Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Illustrator och Indesign


Martassen

Rekommendera Poster

Har en logga som är gjord i illustrator. Ai-format så jag kommer åt och kan flytta texten i loggan mm.

 

Om man nu vill ha ett annat program där jag kan fortsätta redigera denna logga och även göra fler loggor. Vad finns det då för bra program som gärna är kostnadsfritt? Jag kör Windows10 pc.

 

Fråga2:
Jag har gjort ett visitkort i Indesign. Om jag nu vill kunna fortsätta arbeta med visitkortet i ett annat program än Indesign. Vad finns det då för bra program som gärna är kostnadsfritt?

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Kan jag öppna Ai filer i detta och jobba vidare med den? Exempelvis en logga och vill flytta text , ändra text mm?

Går det även öppna indesignfiler i detta och redigera visitkortets text mm?

 

Jag har en logga i Ai och jag har en indesignfil som innehåller visitkort.

Är ju perfekt om kan köra båda i programmet och jobba vidare och spara!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Inkscape:

Du kan öppna och redigera Ai-filer men du kan svjv inte spara dessa i Ai-format. Du får använda EPS istället.

 

För alternativ till Indesign gäller väl i första hand Scribus: https://www.scribus.net/

Svagheten med detta program är att den inte kan öppna Idesign-filer, står i deras Wiki.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Kan man på något sätt spara visitkortet i Indesign i ett annat format så man kan redigera det i det sistnämnda programmet?

 

Antar att båda programmen är gratis?

 

 

Om man bara gör enklare grejer som visitkort och en logga med lite text som ska vara för webben. Borde det inte gå bra göra det i PowerPoint egentligen? Kan ju högerklicka och spara i olika format!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla loggor och typ visitkort borde man inte kunna göra detta i PowerPoint numer egentligen? Där finns ju rätt mycket verktyg och dessutom kan man ju högerklicka på loggan och spara som tif,jpg mm!?

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör så långt som möjligt spara i Postscript eftersom detta format har precis alla färger och inställningar och det är också denna fil som sedermera skall skickas till tryckeriet, för att på så sätt få exakt dom pantone-färger och andra inställningar du gjort i In-design.

 

Att spara om filen i tex. jpeg eller .tiff kommer inte att bli bra om du skall få materialet tryckt hos ett tryckeri.

PDF filer är heller inte det optimala formatet att skicka till tryckeriet.

Om man i Indesign eller Illustrator först har CMYK:at färgerna dvs. gjort om dessa från RGB till CMYK så sparar man filen som .PS (Postscriptformat).
Det är sedan postscriptfilen man skickar till tryckeriet, där då dom CMYK:ade färgerna, måttsättningar etc. kommer att stämma exakt med med det färdiga tryckta resultatet.

En .PS fil kan också redigeras i efterhand i tex. Adobe Indesign och alla tryckerier kan hantera detta format.
Men man måste komma ihåg att har man inte en bildskärm av hög kvalitet som dessutom är profilerad och kalibrerad, så kan färgerna man tagit fram i sitt arbete skilja sig från det färdiga resultatet från tryckeriet.

I Indesegn och Illustrator har man ju också tillgång till Pantone-färgskalor, så man kan ju jämföra med en pantone-färgkarta (rätt dyra).

Nu var det ett tag sedan, men detta är vad jag fått lära mig en gång i tiden.

Men det är klart att en publikation kanske är bättre att ha som PDF eller i ett bildformat, men det är inget som hindrar att spara i båda formaten, ett för tryck (.PS) och det andra för digital publisering tex. visas på en dator.

Jag skulle rekommendera att kontakta tryckeriet och höra vilket format som är det optimala, även om tryckeriet kan hantera dom flesta, så är det det där med färger och annat som kan ställa till det om filen bara innehåller RGB - den skall CMYKas dvs. konvertera ev. RGB till CMYK inifrån Adobe IN Design eller Adobe Illustrator och som sagt alla måtten ligger i postscriptfilen - dessa finns inte med i ett bildformat som  tex. jpeg eller för den delen .pdf.

 

Och RGB klarar inte Pantone färgskalan och alla bildformat som sparas i RGB går helt bort.

Tips: Correct file formats: RGB and CMYK

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...