Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst nekad efter ominstallation


marklinmaster

Rekommendera Poster

marklinmaster

Hej!

Eftersom datorn har krånglat lite väl mycket på sistone så bestämde jag mig för att installera om Windows 10.

 

Först kopierade jag hela C-disken (ssd) där windows låg till en liten oanvänd hårddisk som satt i datorn, så jag skulle kunna hämta eventuella filer som jag ville kvar efter installationen.

Sen kopplade jag ur den hårddisken ur datorn bara för att vara säker på att den innehållet på den behövs.

 

Jag har även en stor hårddisk på 2 terabyte där jag har spel och även lagt in biblioteken. Bilder, filmer och musik låg alltså på den istället för på SSD:n med windows, för att spara plats. Jag kopplade ut även denna hårddisken för att vara säker på att allting där låg kvar.

 

Nu till problemet. När jag väl har installerat om WIndows så har jag inte längre behörighet för att öppna bilder, filmer och musik. Jag har redan sett till så att biblioteken är länkade till den stora hårddisken, så om jag går in på "Den här datorn" och där klickar på bibliotek så kommer jag till bilderna som ligger på stora hårddisken, precis som jag vill ha det. Men jag har inte åtkomst till dem. När jag klickar på en bildmapp så kommer en dialogruta upp som säger att jag för tillfället inte har rättigheter, men kan klicka på fortsätt för att få permanent tillgång till mappen. Men det får jag inte, istället hänvisar den mig till fliken säkerhet i egenskaperna för mappen. Väl där klickar jag på avancerat. Där står det att det inte går att visa aktuell ägare, och om jag då klickar på ändra så kan jag lägga till mig själv som ägare och därmed få tillgång till mappen. Jag behöver sen göra såhär för varje undermapp.

Finns det nåt enklare sätt att göra det här på?

 

Det verkar vara som så att jag fått en ny användare när jag installerade om Windows, men att den gamla lever kvar i den stora hårddisken. Trots att jag loggat in med samma Microsoftkonto som innan och kontot i sig heter samma sak på inloggningsskärmen,. Men om man går in på C:/användare så heter nu min användare "aak" istället för "Alexander" som den hette innan ominstallationen. I Windows.old finns det gamla användarkontot kvar, och jag testade att kopiera över det till C:/användare, utan skillnad. Nu har jag istället både "aak" och "Alexander" i C:/användare, men har ju ingen nytta av "Alexander", den tar bara upp onödig plats. Men, försöker jag radera den så säger den bara att jag måste ha behörighet från system.

 

Så, finns det nåt enklare sätt att få tillbaka behörigheten till mapparna, ta bort min gamla användare, eller göra så att jag kan använda min gamla användare igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har ingen erfarenhet av programmet, men det sägs kunna ordna behörigheter till mappar och filer även för Windows 10:

 

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownership-to-explorer-right-click-menu-in-vista/

 

Känner du inte för att meka med programmet ovan prova det här:

 

"Högerklicka på enheten, välj Egenskaper, Säkerhet, Avancerat, Ägare, Redigera. Under "Byt ägare till" väljer du ditt användarnamn, klicka i "Ersätt ägare av underhållare och objekt", sedan OK."

 

Källa:

 

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1156419-har-inte-behorighet-till-filerna-pa-min-externa-harddisk-win-7-pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marklinmaster

Tack så hemskt mycket för programmet!

Med det kunde jag ta ägarskapet över min gamla användare så att jag kan ta bort den, men tyvärr har det inte kunnat ge mig ägarskap över bilderna. Jag kan nu komma in i bildmapparna, men jag kan inte se bilderna utan får gå den långa vägen, alltså "Högerklicka på enheten, välj Egenskaper, Säkerhet, Avancerat, Ägare, Redigera. Under "Byt ägare till" väljer du ditt användarnamn, klicka i "Ersätt ägare av underhållare och objekt", sedan OK." på varje mapp för att kunna visa bilderna eller ens ta bort dem.

 

Jag kan inte heller lägga in nya bilder i Bilder-mappen, och inte heller flytta Bilder-mappen, så jag har bestämt mig för att ta över ägarskapet på all bildmappar, ta bort dem och sen lägga hela Bilder-mappen någon annanstans och se om det löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...