Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

visuellt verktyg för databasintegrering för webben?


Dygdelaman

Rekommendera Poster

Hej, 

 

jag söker ett högnivåverktyg för databasintegrering. Det är för undervisningssyfte. Jag vill hitta ett verktyg där man utan att koda kan skapa CRUD-operationer visuellt mot en (relations-)databas (helst MySQL, men andra databaser kan också duga). Till exempel få visat innehållet i en tabell, och med knappar för att ta bort en tupel ("rad"), lägga till en tupel osv. (alternativt editering direkt i en tabell). Verktyget skall generera kod (PHP eller whatever), och designern ska kunna lägga det direkt på en web server precis som vanliga web editors.

 

Har någon tips på verktyg som man kan använda? Helst inte så avancerade som Visual studio. Målgruppen är IT-vana studenter som inte kan programmera, men som snabbt ska kunna få en försmak av databasbaserad web-utveckling, innan de går vidare med ren PHP+SQL.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Chroma! Men MySQL Workbench är väl inte tänkt för slutanvändare? 

 

Det jag hade föreställt mig är en miljö där några (n00b) studerande kan designa interfaces med kopplingar ner i databasen, men utan att koda (förutom SQL). MS access har väl den funktionaliteten, men tyvärr finns inte Access för något annat än Windows, vilket begränsar utbildningspotentialen. Kan man det i Workbench? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...