Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrift med skrivaren fungerar inte


DAL30

Rekommendera Poster

Helt plötsligt har det uppstått ett problem.

Min skrivare är HP Photosmart Premium C309g-m.

När jag skall skriva ut ett textdokument, som jag skrivit med OpenOffice Writer, så fungerar nu inte skrivaren!

Och jag hittar inte lösningen hur jag skall ordna detta.

Vad skall jag göra?

Tacksam för hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilket operativsystem använder du?

 

Syns skrivaren i Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare?

I Windows Vista / Windows 7 > Start > Kontrollpanelen

I Windows 10 > högerklicka på Start > Kontrollpanelen

Om så, högerklicka på vald skrivare och välj 'Ange som standardskrivare'  fast detta är inte helt nödvändigt, eftersom du i respektive program kan välja skrivare att skriva ut med i rullgardinslisten i utskrift-programmet.

 

Exempel hos mig på min Canon multifunktionsskrivare och grön bock symboliserar att den är satt som standardskrivare.

Kanske det bara är så enkelt hos dig att en annan skrivare tex. "Microsoft XPS- Document Writer" etc. körs som standardskrivare och därför händer inget på din skrivare?

post-73434-0-30426700-1479071333_thumb.png

  • Ett tips är att du sedan kan ställa in "standardinställningar" för dina utskrifter.
    Högerklicka > 'Utskriftinställningar' och ställ in valen så som dom passar dig bäst, för dom jobb du mest skriver ut.
  • Kom ihåg att i varje utskriftprogram kan du enkelt ändra sedan vilken typ av utskrift du vill ha, annars gäller denna standardinställning om inga ändringar senare görs - och då är dessa temporära och gäller bara så länge som just det programmet är i gång.
    Sedan återgår alla inställningar till dom du just satt i 'Utskriftinställningarna'

 

Om inte (fast gör detta ändå), koppla ur skrivarens USB-kontakt från datorn, vänta en stund eller starta om datorn, anslut usb-kontakten igen eller prova en annan usb-port på datorn.

 

Fortfarande problem?

1, Hämta hem och installera senaste skrivardrivrutiner samt programvara http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Photosmart-Premium-All-in-One-Printer-series---C3/3984414/model/3793675/drivers

Klicka "Gå direkt till resultat för programvara och drivrutiner"

 

2. Ladda hem filen till lämplig plats på disken (spelar ingen roll vart, denna kan du sedan efter installation bara ta bort).

3. Därefter högerklickar du på installationsfilen tex. om den heter "Setup.exe" och välj 'Kör som Administratör'

  • Vid installation av skrivarprogramvara med tillhörande drivrutiner: ha skrivaren urkopplad från datorn under installationen, sedan på uppmaning från installationsprogrammet så ansluter du skrivaren och slutför installationen.

4. Starta om datorn.

 

Hur fungerar det nu?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETT STORT TACK, Flyfisherman!   :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Du har gett mig ett utförligt svar på den besvärliga skrivar-situation jag hamnat i.

Efter ett tag av mera kortsiktigt funderande beslutade jag att för tillfället lämna mina försök att lösa problemet med HP-skrivaren för att fundera på och planera för ett inköp av en ny skrivare.

Jag har nämligen haft HP-skrivaren ett flertal år. Och när jag började med att söka lösning på problemet genom att i första hand rengöra hållaren för färgpatronerna, så fann jag, att hållaren var väldigt "indränkt" i färger. Detta tänkte jag var en antydan om att skrivaren var rätt gammal och väl använd.

Och när jag efter rengöringen sökte skriva ut ett dokument, så blev det ingen utskrift.

Jag började då med planeringen för inköp av en ny skrivare. Problemet var dock - som det ofta är i data-sammanhang:

- Vilken ny skrivare skulle jag välja?

Jag beslutade därefter att köpa en "Canon MG5753".

Och efter en någon "pillrig" installation, så fungerar den HELT OK.

Jag skall senare försöka att hitta (?) lösningen på problemet med HP-skrivaren. Och då är bl.a. dina råd till god hjälp!

Tack än en gång, Flyfisherman!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...