Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollpanelen i Windows 10


RonnyB

Rekommendera Poster

Jag öppnar Kontrollpanelen i W10 och klickar på ikonen/symbolen "VIA HD Audio Deck" (se bild) för att öppna, men ingenting händer, vad ska jag göra för att öppna denna inställning/funktion???

 

Det är programmet/funktionen VIA HD Audio Deck (se bild) jag vill kunna öppna.

 

 

post-123906-0-36948400-1478342351_thumb.jpg

post-123906-0-54470500-1478342364_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har PC för Alla skrivit om hur man löser problem med drivrutiner och kompatibilitet i Windows 10:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634761/tips-problem-med-windows-10/sida/4/sa-kor-du-gamla-program
"Först måste du leta upp katalogen där programmets exe-fil eller en genväg till programmet ligger. Det går inte att komma åt dessa inställningar via startmenyn, men du kan gå in under Alla appar i startmenyn, högerklicka på programmet och välja Öppna filsökväg. Då får du upp ett Utforskarfönster där du kan välja programmet. Högerklicka på programmet, men tänk på att det ska vara den körbara filen. Ibland finns programmets ikon två gånger i mappen och då är det ena just en ikon och inte själva exe-filen. Välj antingen Felsök kompatibilitet för att låta Windows automatiskt välja kompatibilitetsläge, eller gå in på Egenskaper, och fliken Kompatibilitet."
 

Och här är också lösningen att man ska köra VIA HD Audio Deck i kompatibilitetsläge:
http://www.tenforums.com/drivers-hardware/17551-via-audio-has-updated-their-audio-drivers.html
"Installed OK, VIA HD Audio Deck in Control Panel won't open? Nothing happens when I click it. Same deal for HD Deck in the start menu? Nothing happens when I click it.

Lösning: Run it in compability mode, troubleshooter and it runs ok."

 

P.S. En moderator kommer att flytta den här tråden till

Windows 10 (Installation, problem, tips och diskussioner etc som har med Windows 10 att göra.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder "inte fungerar" att du fortfarande inte kan öppna VIA HD Audio Deck? Har du kunnat öppna det tidigare eller är programmet nyinstallerat?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, jag kan fortfarande inte öppna VIA HD Audio Deck. Det har fungerat tidigare, men jag kommer inte ihåg om det var i W7 eller W10 jag använde det senast.

VIA HD Audio Deck "ikonen" visas ju nu i Kontrollpanelen då ska det väl fungera nu även i W10 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om VIA HD Audio Deck finns i Kontrollpanelen och fungerade i W7 och jag har uppgraderat till W10 och VIA HD Audio Deck fortfarande finns med i Kontrollpanelen trodde jag att programmet skulle fungera även efter uppgraderingen till W10, alla andra funktioner (utom Program Updates (32-bitar)) fungerar ju.

Är det inte så då att när en uppgradering av Windows sker SKA väl alla program/funktioner som visas i Kontrollpanelen uppdateras automatiskt och fungera??? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid det blir som det är tänkt.

 

Har du prövat med att avinstallera allt som kommer från VIA, starta om datorn och sen installera den senaste versionen i kompatibilitetsläget för Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort uppdateringar och allt är senaste versioner, har inte gjort någon avinstallation. Var avinstallerar jag programmet för att få bort ALLA filer, filer finns i utforskaren både under C:Porgram och C:Program(x86). Var hämtar jag ny programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du hade hämtat den senaste versionen av HD Audio Deck eftersom du skrev att du har den senaste versionen.

Vad har du för datormodell?

 

Avinstallation görs som vanligt bäst i Kontrollpanelen - Program och funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- När jag öppnar Enhetshanteraren och hkl på VIA HD Audio (Win 10) och klickar på uppdatera drivrutin och klickar på Sök automatisk efter uppdaterade drivrutiner får jag till svar: Enheten använder den senaste versionen av drivrutin.   

- Stationär dator ihopplockad av en MYCKET kunnig datarfirma här i stan.

- VIA HD Audio Deck finns/visas EJ i Kontrollpanelen - Program och   funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Stationär dator ihopplockad av en MYCKET kunnig datarfirma här i stan.

- VIA HD Audio Deck finns/visas EJ i Kontrollpanelen - Program och  funktioner.

Då får du slå på Visa dolda filer och mappar:

http://www.enkelteknik.se/visa-dolda-filer-och-mappar-i-windows-10

 

Att datorfirman är mycket kunnig säger ju oss ingenting om vilken datormodell du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova den här drivern .Det står också hur den installeras

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/VIA/VIA-HD-Audio-Driver-60111100-for-Windows-10-64-bit.shtml

EDIT Ser nu att det är en cab fil. Den kan inte extraheras med utforskaren men med exempelvis Winrar 

 

Den här versionen kan extraheras i utforskaren :
http://download.viatech.com/en/support/driversSelect.jsp

Ladda ner och extrahera filen Peka ut extraherade filen i  Enhetshanteraren enligt softpedias instruktion.


Hjälper inte det får man ta reda på vilket moderkort som är installerat och söka på tillverkarens supportsida efter senaste ljuddrivrutin.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- När jag öppnar Enhetshanteraren och hkl på VIA HD Audio (Win 10) och klickar på uppdatera drivrutin och klickar på Sök automatisk efter uppdaterade drivrutiner får jag till svar: Enheten använder den senaste versionen av drivrutin.   

- Stationär dator ihopplockad av en MYCKET kunnig datarfirma här i stan.

- VIA HD Audio Deck finns/visas EJ i Kontrollpanelen - Program och   funktioner.

 

Det svaret du får innebär inte att det inte kan finns en nyare drivrutin. Som exempel har jag Realtek Audio. Jag har aldrig fått ner den senaste drivrutinen, den vägen du har provat. Den har jag alltid hämtat på Realteks hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start-> Kör-> Cmd-> systeminfo

så får du fram vad din dator heter och en hel del annat också

 

Är det en egenbyggd dator av datorfirman och ingen märkesdator, typ Asus, Acer m.m. lär det inte stå något namn på datorn.

 

Menar du namnet som jag gav datorn en gång i tiden typ RM-Dator eller.....?

 

Nej, det som är av intresse för de som försöker hjälpa dig, är vilket moderkort du har i datorn. Med Speccy kan du få info om vilken hårdvara som finns i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Kan du tala om vilken dator du har: fabrikat och modellbeteckning eller

Moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

 

I Speccy så finns en flik som heter Motherboard (moderkort)  - kopiera av all den infon och skriv i ditt nästa svar.

Sedan finns en flik som heter Audio (ljud) - kopiera av all den infon.

 

Eller gör ännu hellre så här: I Speccy > 'File' menyn > välj 'Save as text file' > spara på tex.skrivbordet > i ditt nästa svar bifogar du den text-filen eller bara kopierar av allt innehåll och klistrar in.

Obs! När du tar hem gratis Speccy, så under installationen var noga med att bocka ur ev. 3:e partsprogram som du inte vill ha installerat på din dator.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...