Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorat kontakten med nätverkshårddisk


Leif  Eriksson

Rekommendera Poster

Leif  Eriksson

Windows har plötsligt slutat kommunicera med mina två mediacenter, vilket alltid fungerat ypperligt förut. Sökvägen är antingen \\Dune eller \\Dune2, alternativt 192.168.2.30 eller 192.168.2.39. Jag har tidigare anslutit vardera mediacenter som en egen nätverksenhet så de haft en egen enhetsbokstav i utforskaren. Nu går det dock inte att komma åt mediacentret via enhetsbokstaven längre.

 

När jag går in på nätverksenheter så ligger båda mina mediacenter där som \\Dune och \\Dune2. När jag klickar på någon av dem får jag följande felmeddelande:

 

"\\Dune är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

En angiven inloggningssession finns inte. Den har kanske redan avslutats."

 

Det kan tilläggas att jag utan problem kommer åt mediacentren via webbläsaren och FTP. Att ansluta via "ftp://192.168.2.30/", så kommer jag direkt åt hårddisken på mediacentret. Något måste alltså vara knas med Windows, men vad? Jag kör Windows 10.

 

Jag har även en NAS som jag utan problem ansluter till direkt via utforskaren i Windows.

post-41961-0-18668000-1477839905_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du skriver inte någon utförlig information om vad det är för typ av NAS du har. Hittade ändå lite information och eventuell hjälp här:

 

http://www.tenforums.com/network-sharing/17020-lost-network-connection-qnap-nas-after-windows-10-upgrade.html

 

Ett tips på förhand är att kolla upp Windows brandvägg och Windows Defender. Löste problemet för TS i länken ovan.

 

Du kan även ta en titt här:

 

http://www.tenforums.com/network-sharing/61187-problem-accessing-nas-drive.html

 

Värt att prova! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...