Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung 900NF skärpaproblem


sofam

Rekommendera Poster

Ja, jag köpte en Samsung 900NF i Fredags och tja, jag har haft problem med textskärpan sedan dess. Jag har ett Creative Geforce 2 GTS och oavsett vilka inställningar jag ändrar så har jag kass skärpa på texten.

Lösning? Jag börjar få panik nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två möjligheter, kass skärm eller grafikkort. Jag gissar att du avser textskärpa i 2D 1280 x 1024. Det kunde jag inte köra förrän jag fick Matrox G400. Ett ATI Rage? och ett tidigare S3 928 gick som mest att köra i 1024 x 768. Kan du låna ett Matrox kort är det ett lätt sätt att se om skärmen är kass. Annars är vanlig orsak till dålig 2D skärpa ett filter i GF kort. Det finns artiklar, inlägg bla annat här på forum hur man kan löda bort filtren, inget för darrhänta.

 

 

Varför inte cykla istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jo men jag tycker att det borde gå att köra 1280x1024 med ett god damn Geforce 2 GTS...?

eller?

1024 vägrar jag köra, då kan jag likagärna ha min 15" :(((

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, geforce-korten och alla dess syskon är väl knappast kända för skarp bild. Det bästa du kan göra är att pröva byta kort - det brukar skilja oehört mycket ifrån exemplar till exemplar...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om man vill ha ett allround kort med hyggliga spelprestanda och bra 2D skärpa så är t.ex. Matrox G450 ett bättre val än ett Geforce kort?

 

Mvh

Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om man vill ha ett allround kort med hyggliga spelprestanda och bra 2D skärpa så är t.ex. Matrox G450 ett bättre val än ett Geforce kort?

 

Ja

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, egentligen inte. Vad det betyder däremot är att du bör vara uppmärksam på gf-kortets bildkvalitet och omedelbart returnera kortet mot ett nytt om det skulle visa sig vara dåligt...

 

- uppdaterat -

 

Beror förstås på vad man anser är adekvat spelprestanda i dagsläget ;p

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 20:00:21 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi kör G450 och G400 på jobbet. Dom suger jävligt mycket jämfört med Geforce korten i spel. Hade aldrig köpt ett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, egentligen inte. Vad det betyder däremot är att du bör vara uppmärksam på gf-kortets bildkvalitet och omedelbart returnera kortet mot ett nytt om det skulle visa sig vara dåligt...

 

Vad du var petig då ;-) Ska man verkligen rekommendera någon att köpa ett kort som han med 50% sannolikhet(eller mer) måste returnera för att bli nöjd ?

 

Man kanske måste ha både G-450 och GF3 ;-PPP

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom suger jävligt mycket

 

kontra

 

Hyggliga prestanda

 

Hmm :7/

 

"och aldrig mötas de två..."

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland skrev:

Beror förstås på vad man anser är adekvat spelprestanda i dagsläget ;p

 

I.O.F. men jag tror du vet vad jag menade. :)

 

Är skärpan ett stort problem med GeForce korten? Många reklamationer?

Vad för grafikkort kör ni själva med?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palerider har rätt

Dom suger contra hyggliga prestanda

för ELSA Gloria 3 suger nog lite trots utmärkt skärpa i 2D och nog hyggligt snabbt också till spel.;-)

Kyro2 har fått bra kritik för 2D skärpa i tester, hur det funkar i spel är väl lite tveksamt, drivrutiner osv...Tyska www.chip.de tyckte att när testredaktören har svårt ställa in inställningar då är det nog inte lätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet hur bildkvalitén på ett GF2 är jämfört med ett TNT2? Tyckte det var skaplig kvalité på mitt förra TNT2 i 2D och väntar på mitt GF2 nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av det jag upplevde var det likvärdigt, tror säkert att TNT-korten led/lider av samma inkonsekvens som dagens gf2-kort gör.. dvs det beror på vilket ex du får (precis som med skärmar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bara att hålla tummarna m.a.o....

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org (nere tills vidare)

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, det är skärmen som är problemet

har nu testat med två olika märken på grafikkort, S3 Savage 4 och Geforce 2 GTS. Båda hade samma fel vilket verkar orimligt för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...