Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skaffa en till Unifi AP


wsp

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en telia router TG 799 V2. Har stängt av wifi då routern står ej centralt i huset. I stället har jag en Unifi UAP-LR Roaming AP N300 kopplad via kabel. APn sitter bra placerad och vi är mkt nöjda med den.

Men nu skulle jag vilja skaffa en till. För att låta våra ungdomars trafik gå över den. Och få möjlighet till att schemalägga trafiken.

Men som jag förstår det så skapas det ändå bara ett SSID. Som delas av de två APna.

 

Går det att få till två separata SSID?

 

Vet att det finns möjlighet till gästnätverk på APn, men förstod det som så att om man schemalägger tiden så drabbas både gäst- och ordinarie nätverk. Eller?

 

Eller är det bättre att jag låter Telia brygga 799an och skaffar en ny router där det finns möjlighet att ställa tider för olika klienter?

 

 

//WSP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Normalt kan man i accesspunkter ställa in vilken SSID man vill ha, men Unify är ju till för att man ska få ett enda stort sammanhängande nätverk. Om det inte går att ställa in att varje accesspunkt ska ha sin egen SSID borde du kunna köpa en accesspunkt från en annan tillverkare i stället.

 

Nu har jag bara kollat lite i det datablad som finns på sidan https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-lr-roaming-accesspunkt-n300-p95551 men där ser det ut som att man kan ställa in "limit duration of use" just för gästnätverket. Har du läst manualen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...