sina elektronikprylar och begär långt mycket mer än vad som är rimligt.

 

Jag ser på Blocket att det finns de som säljer sina 7-8 år gamla LCD-TV, runt 50 tum och begär 3000-4000 kronor för dem. De skriver att de själva betalat 20000 kronor eller liknande för dem.

Att utgå från sitt inköpspris är inte relevant då priserna på elektronikprylar rasar mycket snabbt. Man måste utgå från vad motsvarande kostar nya idag och sätta priset därefter.

En TV som nämns i min text kan ha ett andrahandsvärde på 500-1000 kronor som mest. Allt beroende på hur välvårdad den är. Mer än så är att begära för mycket, dessvärre.

Lysröret, CCFL, som lyser upp skärmen, tappar snabbt i ljusintensitet på äldre TV-apparater.

 

Datorer tappar också snabbt i värde. Prisfallet på t.ex. grafikkort är stort så snart det lanseras nya modeller. Senast är bra exempel på nVidias kort baserade på GTX950, GTX960, GTX970 och GTX980 när GTX10xx - serien lanserades. Priset på vissa kort mer än halverades på bara ett par dagar.

 

Det kan vara av det skälet som intresset inte blir så stort. Säljaren begär för mycket och köparna har inget intresse av att betala överpriser på gamla prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...