Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Klippan

Inkonsekvenskontroll trots ny disk?

Rekommendera Poster

Klippan

Hej, har en äldre HP6005 som jag kör XP o Windows 7 på. Den har en systemdisk och en datadisk. På senare tid har jag ofta fått meddelande om att en disk bör inkonsekvens-kontrolleras. Det är alltid systemdisken. Nu har jag köpt en ny hårddisk, ghostat den gamla till den nya och satt in. Meddelandet kommer upp igen. Det rasslar förbi ett antal rader med text som återställer index o säkerhets........ Det står alltid 0 bytes i skadade sektorer. PC:n startar snällt varje gång efter chkdsk:en.

Är det något annat som kan strula och ge detta meddelande än just hårddisken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Hej!

Eftersom du ghostat/klonat mellan hårddisken har samtliga filsystemsproblem följt med till den nya disken. Jag rekommenderar att du ghör en ren installation av Windows 7.

Sen händer det att hårddiskar är dåliga redan vid leveransen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Du skriver att "Den har en systemdisk och en datadisk.", är det två olika på samma hårddisk, eller är det fysiskt två separata hårddiskar?

Är det två olika på samma hårddisk, så håller jag med Cecilia, då har du fått med dig felen från den gamla när du klonade till nya, och då har du tyvärr inget val, gör om till en ren installation med nya disken, så slipper du detta problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...