Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win7-dator körs off-line och krånglar nu


canardlover

Rekommendera Poster

Hej alla, i morgon skall jag hjälpa en äldre man som har en Win7-dator som han alltid kör helt off-line och använder mest som en skrivmaskin. Nu ringer han och säger att hans Word-filer plötsligt har blivit "konstiga med en massa streck och grejor" och ber mig hjälpa honom. Jag vet inte riktigt i vilken ända jag skall börja och undrar om jag kan ha något slags reparationsprogram på sticka med mig eller om jag måste koppla upp hans dator via min telefon för att uppdatera hans antika Win7...? Finns redan något internt felsöknings- eller reparationsprogram jag kan köra igång..??!! Tacksam för alla tips...TACK.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter knappast som det skulle bero på någon saknad Windows-uppdatering plötsligt.

 

Det händer att Word-filer blir skadade och inte går att läsa ordentligt. Då kan det ibland fungera bättre om man försöker läsa med LibreOffice i stället.

 

Det finns även en inbyggd reparation av Office, i alla fall för vissa årsmodeller (och inte bara 2016): https://support.office.com/sv-se/article/Reparera-ett-Office-program-7821d4b6-7c1d-4205-aa0e-a6b40c5bb88b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte ser dokumentet är det inte lätt att förstå vad "en massa streck och grejor" betyder. Din bekant kanske bara har råkat trycka på något uppe i dokumentets verktygsfält som leder till dessa "streck". Klickar man t ex på en knapp som ser ut som ett felvänt P med två streck, dvs , får man sådana P i dokumentet för varje radbrytning man gjort. Det är bara att klicka på  -symbol-knappen igen för att bli av med alla  i dokumentet. (Hovrar man över den verktygsknappen ser man att det står Visa/Dölj  .)

 

Är det något annat, som är mer komplicerat att åtgärda, finns, förutom det Cecilia tipsar om, även en Wiki-how om reparation.

http://www.wikihow.com/Repair-a-Word-Document

 

Den är på engelska men att få se bilder på det man ska göra kanske är en hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, då kommer jag att prova om det går att reparera Word internt först. Är det MSI-baserat så kör vi det, skulle det vara "klicka och kör" så måste jag alltså gå ut på nätet och göra en onlinereparation. Undrar hur stökigt det blir med hans gamla dator när alla program då "hoppar på honom" och vill bli uppdaterade över min stackars telefon... :o ..!...förstoppning.... :( ..?

Vad tror du om att jag tankar ner en av hans korrupta wordfiler på en sticka som jag sedan öppnar i min medhavda laptop..? Säger det något om var felet ligger..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte ser dokumentet är det inte lätt att förstå vad "en massa streck och grejor" betyder. Din bekant kanske bara har råkat trycka på något uppe i dokumentets verktygsfält som leder till dessa "streck". Klickar man t ex på en knapp som ser ut som ett felvänt P med två streck, dvs , får man sådana P i dokumentet för varje radbrytning man gjort. Det är bara att klicka på  -symbol-knappen igen för att bli av med alla  i dokumentet. (Hovrar man över den verktygsknappen ser man att det står Visa/Dölj  .)

 

Är det något annat, som är mer komplicerat att åtgärda, finns, förutom det Cecilia tipsar om, även en Wiki-how om reparation.

http://www.wikihow.com/Repair-a-Word-Document

 

Den är på engelska men att få se bilder på det man ska göra kanske är en hjälp.

Tack, bra synpunkt, jag har inte heller sett "strecken" ännu, försöker bara förbereda mig så gott jag kan innan jag åker till honom. Tack båda... :thumbsup:

PS...nu när jag läser i WikiHow ser jag att min fråga till Cecilia behandlas just där: var ligger felet.?..DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad tror du om att jag tankar ner en av hans korrupta wordfiler på en sticka som jag sedan öppnar i min medhavda laptop..? Säger det något om var felet ligger..?

Om du har ett Outlook.com konto, dvs en hotmail-adress, be honom hellre skicka den korrupta wordfilen som bilaga till ett kortfattat mejl till dig. Då kan du förmodligen öppna den bilagan online när du befinner dig i din inkorg. Man öppnar helt enkelt dokumentet och kopierar det i ett nytt tomt worddokument. Och vips så har man en nytt icke-korrupt dokument! Detta fungerar alltid för mig när jag har ett icke öppningsbart worddokument eller writerdokument/.odt-dokument. (Writer är motsvarigheten i OpenOffice och LibreOffice till Word.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då får du göra som du föreslog: tanka ner en av hans korrupta wordfiler på en sticka som du sedan öppnar i din medhavda laptop. Du skulle ju dessutom kunna skicka wordfilen som bilaga i ett mejl till dig själv för säkerhets skull. Skulle du inte lyckas reparera din bekants dokument på plats har du då möjligheten att försöka igen efteråt hemma hos dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla, det hela var lätt fixat, han hade råkat trycka på knappen med "omvända P"... :wacko: ..! tack mbgtmari, du gissade rätt.. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...