Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låser sig


larzzzza

Rekommendera Poster

Data info.

Hårdvara

Laptop

Msi GL 62 6QF

 

Problem datorn går inte att få ut ngn form av strömsparläge vilket den inte ens skall gå in i då jag valt att den aldrig skall göra det varken strömspar eller viloläge.

Skulle kunna tänka mig ha detta om det går att väcka datorn vilket inte är fallet utan skärmen är bara borta och alla lampor lyser blåa som datorn är aktiv men jag kna inte göra ngt.

 

 

Är det ngn mera info som behövs som jag  glömt så kan jag ge den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När sker detta då. Fungerar den vid uppstart och slocknar efterhand?

 

Jag fick hjälp i detta forum tidigare under hösten då min stationära spökade ibland efter strömsparläge. Jag fick instruktioner att rensa någon fil osv. Ska se om jag kan  hitta detta svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data info.

Hårdvara

Laptop

Msi GL 62 6QF

 

Problem datorn går inte att få ut ngn form av strömsparläge vilket den inte ens skall gå in i då jag valt att den aldrig skall göra det varken strömspar eller viloläge.

Skulle kunna tänka mig ha detta om det går att väcka datorn vilket inte är fallet utan skärmen är bara borta och alla lampor lyser blåa som datorn är aktiv men jag kna inte göra ngt.

 

 

Är det ngn mera info som behövs som jag  glömt så kan jag ge den.

Eftersom datorn ej stänger av så verkar det som skärmsläckaren går igång. Skriv skärmsläckare i sök och inaktivera ( ingen ) i dess inställningar till att börja med.

 

Annars kanske uppdatering av drivrutinerna för grafiken Intel resp. nvidia kan hjälpa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall hjälpte verken att ändra inställningar eller att uppdatera drivrutinen, men det tips som  jag fick i min frågeställning, fungerade och det har ej upprepats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data info.

Hårdvara

Laptop

Msi GL 62 6QF

 

Problem datorn går inte att få ut ngn form av strömsparläge vilket den inte ens skall gå in i då jag valt att den aldrig skall göra det varken strömspar eller viloläge.

Skulle kunna tänka mig ha detta om det går att väcka datorn vilket inte är fallet utan skärmen är bara borta och alla lampor lyser blåa som datorn är aktiv men jag kna inte göra ngt.

 

 

Är det ngn mera info som behövs som jag  glömt så kan jag ge den.

Hej, jag vill rekommendera att pröva Pelle Pennas råd ovan.

 

Annars:

Ladda hem senaste drivrutiner från tillverkaren https://www.msi.com/Laptop/support/GL62-6QF.html#down-driver&Win10%2064

Installera och starta om datorn.

 

Om du skall fundera på att uppgradera BIOS-versionen så medför det vissa risker, så du måste vara absolut säker på vilken BIOS-version du har just nu!

 

If your system BIOS version is E16J5IMS.106 or older version, please must update BIOS to E16J5IMS.107 before you update to the latest version (E16J5IMS.117 or newer version).

 

Hur du finner ut? Ladda hem gratis Speccy. Obs! Att under installationen så ser du till att avbocka ev. 3:e parts program.

Kör Speccy > svara Ja på frågan från 'UAC' > under fliken Motherboard står vilken BIOS version du har.

Återkom med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack försvar.

Jag har testat pelle pennas svar hjälpte inte utan datorn var som i någon form av oåterkalleligt tillstånd i morrse.

 

Skall testa med att uppdatera DRV.

En sak som jag hittade på en HP sida var att dom hade detta problem och det hade att göra med att tuchpad o muss inte var aktiverade för att väcka datorn ur viloläge men när jag har dessa disablade så skall ju datorn inte ens hamna där.

Blir själv mest irriterad på att den inte gör det den ska göra och vill ha reda på varför den gör så.

Datorn blir aldrig varm eller moder kort eller grafik kort 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Skulle kunna tänka mig ha detta om det går att väcka datorn vilket inte är fallet utan skärmen är bara borta och alla lampor lyser blåa som datorn är aktiv men jag kna inte göra ngt.

Datorn hamnar alltså inte i viloläge eller strömsparläge. Du kan ju själv testa genom att själv försätta datorn i strömsparläge och se hur det ser ut. Trycker man på startknappen kommer man ur dessa lägen. Default inställning hos min MSI dator.

 

Provat att inaktivera skärmsläckaren? Uppdaterat grafikkorten?

 

Edit:

 

Jag tror egentligen inte att det är skärmsläckaren som låser datorn , men det är så enkelt att testa. Jag tror snarare att det är en process som låser datorn exempelvis en uppdatering.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...