Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Leta upp och summera, bland annat.

Ber

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite frågor och funderingar. Skriver rubriker på frågorna så att dessa blir lättare att adressera till! 

Fundering 1:

Det jag eftersöker i Excel är något som letar upp ett angivet värde eller text på flera ställen i samma kolumn och summerar värdet till höger om dessa. Exempelvis:

1 10

5 12

1 15

6 3

Sök 1 -> 10 + 15 = 25

Jag eftersöker också funktionen att på samma sätt söka ett ungefärligt värde/text med "bra" precision, om det är möjligt?

apa123 20

hej        5

apa122 15

lars       10

apa121 5

Sök apa -> 20 + 15 + 5 = 40

Fundering 2:

Nästa sak jag eftersöker är något som kan lägga ihop värden i lista1 för att testa om någon/några av dessa värden tillsammans blir samma sak som i lista2, och på något sätt kommunicera ut vilka av dessa värden från lista1 som blir samma sak som i lista 2. Exempel:

lista1     lista2

10         20

15         45

10         19

16         1

25          30

10 + 10 i lista1 = 20 i lista2

Fundering 3:

Den här gången eftersöker jag något som letar om det finns något av exakt samma värde i kolumn1 som i kolumn2 , och om det finns något av samma värde, hade jag velat att dessa plockades bort från kolumnerna. Är det möjligt? 

1:

Summa.om är din vän,  gör exakt det du önskar

=SUMMA.OM(A1:A9;1;B1:B9)

byt gärna ut ettan (1) i mitten mot en referens till en cell där du kan ange värdet du ska summera över.

1b: Samma funktion med annat argument, byt ut 1 mot "apa*"

eller

E1 &"*"

om du har ordet apa i cell E1

2:

Det där ett exempel på en dynamisk fråga som löses bäst med VBA-kod/programmering. Inte med formler egentligen. Antalet möjliga kombinationer blir helt enkelt för många för att hantera med formler.

3:

Om du tänker dig att det ska automatiskt är det VBA-kod igen. Om du kan tänka dig manuellt steg är det funktionen PASSA du är ute efter, exempelvis om vi har värden i A och B och i C skriver

=PASSA(B2;A$1:$A10;0)

så får du felvärde om B2 saknas i A

Bara att radera värdet.

1:

Summa.om är din vän,  gör exakt det du önskar

=SUMMA.OM(A1:A9;1;B1:B9)

byt gärna ut ettan (1) i mitten mot en referens till en cell där du kan ange värdet du ska summera över.

1b: Samma funktion med annat argument, byt ut 1 mot "apa*"

eller

E1 &"*"

om du har ordet apa i cell E1

2:

Det där ett exempel på en dynamisk fråga som löses bäst med VBA-kod/programmering. Inte med formler egentligen. Antalet möjliga kombinationer blir helt enkelt för många för att hantera med formler.

3:

Om du tänker dig att det ska automatiskt är det VBA-kod igen. Om du kan tänka dig manuellt steg är det funktionen PASSA du är ute efter, exempelvis om vi har värden i A och B och i C skriver

=PASSA(B2;A$1:$A10;0)

så får du felvärde om B2 saknas i A

Bara att radera värdet.

Tack för svaren Monshi!

Har hittat en lösning på fundering 2!

Man gör två kolumner, ena med siffrorna som tillsammans ska bli något, den andra med minst lika många 0:or som det finns siffror. Sen gör man en cell med produktsumman av dom båda kolumnerna. Efter det använder man problemlösaren och länkar till cellen med produktsummeformeln och ber den ändras genom kolumnen med alla 0:or, med en begränsning att bara använda binära nummer. Eftersom man har länkat till produktsumman blir ju siffran x 0 = 0 och siffra x 1 = samma siffra. Den kommer då rulla igenom 0:or och 1:or till den har hittat rätt kombination och lämna en 1:a bakom de tal som tillsammans blir det eftersöka värdet. 

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...