Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lång tid innan Windows 10 startar.


smshsl

Rekommendera Poster

Hp-Laptop. Jag har installerat en ssd-hårddisk och en ren installation av windows 10. Vid uppstart får jag svart skärm med blinkande markör uppe i vänstra hörnet på skärmen, denna står och blinkar 15-20 minuter innan windows går igång. När väl windows har gått igång fungerar allt som det ska.

Alla drivrutiner är uppdaterade och även bios. Några tips?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kör inte Windows längre sedan sex år.

 

Hittade dock det här som ska ordna slöa SSD-uppstarter:

http://windowsreport.com/slow-boot-time-windows-10-ssd/

 

Posta även logg om där finns en slags loggbok i systemet. Fanns i alla fall tidigare. Säkert alltid någon som kan vägleda felet om inte ovan länk hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har någon extra hårdvara ansluten, t ex skrivare eller extern hårddisk, pröva med att ta bort allt som inte är absolut nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vad är det för modellbetckning på din HP-laptop?

 

Jag har installerat en ssd-hårddisk och en ren installation av windows 10. Vid uppstart får jag svart skärm med blinkande markör uppe i vänstra hörnet på skärmen, denna står och blinkar 15-20 minuter innan windows går igång. När väl windows har gått igång fungerar allt som det ska.

Alla drivrutiner är uppdaterade och även bios. Några tips?

 

Att det blir en svart bildskärm med blinkande markör uppe i ena hörnet, brukar betyda att systemet inte kan inte kan boota upp från systemdisken. Den har problem med att läsa från enheten helt enkelt.

Att det tar en 15-20 minuter innan det startar upp kan tyda på dålig kontaktanslutning eller att det blivit problem med Windows systemfiler vid migrationen. Och är det det sistnämnda, så kan du fått korrupta Windows systemfiler pga. dålig kontakt mot SSD. Och det är inte ens säkert att det kommer varningssignaler om detta om det sker under väldigt korta tidsintervaller.

Jag föreslår att du stänger av datorn, ur med nätsladden och ur med laptopens batteri.
sedan plockar du ut SSD-enheten ur datorn, sedan sätter tillbaks denna och var noga med att föra in denna rakt och korrekt, så alla anslutningsstift har kontakt.

 

Sedan kan du utan att använda batteriet, ansluta nätadapterns strömkontakt så du får ström och starta upp den igen.

 

Hur fungerar det nu?

Om bra, stäng av allt, ur med nätsladden och stoppa in batteriet, in med nätsladden och starta upp igen.

Sedan kör systemfilsgranskaren (SFC): Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...