Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa scriptfil som startar flera saker vid uppstart


Mathias G

Rekommendera Poster

Det är så att jag behöver få två program samt en fil att öppna sig automatiskt vid uppstart. Vad använder jag lämpligast för typ av script för att lösa detta? Den ena filen skall öppnas i ett specifikt program som då också är startat.

 

Tack på förhand

 

/Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ska öppnas? Har du provat den simpla lösningen att lägga programmens exe-fil och programfil i Autostart-mappen?

 

Utan att testa så bör det räcka med att om du t.ex ska öppna MS Word och en Wordfil så bör det räcka med att lägga Wordfilen i Autostart-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall starta ett program som heter WatchOut 6 som är som ett mer avancerat powerpoint kan man väl säga enkelt förklarat.

 

Så där skulle jag kunna lägga projekt filen då. För att sedan visa presentationen på flertalet skärmar som det gäller så behöver jag starta ett program till.

 

Men de kanske är så simpelt att jag lägger projektfilen + programmet för visning i autostart.

 

Jag provar helt enkelt  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du han svara innan jag han ändra mitt svar:

Klistra in %AppData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup i Utforskaren och lägg en programfil där och prova att starta om datorn, borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att använda schemahanteraren och lägga in programmen med vilkoret "Vid start av datorn" eller "Vid inloggning", vad som passar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är (väl) genvägar till programfiler man lägger i autostart/startup.

 

Om WatchOut är standardprogram för den filtyp som presentationen har bör det räcka att lägga en genväg till dokumentet i autostart/startup.

 

Det kan vara enklare att testa om man skapar en batch-fil (ex. starta.bat) och lägger genvägen till den i autostart/startup.

Då kan man testa funktionen genom att dubbelklicka på antingen genvägen eller batch-filen. För att slippa starta om datorn varje gång man prövar sig fram.

 

Innehållet i starta.bat (om man nu väljer det filnamnet) kan vara ex.

 

start calc.exe
c:\temp\presentation1.ppt

Startar kalkylatorn (bra program att testa med)

Öppnar en presentation med förvalt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...