Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kör Säkert - med RÄTTA vinterdäck


NordicOne

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
Jari Karivainio

Hej!

Jag anlitar en lokal verkstad/däckhandlare med däckhotell för mina sommar/vinterhjul. Nu är vår bil ett år gammal, den levererades med sommarhjul och vinterhjul (dubb) anpassade för vårt nordiska väder. Jag har hittills aldrig köpt däck över internet, utan valt däck av kända fabrikat/märken hos min däckhandlare. Jag har känt mig trygg i detta.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Detta är intressant, eftersom jag förra våren diskuterade med mina bekanta i i Frankfurt om just vinterdäck.

Jag talade om vilka mina däck var och Peter sade att han hade likadana, inköpt samma år.

 

Men här gick åsikterna isär skall jag säga: men fakta ger alltid trumph (nåja inte över en viss...)

Jag påstod att Nordiska vinterdäck (däck från alla tillverkare som exporteras till norden) har en helt annan gummiblandning och komposit, än centraleuropeiska däck.

 

Och - fakta är - så är det.

 

Så alla ni som köper billiga däck via nätet i tron att ni gjort ett bra kap, kolla noga så inte dessa är producerade för det varmare klimatet i mellan- och syd -Europa!

Vinterdäck är inte alltid = med vinterdäck!

Det är också mycket svårt att se detta via tex. däcksstämpeln eller det tryckta. Dessa däck kan se förvillande lika ut på alla sätt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...