Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pausa Onedrive sync när jag är uppkopplad till visst nätverk


marbe537

Rekommendera Poster

Hej.

Jag använder mobilen som hotspot till datorn. När jag uppgraderade till win 10 började jag använda onedrive för att spara min filer. Jag har dock märkt att detta slukar mkt datatrafik och jag skulle därför vilja att datorn med automatik pausar sync när jag är uppkopplad på ett visst nätverk. Någon som har något förslag på hur jag kan gå tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kör på det sättet, dvs mobilen som hotspot. Men det är på datorn jag behöver slå av eller pausa synken av onedrive när jag är uppkopplad mot just telefonens nätverk.

 

Jag tänker mig nån form av task på datorn som triggar på att jag kopplar upp mig mot detta nätverk och då stänger ned/pausar onedrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag som inte läste riktigt. Får skylla på en ansträngande dag.

 

Jag antar att det blir svårt att kunna detektera ett visst trådlöst nätverk från ett annat.

 

Funderar på om det skulle vara "enklare" att i princip alltid ha synk avstängd och att man manuellt slår på den, vid behov, och att detta då styrs tidsmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en tanke:

Om man inte väljer alternativet "Anslut automatiskt" till hotspot-nätverket kanske man kan göra det via kommandotolken(?)

Och då skulle man kanske via ytterligare ett kommando kunna stänga av OndDrive-synkningen.

 

Detta skulle då kunna lösas med en sk. batch-fil.

När man behöver ansluta mot hotspot dubbelklickar man på batch-filen, eller en genväg till den, som då dels ansluter och dels stänger synk.

 

Många OM blir det... men skulle kunna fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, detta låter som en väg att gå. Dock är inte jag tillräckligt kunnig för att få till en sådan batch-fil. Någon här på forumet som kan lösa följande:

1) Anslut datorn till nätverket min_mobil

2) Trigga en 2h paus av synken i onedrive.

 

Mha Llama på mobilen slår jag nu på telefonens hotspot när jag åker till och från jobbet. Alltid något. Jag stänger också av den när jag kommer hem och kommer fram till jobbet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått en ny surfpott till mobilen och var därmed tvungen att ta tag i detta.

Blev en lite förenklad variant där jag helt enkelt stänger ned Onedrive och sedan ansluter till mitt mobila nätverk, som jag på datorn nu satt upp att inte ansluta automatiskt.

 

MIn bat-fil ser ut enligt:

TASKKILL /F /IM "OneDrive.exe"

netsh wlan connect name=MartinsS5

 

Optimalt skulle jag vilja att datorn automatiskt kör stäng ned onedrive när den ansluter till det specifiercade nätverket (som jag då skulle sätta till att automatsiks ansluta) men man kan ju inte få allt!  :blink:

 

Tack för hjälpen Mikael!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...