Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket seg laptop, diskanvändning nära 100%


Parisa

Rekommendera Poster

Hej,

Jag fick en laptop av en bekant med windows 7. Jag uppgraderade den till windows 10 för några veckor sedan. Den har varit seg innan, men nu efter att jag har installerat Visual studio 2015, är det nästan omöjligt att göra något. Jag kan fortfarande kolla e-post och surfa (dock mycket segt), men om jag bara startar Visual Studio tar det flera minuter innan man får upp sidan och det enklaste projektet på bara några rader tar det 1 minut att kompilera. När jag kollar i aktivitetshanteraren står Disk på nära 100% nästan hela tiden.

Jag har googlat och följt några tips om att inaktivera BIT, Windows search och Superfetch, men de har inte hjälpt.

 

Mycket tacksam för hjälp

/Parisa 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det för laptop: fabrikat och modellbeteckning?

 

Har den fått in alla Windows uppdateringar samt ev. senaste drivrutiner?

Kör Windows update manuellt:

 

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn på uppmaning.

Kör Windows update igen och starta om datorn på uppmaning.

Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar.

 

Blev det nån skillnad?

 

Försök se vilka processer som tar upp CPU (processor) kraft och annat.

  1. Använd Resursövervakaren för att kontrollera prestanda samt ställa in allt.

    Start > skriv bara rakt av resurs > i listan som kommer upp klickar du på 'Resursövervakaren' > Översikt > öppna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

    Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.
    Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.
     
  2. Sedan ta en skärmbild med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna:
    Guide - Bifoga filer på Eforum
  3. Återkom med resultaten.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Här är info om laptoppen.

Datormodell: EasyNote TH36

Processor: 2,20 GHZ intel Celeron processor 900

RAM: 2,00 GB

Systemtip: 64-bitar

Baskortstillverkare: Packard Bell

 

Angående windows uppdatering, den var uppdaterad.

 

När jag kollar på aktivitetshanteraren och resursövervakaren verkar det att system och Chrom tar mycket, men jag vet inte hur mycket är normalt. Bilden som är bifogad är från när jag hade bara 3 sidor (från Eforum) öppna med Chrom. Inga andra aktiviteter utom aktivitetshanteraren och resursövervakaren. Ändå är diskanvändning uppe i 89% och minne är 91%.

Mvh Parisa 

 

post-43080-0-04938300-1479912095_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det för laptop: fabrikat och modellbeteckning?

 

Har den fått in alla Windows uppdateringar samt ev. senaste drivrutiner?

Kör Windows update manuellt:

 

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn på uppmaning.

Kör Windows update igen och starta om datorn på uppmaning.

Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar.

 

Blev det nån skillnad?

 

Försök se vilka processer som tar upp CPU (processor) kraft och annat.

  1. Använd Resursövervakaren för att kontrollera prestanda samt ställa in allt.

     

    Start > skriv bara rakt av resurs > i listan som kommer upp klickar du på 'Resursövervakaren' > Översikt > öppna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

     

    Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.

    Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.

     

  2. Sedan ta en skärmbild med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna:

    Guide - Bifoga filer på Eforum

  3. Återkom med resultaten.

Mvh

Hej,

Jag skickade av misstag svaret som en ny inlägg. Går det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har ingen betydelse, faktiskt finns egentligen ingen anledning att citera mitt långa inlägg när det hittills bara är jag som svarat i tråden.

 

Ang. din skärmbild så är det från Ativitetshanteraren men jag efterlyste 'Resursövervakaren' eftersom det är mer tydligt där vad som skriver eller läser på disken samt processer och tjänster som tar upp processorkraft och minne.

 

Det kan också ha att göra med att din hårddisk börjar på bli dålig?

Se till att du har backup på alla dina viktiga filer, bilder, filmer och dokument.

 

[Edit] Du har lite minne på din dator (2GB) då kommer Windows växlingsfil att få arbeta hårdare ju mer öppna program du har, tex sådana minneshungriga program och webbläsaren kan växa om man har många öppna flikar igång och det kommer att leda till mer diskaktivitet pga. minnet räcker inte riktigt till och data måste då skrivas och läsas från Windows växlingsfil och det slöar ned allting..

 

Kör du med Windows 10 64-bit eller 32-bit?

64-bitars versionen är mer resurshungrig och tar upp mer RAM-minne än 32-bitars versionen och till dett skall läggas till dom program du sedan startar upp som också kräver sin del av det tillgängliga minnet.

 

Stäng av alla program, starta om datorn och vänta några minuter, sedan startar du enbart 'Resursövervakaren' och ser hur det ser ut då.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med tanke på att Visual studio 2015 kräver ca 1 GB ram, så försvinner ju hälften direkt tyvärr, så då får datorn jobba ganska mycket hela tiden, och du får det rätt jobbigt.

Men du kan stoppa i totalt 8 GB ram, alltså en ramsticka till på 4 GB ram, så då bör det blir lite trevligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde alla program, startade om datorn, väntade 5-10 minuter, startade resursövervakningen och aktivitetshanteraren. Bifogar bilder.

 

Angående RAM-minnet, även om jag inte har några program igång, verkar det ändå att väldigt lite minne är ledig. Är det normalt?

post-43080-0-66262900-1479930290_thumb.jpg

post-43080-0-33713500-1479930297_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar så, den tycks ligga på minst 60% minneskraft, stadigt, då behövs det inte så mycket mer för att det blir trögare och trögare, och startar du sedan Visual Studio, då blir det för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn (Celeron 900 2,2 GHz)är enkärnig med måttliga prestanda 680 enligt PassMark ,så om man utökar minnet kommer datorn förbättras men fortfarande ha rätt dålig kapacitet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...