Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Javascript inaktiverat i Firefox


Börni

Rekommendera Poster

Förr eller senare försvinner Javascript från min Firefox i alla mina datorer, alla Windows och alla Firefox-versioner. Vanligen märker jag det först när Google map ersätts med ett skadeglatt meddelande "When you have eliminated the JavaScript, whatever remains is an empty page". Sen är det förstås mycket annat som inte funkar. Googlar man på hur man aktiverar i Firefox kommer det bara upp äldre, helt inaktuella anvisningar. Såvitt jag kan se ska JavaScript numera vara aktiverat som default i Firefox och jag kan inte hitta någon inställning för att aktivera/inaktivera. Inga ominstallationer av Firefox har hjälpt men däremot har det hänt att Javascript plötsligt börjat fungera igen.

 

Nu har det hänt igen och jag börjar ledsna på att behöva gå över till Internet Explorer varje gång som Javascript är inblandad i surfningen. Därför vänder jag mig till Eforum. Som man ska börjar jag med att söka efter om någon annan haft samma problem men åker genast på pumpen. Det visar sig att ordet "Javascript" är förbjudet som sökord. ???????????????????????????????????????????? Vad i hela fridens dar ska det betyda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå den sista länken i Mikaels inlägg så ger den mig samma resultat i Firefox som den här

https://www.whatismybrowser.com/detect/is-javascript-enabled

som på frågan Is JavaScript Enabled? meddelar: Yes Hooray! JavaScript is enabled in your web browser. Congratulations; you're one step closer to having a fun and fully featured online experience.

 

Om jag klickar på Add-ons får jag upp alla mina Plugins i Firefox och där är Java Deployment Toolkit 8.0.1110.14 avaktiverat eftersom "det är känt för att vara sårbart. Använd med försiktighet."
NPRuntime Script Plug-in Library for Java Deploy står det på raden under
Never Activate har jag som val (och det är nog defaultinställningen) men sen kan jag ändra till Ask to Activate eller Always Activate, vilket jag dock inte gjort. Det är mycket möjligt att du har ändrat där och Firefox, (överdrivet) mån om din säkerhet, har ändrat tillbaks till defaultinställningen.

För pluginet Java SE 8 U111 har jag däremot Ask to Activate

 

Jag gissar att du brukar klicka på Check to see if your plugins are up to date. Jag gjorde det nyss och fick då möjlighet att uppdatera Flash Player vilket jag missat.

 

Att Javascript skulle vara ett förbjudet sökord låter konstigt. Tror inte ens det skulle vara det om man hade installerat NoScript.

 

Har du förresten kontrollerat att du har de inställningar du vill ha i Javas kontrollpanel, som man får upp om man skriver java i skrivbordets sökruta?




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lördagkväll så jag har tills vidare nöjt mig med att följa den sista tråden.

Sajten enable-javascript.com hävdar i Firefox att Javascript är enabled, jag har gått till about:config och letat reda på javascript.enabled och den ÄR true.

 

Men Google map säger fortfarande no, no no!

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå den sista länken i Mikaels inlägg så ger den mig samma resultat i Firefox som den här

https://www.whatismybrowser.com/detect/is-javascript-enabled

som på frågan Is JavaScript Enabled? meddelar: Yes Hooray! JavaScript is enabled in your web browser. Congratulations; you're one step closer to having a fun and fully featured online experience.

 

Om jag klickar på Add-ons får jag upp alla mina Plugins i Firefox och där är Java Deployment Toolkit 8.0.1110.14 avaktiverat eftersom "det är känt för att vara sårbart. Använd med försiktighet."

NPRuntime Script Plug-in Library for Java Deploy står det på raden under

Never Activate har jag som val (och det är nog defaultinställningen) men sen kan jag ändra till Ask to Activate eller Always Activate, vilket jag dock inte gjort. Det är mycket möjligt att du har ändrat där och Firefox, (överdrivet) mån om din säkerhet, har ändrat tillbaks till defaultinställningen.

För pluginet Java SE 8 U111 har jag däremot Ask to Activate

 

Jag gissar att du brukar klicka på Check to see if your plugins are up to date. Jag gjorde det nyss och fick då möjlighet att uppdatera Flash Player vilket jag missat.

 

Att Javascript skulle vara ett förbjudet sökord låter konstigt. Tror inte ens det skulle vara det om man hade installerat NoScript.

 

Har du förresten kontrollerat att du har de inställningar du vill ha i Javas kontrollpanel, som man får upp om man skriver java i skrivbordets sökruta?

 

 

 

 

Mina Javatillägg ser precis likadana ut som dina. Jag är verkligen ingen expert på detta men jag har haft för mig att aktiveringsstatus för javatillägg och java-script inte direkt har med varandra att göra.

 

Betr. javascript som sökord så togs ordet bort och ett meddelande sa i klartext att ordet inte var tillåtet. Prova själv och om du får annat resultat så vill jag gärna veta det. Däremot gick det till min förvåning att trots detta skriva in javascript som tag.

 

Se f ö mitt svar till Mikael63.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, söka med Google går förstås men jag talade om att söka på Eforum.

 

Precis!

post-52940-0-21769600-1477762821_thumb.jpg

 

(fattar inte varför det blir så dålig skärpa när jag postar bilder?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sökfunktionen hos Google är bättre än den är i Eforum - och andra forum - kan vi nog vara överens om. Jag tror att det beror på att forum för att undvika spam och annan illasinnad post måste förbjuda ord som brukar förekomma i sådan.

 

Men till javaproblemet

Du använder väl inte NoScript för "the NoScript extension for Firefox will block Java."

 

"Java är inte samma sak som JavaScript" står det här
https://support.mozilla.org/en-US/kb/use-java-plugin-to-view-interactive-content
så när jag erinrar mig att även jag har varit tvungen att använda mig av IE istället för FF, när Java applets skulle användas för en del år sedan, så var det nog Java (och inte JavaScript) som inte fungerade i Firefox.

Hursomhelst så står det följande i länken ovan: "Note: The 64-bit version of Firefox does not recognize or support this plugin."

För att ta reda på att du verkligen kör 32-bitars Firefox, vilket går bra att köra också på 64-bitars Windows,

går du den här vägen till "Användaragenten" eller vad hen heter på svenska:

Hamburgarikonen > ? (Help) > Välj Troubleshooting information > User Agent

Om du där ser Win64; x64 betyder det att du kör 64-bitars Firefox
Om du ser WOW64 betyder det att du kör 32-bitars Firefox på 64-bitars Windows
Har du inget av dessa två alternativ betyder det att du kör 32-bitars Windows, som inte kan köra 64-bitars Firefox

(Hos mig står det Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:49.0) Gecko/20100101 Firefox/49.0)
Allt detta står här https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-do-i-tell-if-32-bit-or-64-bit
men jag tycker det är slappt att bara ge länkar.

 

Förmodligen har du samma inställningar som mig men undersöka skadar väl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser WOW64 betyder det att du kör 32-bitars Firefox på 64-bitars Windows

Har du inget av dessa två alternativ betyder det att du kör 32-bitars Windows, som inte kan köra 64-bitars Firefox

 

(Hos mig står det Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:49.0) Gecko/20100101 Firefox/49.0)

Allt detta står här https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-do-i-tell-if-32-bit-or-64-bit

men jag tycker det är slappt att bara ge länkar.

 

Förmodligen har du samma inställningar som mig men undersöka skadar väl inte.

WOW64 här också, så det gav tyvärr ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag vad du råkat ut för! Hittade hela ditt meddelande under rubriken "humor" på en fransk sida
http://www.developpez.net/forums/d1553003/club-professionnels-informatique/taverne-club-humour-divers/humour-informatique/when-you-have-eliminated-the-javascript-whatever-remains-must-be-an-empty-page/
När man besöker Google Maps utan javascript...

When you have eliminated the JavaScript,
whatever remains must be an empty page.
Aktivera JavaScript för att visa Google Maps.

Det var ju ingen lösning förstås men nu förstår jag att du då måste aktivera JavaScript igen och att det blir tröttsamt att behöva aktivera det varje gång du besöker Google Maps eftersom JavaScript avaktiverar sig själv alternativt att Firefox avaktiverar det.

 

Ändå står det ju här "The Google Maps JavaScript API supports the following web browsers: Desktop The current version of Microsoft Edge (Windows), Internet Explorer 10 and 11 (Windows), The current and previous version of Firefox (Windows, macOS, Linux)..."

 

P.S. Jag vet inte vad du brukar söka i Google Maps men jag testade nyss att söka Malmberget, vilket gick bra. Jag fick inget meddelande om att jag måste aktivera JavaScript. Inga problem med att klicka på kartan.

https://www.google.se/maps/place/Malmberget/@67.1686826,20.6239836,13z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x45d71fa365852fc9:0xa03450954ed9070!8m2!3d67.1736529!4d20.6545165

 

Är du säker på att du inte har något tillägg i Firefox som ställer till det för dig?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte har något tillägg i Firefox som ställer till det för dig?

 

 

 

Du nämnde tidigare NoScript och det var jag "säker" på att jag inte hade. Men det hjälper tydligen inte att veta att min inte skaffat något tillägg för dom kan tydligen dyka upp oanmälda. Jag kollade en gång till och något NoScript fanns inte men däremot ett YesScript med Google som enda svartlistade sajt. Problemen med Google map började (den här gången) för en knapp vecka sedan och jag antar att någon websida som jag varit på måste ha installerat YesScript då. Frågan är vem som kan ha intresse av att smygblockera Google på folks datorer.

Eftersom jag upplevt samma problem flera gånger tidigare kan orsaken ha varit densamma.

 

Tack mbgtmari och Mikael63 för all hälp! Jag kunde ju egentligen ha löst detta själv men på köpet har jag fått en intressant inblick i Eforums sökfunktion och en del annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kunde ju egentligen ha löst detta själv

 

Jo, må så vara men det är bra att ha eforum som ett bollplank, få lite "moraliskt stöd" osv.

Dessutom, om man löser det själv, så kan man delge andra lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, må så vara men det är bra att ha eforum som ett bollplank, få lite "moraliskt stöd" osv.

Dessutom, om man löser det själv, så kan man delge andra lösningen.

Jo, så är det ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...