Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel Windows Update i Inställningar Blockerad.


Const

Rekommendera Poster

För några veckor sedan kontrollerade jag om det finns uppdateringar, och det fanns 3: 2 Windows och 1 Office 2013. Jag blev förvånad men jag kunde inte ta bort de; det går inte i Windows 10 hem. So ja klickade på "hämta" för att uppdatera.

Windows uppdateringar hämtades och installerades men inte Office uppdatering.

Sedan dess kan jag inte använda Win Update i Inställningar.

Det stå följande meddelande i Windows update:

"Uppdateringsstatus

Det uppstod problem med installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.

Om problemet kvarstår och du vill söka på Internet kontakta supporten för att få mer

information, kan följande vara till hjälp:

- Uppdatering för Office 2003 (KB9077417) - fel 0x80072af9 "

 

Och Menun Windows Uppdate i Inställningar är ljust och blockerad.

Jag har försökt åtgärda problem med "Windows Update-felsöknkng" och har kört programmet Windows Diagnostic.diacab-306 kB från download.microsoft.com som har svarat: "Service registration is missing or corrupt. Inte åtgärdat. Some security settings are missing or have been changed."

Finns det någon bot på det här problemet?

Tack för hjälpen på förhand.

Med vänliga hälsningar, Ghevi.

viconst snabela outlook.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

1. Prova först detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

2. Sedan medan du befinner dig i felsäkert läge:

Högerklicka på Start > välj Kör Kommandotolken (Administratör)

skriv eller kopiera in dism /online /cleanup-image /restorehealth och tryck Enter.

 

3. Sedan testa Windows update ifrån Felsäkert läge.

4. Därefter starta om Windows som vanligt och kör Windows update igen.

*********************

5. Annars, prova en återställning av datorn som den var innan.

Återställ från en systemåterställningspunkt: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

Citat:

 

Med det här alternativet återställs datorn till en tidigare tidpunkt, en så kallad systemåterställningspunkt. Återställningspunkter genereras när du installerar en ny app, drivrutin eller Windows-uppdatering och när du skapar en återställningspunkt manuellt. En återställning påverkar inte dina personliga filer, men den tar bort appar, drivrutiner och uppdateringar som har installerats efter att återställningspunkten skapats.
 

  1. Högerklicka på (eller håll ned) Start-knappen och välj sedan Kontrollpanelen.
  2. Sök i Kontrollpanelen efter Återställning.
  3. Välj Återställning > Öppna Systemåterställning > Nästa.
  4. Välj den återställningspunkt som hör till den problematiska appen, drivrutinen eller uppdateringen och välj sedan Nästa > Slutför.
Obs!

Om du inte ser några återställningspunkter kan det bero på att systemskydd inte är aktiverat. Du kan kontrollera det här genom att gå till Kontrollpanelen och söka efter Återställning. Välj sedan Återställning > Konfigurera systemåterställning > Konfigurera och se till att Aktivera systemskydd är markerat.

 

6. Sedan starta om datorn, kör Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

7. Starta om datorn igen och kör Windows update.

 

Återkom med resultatet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag kan inte svara med en gång därför att proceduren verkar vara mycket komplicerat och mina kunskaper mycket enkla.

Jag ska försöka, men, säkert, det ska ta tid för mig.

Jag ska återkomma med svar om resultatet.

 

Men...finns det inte en enklare lösning ....någon...

Jag tackar på förhand för alla förslag.

Hälsningar.

Ghevi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Office 2003 eller 2013 du har?

Det står båda delarna i det du har skrivit.

 

Har du skrivit rätt KB-nummer?

Jag kan inte hitta någon uppdatering som heter KB9077417 däremot finns det en som heter KB907417 som är för Office 2003 och kom ut för ca 10 år sen.

 

Felkod "0x80072af9" brukar bero på att det är svårt för Windows att nå Microsofts uppdateringsserver. Har du fortfarande samma felkod eller har du problem med din internetanslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

Tack för frågan, det är Office 2003.

De sades att Office 2003 ska inte vara kompatibel med Win 10.

Jag har installerad och det går utmärkt.

Jag har inte installerat Mail programmet.

Jag har också läst att alla program som fungerade i Windows 7 ska fungera i Windows 10. Jag använder en mycket gammalt backup program, Good Sync, V 8 som är äldre än 10 år. Det fungerar utmärkt. Därför installerade ja Office 2003, och det fungerar perfekt, åtminstone delarna som jag installerade. Jag har inte installerad mail programmet Outlook. Jag har läst att det krånglar i Win 10.

Därför skrev jag "Jag blev förvånad". Jag blev förvånad att se skriven "Update för Office 2003". Jag har läst att Windows 10 är kompatibel med Office från och med Version 207. Men jag tycker inte Office 2007; jag tycker inte det nya systemet "docx" och jag tycker att det är onödig komplicerat.

Tack för visat intresse. Önskar dig allt best.

Mhv. Ghevi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er.

Som sagt...för komplicerad för mig för at ge mig på det.  Kanske senare, efter jag ska samla mod. Men tack för svaret. jag sparar den och kanske någon dag använder jag det.

Mhv, Ghevi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Nu har jag tagit mig mod att följa  anvisningarna.

Jag har loggat in i Felsäkert läge. Inte lätt. Många steg, svårt att komma ihåg för gammal pensionär. Dåligt minne.

Men jag har loggat in i Felsäkert läge, som sagt.

SFC kunde jag inte köra...svarade att det är inte fanns i...kommer inte ihåg

Jag försökte köra dism/online/cleanup-image/restorehealth också i Felsäkerläge. Jag fick svar bara om et program och version...det var färdigt..inget svar längre.

Men jag tryckte på Inställningar, Uppdatera ikonen för att testa Uppdatera, då försvann inställningar. Jag provade flera gå; det gjick bra att trycka på andra ikoner i Uppdatera, men inre Uppdatera-den försvann.

Nu kor jag sfc i normal läge. Jag fås se vad som händer.

Mhv. Ghevi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Problem löst på mitt sätt.

Jag har återställd systemet till förre uppdateringen som blockerade (Office 2003 , KB907417) och blockeringen försvann.

Jag frågade efter uppdateringar i Inställningar/Uppdatering och säkerhet/ Windows update/Uppdateringsstatus/Söker efter Uppdateringar ...

och då såg jag att Office uppdateringen var med i listan över uppdateringar som fanns att hämta.

Innan jag tryckte att hämta uppdateringar, tittade jag på alla menu i och i Avancerade alternativ fanns det två möjligheter: Den första,

"Hämta uppdateringen för andra Ms-produkter när jag uppdaterar Win".

Den var bockad. Office är inte Win produkt. Jag bockade av !!!!!...

och Office 2003 uppdateringen försvann från listan.

Resten är som i sagan...jag uppdaterade Win, och  "Windows uppdate" menyn är inte längre blockerad.

Jag vet att jag kan gå miste om kanske viktiga uppdateringar på andra produkter från Ms. men ja hoppas komma på att uppdatera var för sig vid behov. Annars få jag överkomma min avsky till Office 2007 och installera den eftersom den är kompatibel med Win 10 och det borde inte göra problem...fast...man vet aldrig med Microsoft.

Jag tackar Er för svaren.

Mhv. Ghevi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte tycker om MS Office 2007 och senare skulle du kunna pröva om gratis LibreOffice är något för dig. Det är ett program som uppdateras kontinuerligt, har ett gränssnitt som är mer likt Office 2003 och kan läsa/skriva i samma filformat som Office 2003 och nyare Office-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ghevi!

 

Word 2003 är gammalt men det fungerar visst i Windows 10, som du ju har märkt själv. Du skriver att du inte gillar .docx men det kan ju hända att någon skickar dig ett sådant dokument och då vill du ju gärna kunna öppna det, eller hur? Installera därför kompatibilitetspaketet för Office 2007-systemet i ditt Office 2003:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/923505
(Även om det bara står Windows 7 i den länken så fungerar det säkert med Windows 10 också.)

 

Ingenting hindrar heller att du också installerar och provar LibreOffice, som Cecilia föreslår.

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/
https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/installationsguide/installera-libreoffice-under-windows/
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

Tack för din råd. Jag ska titta på det; Jag lovar. Särskild som du skriver att ..."kan läsa /skriva i samma filformat som Office 2003 och nyare Office-versioner"

Detta om första av mitt intresse i MS. Office.

Den andra är att jag har många filer med *pps ändelse. De är intressanta film snutar med politiskt, vetenskapligt, o.s.v.  innehåll och de kunde jag de hittills i Office PowerPoint.

Nu har jag tittat på nättet och sett att det finns fria program. Jag ska titta närmare och välja en och då ska jag vara oberoende av Ms Office.

När jag köpte Office 2003 Microsoft har lovat att har man köpt et program från de, ska det fungera detta hella livet. Kanske är detta sant om andra program, men inte om Office. Tur att jag hade tillfälle att köpa mycket billig Office 2007, original CD,  på låppmarknaden.

En gång till, Tack så mycket för dina rader.

 

mbgtmari,

Tack att du skrev.

Ja, jag har laddat ner kompatibilitets programmet men har inte installerat den ännu, men jag tänkte att Office 2003 är och förblir Off 2003 även om kompatibilitets programmet är installerad. Menar du att om man installerar programmet uppfattar windows 10 det som Office 2007?

Jag ska prova...men just nu är jag trött på allt strul som jag hade vill inte gå igen genom samma procedur. Kanske lite senare.

Tack för att du gav mig dessa adresser, så att se direkt.

 

Mhv. Ghevi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari,

Tack att du skrev.

Ja, jag har laddat ner kompatibilitets programmet men har inte installerat den ännu, men jag tänkte att Office 2003 är och förblir Off 2003 även om kompatibilitets programmet är installerad. Menar du att om man installerar programmet uppfattar windows 10 det som Office 2007?

Jag ska prova...men just nu är jag trött på allt strul som jag hade vill inte gå igen genom samma procedur. Kanske lite senare.

Tack för att du gav mig dessa adresser, så att se direkt.

 

Mhv. Ghevi.

Kompatibilitetspaketet, compatibility pack på engelska, är inget program utan ett gratis tillägg till Office 2003. Precis som du skriver så är och förblir Office 2003 Office 2003 även med det tillägget.

 

Office 2003 får inga fler säkerhetsuppdateringar men eftersom kompatibilitetstillägget kommer från Office 2007 kommer detta tillägg att säkerhetsuppdateras om och när Office 2007 säkerhetsuppdateras. Microsoft uppfattar inte ditt Office 2003 som Office 2007 men kommer att fortsätta att uppdatera ditt kompatibilitetstillägg eftersom det är en Office 2007-produkt (och Office 2007 fortfarande stöds av Microsoft).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...