Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa bankfil från Excel


Tom Düring

Rekommendera Poster

Hej,

Mitt problem är att skapa en textfil från ett Excel-ark där man först har en "öppningsrad" med visst innehåll och därefter 3 st rader rader som hänger samman, där data hämtas från en tabell och läggs in i respektive rad i en viss förutbestämd position ("fält"). I vissa fall skall "fältet" fyllas ut med nollor framför värdet. Varje rad är alltid 180 tecken lång och blanktecken förekommer  för att fälten skall komma i rätt position.

 

När en post är behandlad går man till nästa (=rad) och gör om proceduren.

 

Filen avslutas med en "stängningsrad" med visst innehåll.

 

Ut skall komma en TXT-fil med ASCII-tecken som sedan skall kunna skickas till banken.,

 

Allt bygger på Sparbankernas SUS-format på betalfiler.

 

Är det någon som vet om ovanstående går att göra, eller måste jag gå någon annan väg än Excel ? Köpa ett löneprogram är ingen utväg....

 

Tacksam för svar.

 

//Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två vägar finns:

1: Skapa allt med formler och spara blad som text. Kan kanske bli komplext...

2: Använda VBA-kod och skriva till textfil med denna.

 

 

Det är mina spontana tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...