Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snyggaste sedeln


Avicii

Snyggaste sedeln  

3 medlemmar har röstat

  1. 1. Snyggaste sedeln

    • Astrid Lindgren 20:-
      0
    • Evert Taube 50:-
      0
    • Greta Garbo 100:-
      3
    • Ingmar Bergman 200:-
      0
    • Birgit Nilsson 500:-
      0
    • Dag Hammarskjöld 1000:-
      0


Rekommendera Poster

Det tog sin tid, men nu är 100-buntarna kompletta med nya ovikta-aldrig ute i handeln-sedlar.

 

Bortsett från valören är min favorit Greta Garbos 100:- sedel. Mest tilltalande färgkombinationen.

 

post-9397-0-72951800-1478352336_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med dig. Greta Garbo-sedeln är fin. De andra nya sedlarna gillar jag inte alls. Dag Hammarskjöld är OK men övriga sedlar är inte porträttlika, speciellt inte Astrid Lindgren och Birgit Nilsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa färgerna har Greta Garbo och sen Dag Hammarskjöld, men Greta Garbos porträtt ser tillrättalagt ut medan jag föredrar att flera av de andra ser så naturliga ut och man får se rynkor mm som avspeglar personen.

 

Astrid Lindgren är graverad efter ett fotografi taget 1987 så det borde vara likt. Birgit Nilssons är efter ett foto som togs i samband med en föreställning, dvs sminkad och håret lagt för att det ska passa att se på långt håll.

 

Sen ska man väl inte glömma bort sedlarnas baksidor heller och då ligger Taubes havsmotiv bra till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samlade årgångssedlar förr, men inte nu sedan flera år, lever i det sedellösa samhället, har mycket sällan kontanter på mig, har bara sett några av dessa nya i verkligheten, har aldrig hållit i någon själv, men rent spontant, har jag lite svårt för färgnyansen på dom, men rent spontant, 20:an och 50-lappen fungerar för mig, resten, njaa, tror inte det. Snyggaste, kan jag inte bedöma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, visst är det fint att rynkorna är med men jag tycker att Astrid Lindgrens näsa är alltför stor och framträdande på sedeln. Men det är klart, när jag tänker på henne hör jag framför allt hennes fantastiska berättarröst och den kan förstås inte återges i en bild. Greta Garbo var en skönhet och jag upplever inte bilden av henne som tillrättalagd.

 

Laso, de nya sedlarna är stela och inte lika lätta att hantera och hålla i som de gamla. Det är mest därför jag inte gillar dem.

 

Men nu tycker jag att fler personer borde rösta. Det finns ju många fotografer här på Eforum så det borde finnas fler som kan rösta om vilken sedel som är snyggast.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...de nya sedlarna är stela och inte lika lätta att hantera och hålla i som de gamla. Det är mest därför jag inte gillar dem.

Visst är de stelare och har en tendens att "sitta ihop två och två", i alla fall då de är sprillans nya och ovikta.

De har också en lukt med sig, men jag kan inte placera lukten.

Men det är småsaker jämfört med känslan att ha ett antal buntar i handen med 100 i varje valör. ;)

 

Personligen är jag förtjust i dem. Gillar att alla valörerna har exakt samma bredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...