Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utanordning - vilket konstigt ord


Flyfisherman

Rekommendera Poster

På en väldigt gammal blankett står det "Utanordning" samt en summa och ordet har jag visserligen hört talas om men glömt det mesta av, fast kommer ihåg att jag blev brydd över dess betydelse då.

 

Enligt Svenskt Ekonomilexikon betyder det:

Med utanordning avses en intern skriftlig anvisning om att visst belopp ska utbetalas; utanordnas.

Finns det även en motsats? Inordning...hehe. :P

 

Jag var mest brydd över ordet i sig, var det kommer ifrån och hur det kommit sig att det används/användes förr(?) i dessa sammanhang?

Om man delar upp ordet så är det logiskt med ut, men anordning borde också kunna delas upp, väl?

an och ordning? 

 

an står kanske för motsvarigheten till inte, eller motsats, liksom Antarktis förhåller sig till Arktis?

Eller är jag ute och cyklar som vanligt... hehe

 

Vore kul att höra om någon stött på ordet och om någon kan förklara dess ursprung.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

Enligt Svenskt Ekonomilexikon betyder det:

Finns det även en motsats? Inordning...hehe. :P

 

 

eller motsatsen borde väl heta inanordning.. anvisning om återkrav av det utbetalda beloppet  :wub: nja, det finns nog inte men det är kul med ord.

 

Enligt NE har ordet funnits sedan 1775.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller motsatsen borde väl heta inanordning.. anvisning om återkrav av det utbetalda beloppet  :wub: nja, det finns nog inte men det är kul med ord.

Enligt NE har ordet funnits sedan 1775.

Ja du har helt rätt: inanordning skulle det ha stått, men det var ju mest ett skämt ändå - såvida inte någon kommer upp med ett sammanhang... det ordet finns knappast i Svenska akademiens ordlista, men ej kontrollerat och för ordningens skull: ej heller kontrollerat Utanordning i nämnda ordlista.

Mvh

 

Ps. Intressant att ordet funnits sedan 1775. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att "utanordning" inte är ett ord man lägger på minnet. Att vara "utan ordning" är en helt annan sak men lättare att komma ihåg.

 

Ordet "inanordning" finns dock, även om Svenskt Ekonomilexikon inte har detta substantiv eller verbet inanordna. Jag hittar emellertid inte "inanordning" i betydelsen "(skriftlig) anvisning  om återkrav av det utbetalda beloppet".

 

Jag har hittat inanordning i en svensk patentansökan: "Det finns en mängd olika medel som kan användas för att åstadkomma betalningar, såsom betal- eller kreditkort. Kreditkort är kända för att vara ett flexibelt sätt för att utföra betalningen. Anslutningen av elektroniska inmatningsanordningar till ett kassaregister är känt. Många försäljare behöver kunna erbjuda sina kunder, dvs. slutanvändare, möjligheten att använda sina kreditkort för betalning. En sådan elektronisk inanordning är en kreditkortsbetalningsterminal" och i Värmlandsepos del 2

"Det var de följande vintrarna husen flyttades. [...] Kortast, behändigast och billigast var flyttningen av Olof Anderssons byggnader... Det var ändå inte smått det som skulle plockas ner, fraktas och timras upp. Det var:

Manbyggnad, 12 alnar lång, 10 alnar bred, 14 varv hög, täckt med näver och torv. Nedtages, bortfraktas, uppsätts på nya tomtplatsen. Med murning och inanordning: 4 hästdagsverken à en riksdaler och 50 karldagsverken à 24 penningar."

 

.


 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns ordet utanordning ganska väl, förmodligen för att det är ett sådant udda ord.

Måste varit i början av 80-talet som jag vid några tillfällen hoppade in och budade bilder åt en tidningsredaktion.

Då skrev en av journalisterna/fotograferna en sådan utanordning och så fick man ta den och gå till receptionen där man fick kontanter i utbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...