Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Libre Office-konstiga tecken


Mållgan

Rekommendera Poster

Dottern har skrivit ett dokument i Libre Office och i dokumentet har det plötsligt dykt upp konstiga tecken i texten, t ex

 

Vden har sttat dem men d・ barnet ver och utvecklas s

 

Vad kan det beror på?

 

Om jag öppnar dokumentet i Word ser texten lika konstig ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag att det är ett Wordpad-dokument men det blir ingen skillnad om jag ändrar filändelsen till .odt och öppnar i Libre Office eller Open Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana tecken dyker inte upp i ett dokument utan vidare. Jag gissar att dottern antingen råkat spara eller råkat öppna (och spara) .odt dokumentet i Wordpad. Är dokumentet sparat med de där tecknen betvivlar jag att det går reparera.

 

Här finns en lång förklaring till ett liknande fenomen:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120923111845AAPj4Jw

 

Men är det bara några bokstäver som skrivits med främmande tecken går det ju lista ut vilka och därmed kan man komma fram till originaltexten. (Finns det stavfel och överhoppade bokstäver eller ord blir det litet svårare).

 

Vden har sttat dem men d・ barnet ver och utvecklas s = Världen har stukat dem men då barnet växer och utvecklas så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det ser inte bra ut. Det är en hel del dokument som ser ännu värre ut. Jag har googlat efter repairtools och provat några utan effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver att det är ett Wordpad-dokument undrar jag hur det ser ut när du öppnar det i Wordpad.

 

Om det bara gäller att svenska bokstäver (å ä ö) blir fel kan inte något reparationsprogram hjälpa för då verkar det inte vara något problem med själva filen utan hur bokstäver som inte är ASCII-tecken (ungefär engelskt alfabet) ska hanteras, dvs teckenkodningen.

 

Blir det rätt om du gör en ny textfil med svenska bokstäver i Anteckningar resp. i LibreOffice?

 

Det finns en funktion "Sök och ersätt" i Redigera-menyn där man kan byta ut alla förekomster av ett visst tecken, t ex ett kinesiskt, mot den svenska bokstav som borde stå där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så här ser texten ut i en odt-fil, Jag vet inte om den först är skapad i Wordpad som en rtf-fil och sedan sparad som en Libre Office-odt-fil eller om den är skapad i Libre Office.  Se bilagor.

post-63909-0-87898100-1478518091_thumb.png

post-63909-0-11232200-1478518126_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så här ser en del av texten ut i rft-filen om jag öppnar filen i Wordpad. Se bilaga.

 

 

 

Detta är en komprimerad fil, troligen ska filen ha ändelsen .docx

 

Tillägg: Nedan början av en fil skapad med Word 2010, sparad som .docx.

Filen innehåller bara en textrad, fem ord.

PK     ! 	$‡‚  Ž   [Content_Types].xml ¢(                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ´”MOƒ@†ï&þ²WÛz0Æ”ö õ¨M¬ñ¼.CÙÈ~dgûõïJKª¡¥Z½À2ïûÌ3ƒÑJ—Ñ<*kRÖOz,#m¦Ì,e¯ÓÇø–E„ÉDi
¤l
ÈFÃË‹Átí #ª6˜²"wÇ9Ê´ÀÄ:0t’[¯E [?ãNÈ1~ÝëÝpiM âPi°áàr1/C4^ÑãšÄC‰,º¯_¬¼R&œ+•HùÂdß\â­CB•›w°P¯ƒñV‡êä°Á¶î™¢ñ*ƒh"|xš0øÒúŒgVÎ5õ—iá´y®$4õ•šóV"e®Ë¤9ÑB™ÿAëðï)jÝíßT(Æy’>vwãªé¤¶Ø«ívƒ(¤SL¾þ‚qWè¸UîDXÂûË¿Qì‰w‚ä4Sñ^Â	‰ÿ0ŒFº"мß\ûgsldŽYÒdL¼uHûÃÿ¢íÝ‚¨ªc9>(hVDÛˆ5Ž´{Îîªí–AÖâÍ7Ûtø	  ÿÿ PK     ! ‘·ó   N   _rels/.rels ¢(                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Œ’ÛJA†ïßaÈ}7Û
"ÒÙÞH¡w"ë„™ìw̤ھ½£ ºPÛ^æôçËOÖ›ƒ›Ô;§<¯aYÕ Ø›`Gßkxm·‹PYÈ[š‚g
GΰinoÖ/<‘”¡<Œ1«¢â³†A$>"f3°£\…ȾTºI	S‘ÌõŒ«º¾ÇôWš™¦ÚY
igï@µÇX6_Ö]7~
fïØˉÈaoÙ.b*lIÆrj)õ,l0Ï%‘b¬
6ài¢ÕõDÿ_‹Ž…,	¡	‰Ïó|uœZ^tÙ¢yǯ;!Y,}{ûCƒ³/h>  ÿÿ PK     ! |;—9"  ¹   word/_rels/document.xml.rels ¢(                                                                                                                                                                                                                                                                  ¬“MO„0†ï&þÒ»V]Ù²5Ù«®ñÜ-Sh„–tÆþ½³
Ê¢.Mfš¾ÏÓI»Z¿ÕUô³‚¥qÂ"°ÊåÆ‚=loO.Y„$m.+gA°­³ã£ÕT’Â!,MƒQH±(XIÔ\qŽª„Zbì°aG;_K
¥/x#Õ“,€/’dÉ}?ƒeƒÌh“æ7ù)‹¶mÈg;­‚k§žk°4‚àD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad Mikael63 menar "(Filen innehåller bara en textrad, fem ord.")

 

Om jag öppnar rtf-filen i Wordpad och sedan sparar den som .docx-fil, och sedan öppnar .docx-filen i MIcrosoft Word Starter så blir det ingen skillnad, dvs  "grekiska" tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från skärmbilden i #6 "mimetypeapplication/vnd.oasis.opendocument.textPK"

PK tyder på att texten är komprimerad, som Mikael63 skriver, ja. Men det som står före tyder på att det är en .odt -fil, enligt

https://www.openoffice.org/framework/documentation/mimetypes/mimetypes.html
 

Tecknen i dina skärmdumpar Mållgan får mig att tänka på DjVu texter, dvs dokument som Google har digitaliserat, typ den här:

http://archive.org/stream/anecdotahelveti00hagegoog/anecdotahelveti00hagegoog_djvu.txt

 

När jag har stött på sådana texter, där stora delar visas helt korrekt, har jag trott att de konstiga tecknen inte skulle kunna gå att tyda men nu har jag sett att Microsoft faktiskt har en djvu-viewer i Store

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/djvu-viewer/9wzdncrfj1m9#

Huruvida den fungerar vet jag inte eftersom jag aldrig har provat den. Det finns en gratis djvu-viewer också för Windows 7, Vista, XP (x86 and x64):

http://www.djvuviewer.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad Mikael63 menar "(Filen innehåller bara en textrad, fem ord.")

 

Om jag öppnar rtf-filen i Wordpad och sedan sparar den som .docx-fil, och sedan öppnar .docx-filen i MIcrosoft Word Starter så blir det ingen skillnad, dvs  "grekiska" tecken.

 

Jag visade med ett exempel hur en wordfil, en.docx med bara fem rader kan se ut om man öppnar den med annat program.

 

Det finns ju risk att man sabbar filen om man öppnar & sparar lite hur som helst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djvu-viewer

 

Jag installerade Djvu-viewer men det programmet kan inte läsa textfiler (odt, rft, docx). Det ska tydligen vara bildformat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dotterns originalfil kvar?

 

Om nej, dvs. den är sparad "hejvillt" med andra program - räkna med att den inte går att öppna igen på vettigt sätt. Skriv om dokumentet på nytt.

 

Om ja - ta en extra kopia av den.

Om den inte är av känslig natur - ladda upp den här.

Om den inte låter sig laddas upp här - döp om filen så att den saknar fil-tillägg, öppna den med Libre Office Writer. Återkom med resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad du menar med originalfil. Jag misstänker att hon har sparat textfiler löpande i takt med att hon har skrivit in ny text. Jag har nu bett henne högerklicka på ett filnamn och se om det går att "Återskapa tidigare versioner".
Jag ska besöka henne imorgon. Eländet tycks dock vara att det är en hel del textfiler som har "drabbats".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"... döp om filen så att den saknar fil-tillägg, öppna den med Libre Office Writer. Återkom med resultat."

 

Nedslående resultat. Ingen ändring i dokumentinnehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad du menar med originalfil. Jag misstänker att hon har sparat textfiler löpande i takt med att hon har skrivit in ny text. Jag har nu bett henne högerklicka på ett filnamn och se om det går att "Återskapa tidigare versioner".

Jag ska besöka henne imorgon. Eländet tycks dock vara att det är en hel del textfiler som har "drabbats".

Så länge som sparandet skett i Libre finns det hopp men är den sparad med andra program kan den vara "väck"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag har nu bett henne högerklicka på ett filnamn och se om det går att "Återskapa tidigare versioner".

 

Bra förslag. Har hon svarat på hur det har gått?

 

Om din dotter har sparat dessa dokument på ett korrekt sätt någon gång och har kvar en säkerhetskopia av dem från den tiden på en extern enhet (en hårddisk eller ett USB-minne) har hon ju möjlighet att få igen dem, redigera dem och vara noga med hur hon sparar dem och öppnar dem. Se förmaningsmeningarna i Yahoolänken (i inlägg #3)!

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...