Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluetooth-hörlurar fungerar inte


tomashag

Rekommendera Poster

Jag försöker få ett par hörlurar att fungera via Bluetooth men det lyckas inte. Jag har anslutit en USB/Bluetooth-plugg till datorn och enhetshanteraren visar att enheten fungerar korrekt. Inställningar/Bluetooth visar att hörlurarna är kopplade medan kontrollpanelen/Hantera ljudenheter visar att hörlurarna är frånkopplade (röd pil) och det hjälper inte att klicka på Anslut. Hörlurarna blinkar blått. Jag är nybörjare på Bluetooth så jag kanske gör något fel men i så fall vad? Jag kör Win10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det generella är att du måste parkoppla blåtandsenheter för att de skall kommunicera med varandra.

Dina hörlurar bör ha en strömbrytare. Vanligtvis håller man inne strömbrytaren i några sekunder tills beskedet "Pairing" hörs i lurarna.

Då skall du se till att ha koll på din dator så att du ser att lurarna vill ansluta till den. När detta besked visas skall du bekräfta att lurarna får koppla sig till datorn.

 

När det är gjort skall du kunna få ljud i dina hörlurar via blåtand.

Nästa gång du kopplar upp hörlurarna till datorn skall det ske automatiskt så länge du inte tar bort kopplingen i datorn. Har lurarna en gång kopplat sig till datorn kommer datorn och lurarna att "komma ihåg" varandra, vilket gör kopplingen smidig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Inställningar/Bluetooth visar ju att enheten är kopplad. Varför kan man då inte välja att skicka ut ljudet till hörlurarna i Kontrollpanelen/Hantera ljudenheter?

Att hålla inne knappen på hörlurarna gav ett svagt ping i hörlurarna men ingen förändrad funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör med Windows 10 enligt ditt första inlägg,  men är det 32 eller 64 bitars?

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på hörlurarna?

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på din dator?

alt. om det är ett hemmabygge: fabrikat och modellbeteckning på moderkortet?

 

I gratis Speccy så kan du se all väsentlig information om din dator och där finns en flik som heter Motherboard (moderkort)  - kopiera av all den infon och skriv i ditt nästa svar.

 

Eller gör ännu hellre så här: I Speccy > 'File' menyn > välj 'Save as text file' > spara på tex.skrivbordet > i ditt nästa svar bifogar du den text-filen eller bara kopierar av allt innehåll och klistrar in.

Obs! När du tar hem gratis Speccy, så under installationen var noga med att bocka ur ev. 3:e partsprogram som du inte vill ha installerat på din dator.

 

Se också Microsoft: Åtgärda problem med Bluetooth i Windows 10: vanliga frågor och svar

 

Ljudkvaliteten är låg när Bluetooth-inställningarna är öppna. Vad kan jag göra för att lösa detta?

Om du hör ljudfel eller har låg ljudkvalitet i allmänhet när du spelar musik via en Bluetooth-högtalare, stänger du Bluetooth-inställningarna om de är öppna. Då söker inte datorn efter Bluetooth-enheter längre – det kan orsaka problem om musik strömmas samtidigt.

Du kan också höra ljudfel om du använder Bluetooth för något annat samtidigt som du lyssnar på musik via Bluetooth (t.ex. om du delar filer via Bluetooth medan du lyssnar på musik över en Bluetooth-högtalare).

 

Musik spelas inte i min Bluetooth-högtalare. Hur kan jag åtgärda det?

Din Bluetooth-högtalare kanske är kopplad till datorn men inte ansluten. Så här åtgärdar du problemet:

  1. Se till att Bluetooth-högtalaren är på.
  2. Längst till höger i Aktivitetsfältet i Windows högerklickar du på Volym-ikonen och väljer sedan Uppspelningsenheter.
  3. På fliken Uppspelning väljer du Bluetooth-högtalaren, trycker på och håller ned (eller högerklickar på) den och väljer sedan Anslut.
  4. Markera Bluetooth-högtalaren och välj Ange som standard. Nu bör du höra musik från din Bluetooth-högtalare.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 32-bitars Win10. Moderkortet är Gigabyte EP45 UD3LR. Hörlurarna är Harman Kardon Soho Wireless. Jag har provat hörlurarna på en annan dator som kör Win7 64-bitars och där fungerar det minsann!

 

 

post-65853-0-67058800-1479568244_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-118752-0-87777400-1479569097_thumb.png

 

I inställningarna för ljudet, har du aktiverat att ljudet skall gå via BT?

Jag har inte BT anslutna och inte BT aktiverat i min dator. Men du skall kunna se BT som ett alternativ i bilden ovan.

Som du ser har jag aktiverat mina högtalare till datorn. Du skall kunna hitta dina hörlurar i egenskaperna, enligt bilden ovan, och där aktivera ljudvägen till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inga dåliga grejor. http://www.harmankardon.se/over-ear-horlurar/SOHO+WIRELESS.html?dwvar_SOHO%20WIRELESS_color=Black#gclid=CP3N0uqOtdACFQwtGQodjWoP9g&start=1

:thumbsup:

Spec http://demandware.edgesuite.net/aauj_prd/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dw87d1d9e5/pdfs/Specification%20Sheet%20-%20Soho%20Wireless%20(Swedish).pdf?_ga=1.180295908.1138514664.1479568679

 

 

Inställningar/Bluetooth visar att hörlurarna är kopplade medan kontrollpanelen/Hantera ljudenheter visar att hörlurarna är frånkopplade (röd pil) och det hjälper inte att klicka på Anslut. Hörlurarna blinkar blått.

Blinkar blått tyder nästan på att dom inte är kopplade mot värden dvs. datorn?

 

En löjlig fråga: men har du sett till att ladda upp batterierna på dom med den medföljande usb-kabeln?

Även om dom fungerat på en annan dator, så kanske den har en bättre blåtand sändare/mottagare?

 

Och det föranleder mig att misstänka din dators blåtands enhet?

En sak förstår jag inte alls: Gigabyte EP45 UD3LR http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2951#sp

Har enligt specifikation inga Bluetooth enheter så då undrar jag exakt vad har du för BT-enhet, något du installerat själv?

  • Se till att antennen är vriden korrekt eller prova att vända på datorchassit och se om du får bättre signal.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, nu gick det igång! Jag tog bort enheten i Inställningar, Bluetooth och gjorde en ny anslutning och då gick det att välja hörlurarna i Kontrollpanelen, Hantera ljudenheter. Varför det inte fungerade första gången kan man kanske fråga sig men jag får väl vara nöjd med att allt är ok nu. Vad gäller Bluetooth på datorn så har jag en USB/Bluetooth-plugg. Tack för visat intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...