Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta strålkastarlampor på en bil efter 90-talet


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Huga säger jag!

Efter att ha spenderat 4,5 -5 timmar i garaget för att byta mina H7 som sitter bredvid mina Xenon ljus på Audi A6 2003 World cup modell med turbo.

Det är ju en gammal bil för fasiken!

 

Det är dubbla ljusreflektorer på denna; längst ut sitter Xenon som verkar både på halvljus och ja - även helljus, innanför sitter det H7 som endast används till helljus komplement.

Att byta dessa trodde jag var enkelt.

Jag började på vänstra sidan, plockade bort kåpor, funderade, tog en funderare till och fortsatte. Efter mycket om och men lyckades jag till sist få bort den kåpan som allting sitter runt, samt kabelhållare och dess hållare etc. och vad upptäcker jag inte då?

Man måste använda en torx bit med en särskild längd för att komma åt.

 

Som tur är har jag en "garage-granne"  som är mycket trevlig (76-år) och han hade just denna speciella hyls-förlägnare om c:a 10cm.
Sagt och gjort, jag lossade på dom två skruvarna som håller infästningen av H7 (Obs! ej skruva ur helt).

Lyckades byta glödlampan - utan att sätta ett enda skitigt fingeravtryck på lampan - och tillbaks igen med alltihopa.

2 Timmar.

 

Sedan på högra sidan: Plockade bort kåporna runt luftrenaren, plockade bort insugskanalen genom fronten, plockade bort den grova luftslangen till detta, plockade bort nästan allt och- icke sa nicke  lyckades jag få bort den kåpan runt. Spännena och allt hade jag lyckats med.
Slangar och ditten o datten och hela h-e ivägen. Måste jag plocka loss fronten?

Vad i hela h-e är det som biltillverkarvarna hittar på?

Tog mig 45:min att återmontera allt jag plockat loss - utan att kunnat bytt den högra lampan!

Ok. hade jag velat så hade jag kunnat riva halva bilen, men så viktigt var det inte men, grejen är att byter man den ena lampan pga tagit slut -  så kommer den andra att ryka inom ett par veckor....livslängden är ganska konstant på dessa c:a 450-600 timmar beroende på typ av lampa.

På nyare bilar idag är det ännu svårare.

Finns en anledning att man möter många en-ögon dvs. folk har en bil där ett strålkastarljus gått sönder, men har helt enkelt inte råd att betala upp till 2000:- för en ny som kostar runt hundringen via verkstadsbesök och knappt inga idag klarar av att byta detta själva.

Och jag förstår att verkstäderna tar betalt - det är helt i sin ordning!

 

Men att biltillverkarna gör så vansinniga lösningar - det reagerar jag mot!

Verkar som det är medvetet..?

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med t.ex Ford Mondeo, finns en metallbygel som man ska vrida för att bakstycket på lamphusen ska kunna tas av för att lamporna ska kunna bytas. Har man tur så går det bra, har man otur vilket man har oftast så får man demontera både det ena och det andra för att byta lampor.

 

Finns en bra anledning till att folk kör omkring med söndriga lampor, man måste besöka verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...