Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Libre Office-konstiga tecken


Mållgan

Rekommendera Poster

Teckenkodning brukar man kalla det för på svenska. Jag ställde en del frågor om det i inlägg 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Men smidigt vore ju om jag o steg 1 kunde fastställa vilken teckenkodning som använts i de aktuella "korrupta" filerna samt i steg 2 kunde använda CP-programmet och där som output välja annan teckenkodning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du säkert att det är problem med teckenkodningen till att börja med, dvs det är just å, ä och ö som blir fel?

Då kan det vara lättare och snabbare att göra 6 stycken "sök och ersätt" per dokument än att lägga en massa tid på att hitta en enkel metod.

 

Hur är det med nyskapade dokument i LibreOffice resp. Anteckningar?

Är det korrekta val för Språk i LibreOffice - Alternativ - Språkinställningar samt i Windows inställningar för språk?

I Anteckningar - Teckensnitt rätt teckenuppsättning?

 

Men om du först gör en kopia av en fil (inte tidigare manipulerad av dig) som är en .odt-fil och byter filändelsen till .zip, kan du sen öppna den som en komprimerad mapp och i den finns det en fil som heter content.xml. Om du öppnar den filen i Anteckningar börjar den med en rad där det i mitt fall står:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

Men jag vet inte om det gäller själva textinnehållet eller om det är något som gäller själva kodningen av content.xml. Du kan också se om det på något mer ställe i den filen står något om "encoding".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att det inte bara är problem med å, ä, ö framgår av mitt inlägg kl. 12.23 igår.

2. Jag ska kolla det övriga.

3. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den här rft-filen tycks inte vara komprimerad eftersom ingenting tyder på att det är så när jag högerklickar på den och väljer "Öppna med" eller t ex "7Zip".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den här rft-filen tycks inte vara komprimerad eftersom ingenting tyder på att det är så när jag högerklickar på den och väljer "Öppna med" eller t ex "7Zip".

 

post-57552-0-14591200-1478683718_thumb.png

 

 

Det här är resultatet när jag ändrar filändelsen .odt till .rtf och sen öppnar med Wordpad. Det var bara en mening

 

Din fil i inlägg 6 är en odt fil som ändrats felaktigt till rtf. Pröva med att ändra filändelsen till odt. Se länken i inlägg 17 så framgår det att det är en .odt fil.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad om jag ändrar filändelsen till .odt.

 

Sent igår kväll installerade svärsonen Microsoft Office Proffspaket med en månads provperiod och i det wordprogrammet kunde en hel del av de "korrupta" filerna öppnas och visas med korrekta tecken. Anledningen kan man ju spekulera i. Han ska fortsätta "undersökningen" och det kan ju bli aktuellt att köpa det paketet och i wordprogrammet öppna alla filer, som för närvarande ser korrupta ut, och sedan spara dessa som odt-filer för att i fortsättningen förhoppningsvis kunna använda dessa i Libre Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...