Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

klockan visas ej i verktygsfältet nere till höger på skärmen


RonnyB

Rekommendera Poster

Helt plötsligt har klockan och datum slutat att visas kontinuerligt nere till höger i verktygsfältet.

Är det någon som har ett förslag på vad jag ska göra för att klockan och datum ska visas kontinuerligt?

Har gjort några bilder på hur det ser ut nu och hur inställningarna är, kanske lite svårt att se bilderna men förstora bilden genom att klicka på dem.

 

Bilden längst ner visar hur det ser ut nu.

post-123906-0-97094800-1479643073_thumb.gif

post-123906-0-84423200-1479643960_thumb.gif

post-123906-0-18703400-1479643982_thumb.gif

post-123906-0-31487400-1479644037_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klocka nummer två finns för att du har bockat för "Ytterligare klocka" i fönstret Datum och tid (bild 2). Börja med att ta bort den bocken och starta om datorn så får vi se hur datorn beter sig sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag tar bort bocken i:  Visa den här klockan   se bild 2, då visas ingen klocka nere till höger i verktygsfältet, bara datum visas

post-123906-0-94306800-1479644151_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Windows fönstret i vänstra hörnet och skriv direkt aktivera klicka på Aktivera och inaktivera systemikoner.

 

Testa sedan att trycka på ikonen klocka, på och av, och se om klockan nere till höger försvinner och kommer tillbaka, eller om något händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu testat, klockan försvinner och kommer tillbaka när jag klickar på inaktivera resp aktivera, med den visas fortfarande inte kontinuerligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något svart tema installerat?

Det kanske bara är så att klockan skrivs ut med svart färg på svart botten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Med referens till inlägg #18 i denna tråd på Windows10Forums.com:

Problem with time in taskbar after "Fall Update"

 

Börja med att köra Windows Update för att säkerställa att du har alla tillgängliga uppdateringar installerade. Kontrollera om felet kvarstår efter detta.

Om inte:

1. Stäng av "Använd små knappar i aktivitetsfältet" - se bild 3 i din första post.

2. Om du vill ha svart bakgrund så är det bättre att ställa in Enfärgad istället för Bild och därefter välja den svarta färgrutan för svart bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en moderator som kan stänga tråden men det brukar bara göras i undantagsfall.

 

Du kan använda knappen "Markera som bästa lösning"..

post-52940-0-07788500-1479934453_thumb.png

 

..och det gör du på det inlägg som gav bäst svar/resultat till ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avslutar jag detta ämne?

 

Om du har fått ordning på klockan, berätta vad problemet var och att det är fixat. Kanske någon annan kan bli hjälpt på så sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avslutar jag detta ämne?

Vore intressant att få veta hur du löste ditt problem, om du nu har löst det?

 

Avsluta/stänga tråden görs bara i undantagsfall, precis som Mikael63 säger, i regel bara när något i tråden strider mot forumets regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte skriver att problemet är löst då kan alltså denna konversation i princip hålla på VÄLDIGT länge?

 

Hur jag löste problemet kan jag tyvärr inte exakt förklara.

 

Efter att jag läst vad Ove Söderlund skrev om bakgrund och färger började jag kolla runt i Inställningar (hade även gjort det tidigare)

kom på att jämföra Inställningen på min bärbara och min stationära dator, klickade lite här och där på teman och färger mm, hel plötsligt fanns klockan där, så någonting med teman/färger verkar ha varit fel inställt eller....... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Är du säker på det? Jag ser då alltid klockan och datum. I Inställningar > Anpassning > Aktivitetsfältet har jag följande inställningar:

Lås aktivitetsfältet Av

Dölj aktivitetsfältet automatiskt i surfplatteläge Av

Använd små knappar i aktivitetsfältet Av

Kika på skrivbordet genom att flytta pekaren till knappen Visa skrivbordet i slutet av aktivitetsfältet

Ersätt kommandotolken med Windows PowerShell på menyn när jag högerklickar på startknappen eller trycker på Windows-tangenten+X Av

Visa aktivitetsikoner i knappar på aktivitetsfältet

Aktivitetsfältets placering på bildskärmen |Nederst|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev PCsnubben:

Vad står det i tema-filen i mappen C:\Users\YourUserName\AppData\Local\Microsoft\Windows\Themes ?

 

Lekt runt med teman och färger som Ronny skrev hjälpte honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, knepigt. TS har fått ordning på klockan men ingen säker lösning har kunnat visats och därmed ej heller "bästa lösning" kan anges, men PCsnubben har samma problem?
Är det så?

 

Se dessa tips i så fall: Appuals: Fix: Windows 10 Clock Disappeared
 

Citat

Clock disappearing from taskbar is an error which usually affects users who have recently updated their computers to the newest build. Clock is usually displayed in the bottom right corner of your screen and its location is at the far right part of the taskbar with the current date underneath.

Mvh

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver själv att det var Ove Söderlunds inlägg som ledde honom på rätt spår så jag tycker Oves inlägg är värt ett gillande. Dessutom tycker jag TS bildbeskrivning av sitt problem och hans förklaring av hur han löste det är föredömliga.  PCSnubben skriver i stort sett bara att hans inställningar är felfria och att inget av alla tipsen hjälpt honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev mbgtmari:

TS skriver själv att det var Ove Söderlunds inlägg som ledde honom på rätt spår så jag tycker Oves inlägg är värt ett gillande. Dessutom tycker jag TS bildbeskrivning av sitt problem och hans förklaring av hur han löste det är föredömliga.  PCSnubben skriver i stort sett bara att hans inställningar är felfria och att inget av alla tipsen hjälpt honom.

 

TS skrev själv tidigare att TS inte visste hur problemet löstes och det är det jag går på.

 

På 2016-11-24 på 11:29, skrev RonnyB:

Om jag inte skriver att problemet är löst då kan alltså denna konversation i princip hålla på VÄLDIGT länge?

 

Hur jag löste problemet kan jag tyvärr inte exakt förklara.

 

Efter att jag läst vad Ove Söderlund skrev om bakgrund och färger började jag kolla runt i Inställningar (hade även gjort det tidigare)

kom på att jämföra Inställningen på min bärbara och min stationära dator, klickade lite här och där på teman och färger mm, hel plötsligt fanns klockan där, så någonting med teman/färger verkar ha varit fel inställt eller....... 

 

Ove Söderlunds inlägg är helt klart ett inlägg för "gillande" men som jag ser det inte en trådlösning, såvida inte TS klart säger så och hittills är så inte fallet.

 

Man markerar inte ett inlägg som lösning om det innehåller brister eller ej är klart att det är så - för endera TS eller Moderator.

På Eforum måste inte alla trådar ha en sk. lösning markerad med grön flagg, utan det räcker gott med ha varit nöjd med att få hjälp och att problemet lösts, även om det inte kan direkt sägas hur av TS.

 

Dessutom verkar du tycka att PCSnubbens problem i samma tråd och vilka ev. kan kan ha samma rotorsak inte är lika värdefulla.
Vad anser du själv?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart du kan kalla min sammanfattning av vad PCsnubben skrivit som ett "nedvärderande" även om jag tycker det är att ta i. Vad jag menade är att det är svårt att komma med något nytt uppslag för hur klockfrånvaron ska förklaras när man vet så litet. Det är ju ofta så att man har gjort något i sin dator som man inte tänker på kan ha något att göra med ett problem som man sedan råkar ut för. Det händer oss alla. Det kan t ex röra sig om en uppdatering eller någon annan ändring. Jag gissar att PCsnubben själv kommer att komma på vad det är som orsakat hans problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det är klart du kan kalla min sammanfattning av vad PCsnubben skrivit som ett "nedvärderande" även om jag tycker det är att ta i. Vad jag menade är att det är svårt att komma med något nytt uppslag för hur klockfrånvaron ska förklaras när man vet så litet. Det är ju ofta så att man har gjort något i sin dator som man inte tänker på kan ha något att göra med ett problem som man sedan råkar ut för. Det händer oss alla. Det kan t ex röra sig om en uppdatering eller någon annan ändring. Jag gissar att PCsnubben själv kommer att komma på vad det är som orsakat hans problem.

 

Hej,

Inga hårda ord hoppas jag.

Bara det att när du skrev som du gjorde så reagerade jag.
Inga problem.

Mvh :)

 

Ps. Till TS och Pcsnubben: har något av våra tips ovan fungerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det redan kontrollerats men det jag hittar vad gäller visa klockan eller inte är här.

Inställningar - I sökrutan skriv  Aktivera och inaktivera systemikoner.

 

Överst finns klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat de lösningar som presenterats på länkar ovan och även googlat själv.

Dock har inget fungerat av dessa.

Kanske kommer detta att lösa sig efter nästa stora uppdatering, vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...