Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöstnätverk på flera våningar


Hojja

Rekommendera Poster

Jag har en mobil 4G ruter som står på den översta våningen, den delar både Wifi och till det trådade nätet, det trådade funkar klockrent. Wifi fungerar bra på de två översta våningarna men i källaren är det dåligt.

Vad kan jag göra för att få ett stabilt Wifi i källaren också.

Jag har provat med TP-link extender men är inte nöjd med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hojja, välkommen till Eforum.

 

Några frågor...

 

Hur har du din nuvarande  mobil 4G router, stående på ett bord, hängande högt på en vägg, eller hur?

Står det något och skärmar av denna router?

 

Samma sak gällande din extender, var sitter den, längst ner vid golvet, högt uppe på väggen, eller hur?

 

Är det något liknande som denna du har?

 

http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-10_TL-WA850RE.html

 

Vilken typ av väggar/golv är det mellan våningar och i väggarna, typ betong, hårda väggar gör det mer besvärligt och det blir sämre kontakt mellan enheterna.

 

Man ska alltid sträva efter att dessa typer enheter som routrar och nätförlängare bör så mycket som möjligt sitta högt och så fritt som möjligt om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är antagligen om du kan dra en nätverkskabel från routern och ner till källaren eller våningen under och där sätter du upp en accesspunkt som får leverera trådlöst nätverk till källaren. En del extenders kan konfigureras även som accesspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du flyttar 4G routern till näst överst våningen? Tappar den 4G kontakten då?

För annars så borde det bli bättre i källaren genom att du flyttat routern en våning närmare källaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...