Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avlyssning


fenderstratocaster

Rekommendera Poster

fenderstratocaster

Hej   vi satt några och pratade om avlyssning och då dök frågan upp

Om jag via min Lap chattar via messenger med en som använder sin mobil för att chatta,,,,  går detta då att avlyssna eller är det så att mobilen först måste beslagtas ??  för att tömmas på info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad NSA kan göra bör det vara fullt möjligt att avlyssna en chatt på det sätt du beskriver att den görs.

Det går att öka säkerheten om en VPN-kanal används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom NSA efter påtryckningar tvingats erkänna att dom tidigare avlyssnade allt i luften tidigare, så går det alltså bra att avlyssna en chatt på detta vis.

Sökningar/avlysningar kan säkert göras med speciella filter för att hitta vissa ord, meningar som skrivs på något specifikt sätt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS fråga gäller chatt mellan mobiltelefon och bärbar dator.

Mitt svar i inlägg 2 tar jag upp NSA som exempel eftersom NSA är experter på avlysning. I Sverige har vi FRA, som är experter på avlyssning.

 

NSA behöver inte avlyssna den luftburna delen av mobiltrafiken vid en chatt. Chatten går via internet och där kan allt avlyssnas. NSA kan således avlyssna en chatt som går via luftburen telefoni utan att ha avlyssningspunkter överallt då en chatt går via internet.

För att skydda sig mot detta kan användning av en VPN-kanal vara en delvis lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är du bekymrad över att dina chattmeddelanden ska avlyssnas finns det nu appar där chatten är krypterad.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.665484/chatta-hemligt-krypterat

 

Vill minnas att Messenger på Facebook har en funktion bland inställningarna där du kan få chatten krypterad.

 

Handen på hjärtat. Hur hemlig bör du som privatperson vara? Vad har du att dölja? Är du inte kriminell eller sysslar med kriminellverksamhet har du inget att dölja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du bekymrad över att dina chattmeddelanden ska avlyssnas finns det nu appar där chatten är krypterad.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.665484/chatta-hemligt-krypterat

 

Vill minnas att Messenger på Facebook har en funktion bland inställningarna där du kan få chatten krypterad.

 

Handen på hjärtat. Hur hemlig bör du som privatperson vara? Vad har du att dölja? Är du inte kriminell eller sysslar med kriminellverksamhet har du inget att dölja.

Hå hå ja ja, ännu en som spelar ut kortet "har du inget att dölja så behöver du inte vara rädd för något". Om du vill att vem som helst ska kunna avlyssna dina samtal, läsa dina brev, i realtid logga allt du gör och sen vid en krissituation i landet någon kommer hem till dig och ställer frågor om varför du talat med den eller den, varför du sökt efter information på nätet om än det ena än det andra, varför du är intresserad av vissa nättidningar etc etc etc så är det helt upp till dig. 

 

Tråden började med en fråga om avlyssning av en telefon och det gick sen över till olika metoder att hjälpligt kunna dölja sig, VPN t.ex. men du kastade in "inget att dölja kortet" direkt. Det är så typiskt när argumenten tryter. 

 

Vill man vara anonym så kan man läsa i PC för alla om VPN. Att gå via en VPN tunnel ger visserligen inget heltäckande skydd men man kommer en bit om jag läst artikeln rätt. Går man sen ut på nätet och letar lite så ser man att om man installerar t.ex Tor + en VPN tunnel då kommer man en bra bit. Men det är klart, enligt ditt resonemang så har alla som ens funderar på att installera VPN något att dölja och sannolikheten att de är kriminella är stor. Eller hur, det är väl så du menar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...