Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I stället för videobandspelare - vad har man idag digitalt?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. I min förening så finns det 30 kanaler i vår kabel-tv och man behöver ingen box själv för att se på digital-tv,

den sitter centralt. Det finns både analog och digital signal.

Video spelar väl in analogt och jag undrar vad man har för modernare alternativ till videobandspelare.

Finns det någon utrustning som kan spela in TV-signal digitalt?

Vad jag förstår så behövs väl inte en egen box för denna utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma lösning som Tune men det var många år sedan något spelades in. Däremot händer det ofta att man pausar pågående program.

Har man missat något program brukar jag i första hand leta efter det i boxens Go där det finns en inspelning där man kan snabbspola förbi reklamen.

I andra hand på respektive kanals Play-sida.

 

Går det att se programmet via en dator med "tv-kort" så kan man spela in den vägen med lämplig mjukvara. Ställer lite krav på datorn dock.

 

Kanske skulle man kunna ta en sådan box som jag & Tune har och ansluta antennkabeln (den har ingång för "vanlig" antennkabel med) från "väggen" (i Ts förening) och då även kunna spela in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreningen eller leverantören av TV signalen borde kunna upplysa vilka inspelningsbar TV boxar som skulle fungera hos dig

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla o tack för era svar. Jag har plöjt igenom info om detta och vad jag förstår är denna typ av utrustning (motsv, analog VHS) på väg ut. Det har funnits utbud på detta men det verkar sina och ersätts med annat. Jag kan dock tänka mig något beg. och försöka hitta det. Men jag har några andra frågor. Eftersom vi inte behöver egen kort/box för vår TV så antar jag att det behöver inte utrustningen heller, men om man köper något som är ämnat för t.ex. Boxer kräver den då ett kort för att fungera eller accepterar utrustningen då signalen som den är, alltså då det skickas ut 30 avkodade kanaler i vårt kabel-tv nät och man ansluter Boxer-enheten förstår den signalerna då utan kort?

 

Sedan om man har en inspelningsbox utan DVD-funktion och man spelar in något på den kan man då kopiera detta inspelade på något vis till en dator för att sedan redigera och bränna materialet till en vanlig DVD och sedan titta på som vanligt?

 

Sedan, eftersom tanken var att ha modernare inspelning än VHS, är hela inspelningsvägen digital eller blandas analog/digital ändå någonstans? Jag har läst att de tidigare DVD-inspelarna med hårddisk och DVD-spelare har en analog TV-tuner. Hur blir kvaliten då? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu också fått tag i kabel-tv leverantören och han svarade på mina frågor:

 

Om jag köper en digitalbox typ Boxer så krävs inget eget kort i den, då den förstår alla signaler eftersom de avkodas centralt.

 

Om man köper en äldre beg. DVD -inspelare så är det en bit av kedjan där som är analog.

 

Och man kan inte kopiera "ut" informationen från en digitalbox med hårddisk den fungerar bara på just den enheten, detta för att förhindra piratkopiering.

 

Så att man kan inte tydligen få till en digital inspelning idag som fungerar på samma sätt fullt ut som en analog (VHS) inspelning gjorde tidigare.

 

Så var det med det ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så att man kan inte tydligen få till en digital inspelning idag som fungerar på samma sätt fullt ut som en analog (VHS) inspelning gjorde tidigare.

Det går att spela in playkanaler direkt på datorn, finns trådar här på Eforum i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu också fått tag i kabel-tv leverantören och han svarade på mina frågor:

 

Om jag köper en digitalbox typ Boxer så krävs inget eget kort i den, då den förstår alla signaler eftersom de avkodas centralt.

 

Om man köper en äldre beg. DVD -inspelare så är det en bit av kedjan där som är analog.

Kunde leverantören uppge vilka digitalboxar som skulle fungera?

 

Att en Box från Boxer skulle fungera låter tveksamt..

Begagnade boxar från Comhem brukar vara lätta att få tag i på blocket men kommer en sådan fungera hos dej ?

 

Tunern är ju analog i den äldre typen av DVD inspelare Helst skall man ha en med hårddisk förutom DVD n. Kvaliten blir nog i stort sett som när du tittar direkt på analoga kanalerna. Kan ju vara ett alternativ om man får den till billigt pris.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns USB mottagare som skall fungera för kabel TV DVB-C . Här en sådan Jag tror chansen är stor att den skulle fungera hos dej. :

 

https://www.inet.se/produkt/6305123/hauppauge-triplestick-t2-292e?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs

 

I inlägg 8 skriver Tune om inspelning från playtjänster .Det är Pirateplayer och Umans han menar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om boxer från boxer skulle fungera så kan du inte se alla kanaler utan kort.Det blir bara dom fria kanalerna som blir tillgängliga.Din hyresvärd verkar inte ha koll på sitt eget system.Vet du vilken operatör han har?Det skulle underlätta till mer korrekta svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...