Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera Ubuntu på iMac G5


Henrik G

Rekommendera Poster

Följde en guide (http://macworld.idg.se/2. 1038/1.668037/installera- linux-mac/sida/3/sida-3-sa- gor-du-steg-for-steg) för att installera Ubuntu på min gammelMac, se spec i bilaga. Men när jag startat upp min gammelMac , steg9 så får jag aldrig en lista enligt detta steg. Utan jag får bara blåskärm med 3 ikoner, se bilaga. Vad är felet?

 

mvh

Henrik

 

 

post-139060-0-30237600-1479736480_thumb.jpg

post-139060-0-17858800-1479736487_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om grafiken inte hänger med hela vägen.

Om du prövar med en annan Linux-dist kanske?

Jag gillar ju Linux Mint varför jag föreslår den. (Har installerat Mint på en MacBookPro)

Du kanske ska testa med en äldre version av Mint (först), version 13 som kan ha lite bättre stöd för äldre grafikkort osv.

https://linuxmint.com/edition.php?id=103

Ja eller tvärtom då, testa med den senaste, 18, och om inte den funkar pröva 13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag känner inte igen steg 11 riktigt..

Jag skulle välja att installationen bara får rulla på så startar Mint i testläge.

 

Dock kan det ju vara annat som gäller för din gammeliMac, den jag körde på hade ju en Intel-processor, om det spelar in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl där det skiljer sig.

Jag behövde ingen speciell utgåva för PowerPC eftersom MacBook'en är Intelbaserad.

 

(Redigerat pga. att jag inte såg vem som ställde frågan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jag tänkte på, körde bara efter guiden. Men jag borde väl ändå få upp en rullista istället för de tre ikonerna?

 

Det var ett tag sedan jag höll på med PowerPC-baserade mac-datorer. Men om jag minns rätt så kommer du nog inte att få upp någon rullista utan det är ikonerna där som är det som guiden benämner som "lista".

 

Nu var väl inte USB-boot på gamla mac:ar helt stabilt. men att du inte får upp någon ikon för EFI boot med ditt USB-minne där skulle kunna bero på att de inte anser att det går att starta från minnet. T.ex. på grund av att det innehåller filer för Intel och inte PowerPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag höll på med PowerPC-baserade mac-datorer. Men om jag minns rätt så kommer du nog inte att få upp någon rullista utan det är ikonerna där som är det som guiden benämner som "lista".

 

Nu var väl inte USB-boot på gamla mac:ar helt stabilt. men att du inte får upp någon ikon för EFI boot med ditt USB-minne där skulle kunna bero på att de inte anser att det går att starta från minnet. T.ex. på grund av att det innehåller filer för Intel och inte PowerPC.

 

Ok, då testar jag ladda ner via din länk och gör om installeringen enligt guiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag höll på med PowerPC-baserade mac-datorer. Men om jag minns rätt så kommer du nog inte att få upp någon rullista utan det är ikonerna där som är det som guiden benämner som "lista".

 

Nu var väl inte USB-boot på gamla mac:ar helt stabilt. men att du inte får upp någon ikon för EFI boot med ditt USB-minne där skulle kunna bero på att de inte anser att det går att starta från minnet. T.ex. på grund av att det innehåller filer för Intel och inte PowerPC.

 

Hej igen, en sak när jag jag laddade ner Ubuntu. Blir det problem i o m att det är en serverinstallation, står bl.a. följande "It will not install a graphical user interface"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte installeras något GUI så får man köra allt via terminalen...

Då är det bättre med att köra Mint-versionen? Ska installera åt min son på 9 år, han ska ha datorn till att kolla lite youtube-klipp, kolla någon DVD någon gång och ev mejla via en webbläsare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bättre med att köra Mint-versionen? Ska installera åt min son på 9 år, han ska ha datorn till att kolla lite youtube-klipp, kolla någon DVD någon gång och ev mejla via en webbläsare..

Ja.

Men jag har alltså ingen egen erfarenhet av just versionen för PowerPC.

Om tid finnes ska jag testa om den går att köra i virtuell miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag försökt med två olika varianter av Linux, får fortfarande INTE upp en lista när jag startar upp gammelmacen. Får bara upp bilden enligt mitt första inlägg. Hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag försökt med två olika varianter av Linux, får fortfarande INTE upp en lista när jag startar upp gammelmacen. Får bara upp bilden enligt mitt första inlägg. Hjälp!!

Har du prövat att följa guiden enligt inlägg #7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att följa guiden enligt inlägg #7?

Nej, men kanske dags att göra det nu istället för guiden från Macworld. Antar att jag kan köra via usb-sticka istället för att bränna ner filen på en DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men kanske dags att göra det nu istället för guiden från Macworld. Antar att jag kan köra via usb-sticka istället för att bränna ner filen på en DVD?

Antar det. Bara att testa, kostar endast tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...