Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte mitt grafikkort från Laptop?


cwullf

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en MSI med GeForce GTX 860M. Kopplar min laptom till extern skärm via HDMI.

 

När jag gör en "hardware scan" (med GD HARDWARE SCAN) så hittar den inte mitt grafikkort. 

Den hittar "Intel HD Graphics 4600 Mobile"

 

Går jag in på Geforce experience så hittar DEN mitt GeForce kort...

 

Hur gör jag så att signalen från min dator skickas via mitt bättre grafikkort?

 

Ledsen om detta är elementärt för er andra. För mig är det ren raketvetenskap!

 

Mvh

 

C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte förklara dig, beträffande din kunskapsnivå. Det generella på detta forum är att alla kunskapsnivåer accepteras och respekteras. På det sättet delar vi med oss av det vi kan som besvarar frågor här.

 

Vissa bärbara datorer kopplar upp sig direkt när en extern skärm kopplas till den. Andra datorer behöver få en aktivering innan så sker. Det gäller i synnerhet datorer som har dedikerat grafikkort, lika väl som integrerat grafikkort. I ditt fall har du både integrerat grafikkort som dedikerat.

När din dator sätts under press, t.ex. från spel, kommer den automatiskt att växla över till det dedikerade grafikkortet eftersom det kortet har spelprestanda.

 

I ditt fall bör du kunna gå in i bildskärmsinställningar, när du kopplat in en extern skärm, och aktivera signalens väg ut via HDMI, om du använder den utgången.

Du skall kunna välja mellan att spegla skärmarna (samma bild på den externa som inbyggda) eller dela upp skärmbilden på de två skärmarna (du får ett utvidgat bildperspektiv).

 

Prova med att högerklicka på "Skrivbordet" och i menyn välja "Bildskärmsinställningar". Där bör du kunna aktivera den externa skärmen. Eventuellt måste du göra det via drivrutinsprogrammet för ditt dedikerade grafikkort. Du har ett med nVidias krets och då bör du ha GeForce-mjukvara i datorn.

 

Se om detta kan ge dig lite vägledning och återkom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur GD Hardware Scan fungerar. Om du vill se hårdvaran i din dator kanske Belarc Advisor kan göra jobbet för dig. Belarc Advisor hittar båda grafikkorten i min bärbara dator. Liksom du har min bärbara ett integrerat HD Grafic och ett dedikerat grafikkort. När jag kör Belarc Advisor på min bärbara får jag uppgifter om båda.

 

Du kan hämta Belarc Advisor här:

 

http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe

 

Hämta programmet och installera det.

När du kör programmet kommer det att analysera din dator. Vid slutfasen av analysen kommer programmet att öppna din standardnätläsare (om IE är ditt förstaval är IE det som öppnas, är Firefox ditt förstaval är det FF som öppnas och så vidare) och presentera hårdvaran samt alla installerade program. Det presenterar också hur antivirusprogrammet är uppdaterat liksom Windows.

 

Programmet avslöjar också en del av dina licensnycklar för program du har installerade, bl.a. Windows-licensnyckeln (förmodar att du kör Windows). Se till att inte visa Belarcprofilen för någon du inte litar på eftersom licensnycklarna kan missbrukas av utomstående, om de får tag i dem.

 

Vill du ändå visa något, t.ex. hårdvaran, gör en skärmdump på just de delar så sprider du inte dina licensnycklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna påverka vilken grafikprocessor som används med nVidias kontrollpanel.

Dels generellt men även individuellt för enskilda program.

 

post-57552-0-77784300-1478201790_thumb.png

 

Så ser det ut hos min bärbara med Intel- och nVidiagrafik

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...