Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD i W10


kiwi01

Rekommendera Poster

Varför sägs det att det inte går att spela upp DVD-filmer i W10? Jag har spelat upp flera filmer utan att ladda ner något program för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program är det som spelar upp DVD-filmerna i din dator?

 

Varför det sägs att det inte går är för att Microsoft säger det.

 

Aul noted that DVD playback is the main reason people still use Windows Media Center, which will not be compatible with Windows 10.

http://www.pcworld.com/article/2918522/abandoned-windows-media-center-users-will-get-a-dvd-playback-option-in-windows-10.html

Där Aul är en chef på Microsoft.

 

 

Eftersom Microsoft valt att skrota Windows Media Center medföljer det ingen mjukvara för att spela upp dvd-filmer i Windows 10.

För er som av någon anledning inte vill ladda ner alternativa program som VLC har Microsoft lagt upp Windows DVD Player till försäljning på Windows Store.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634256/microsoft-slapper-dvd-spelare-for-windows-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jag avsåg bland annat just dessa länkar som du hänvisar till, samt en del andra.

 

Jag stoppar min DVD i facket, går till enheten och väljer Spela upp med CyberLink PowerDVD 12.

 

Det finns säkert program som är både smartare och mer mångsidiga, men det här fungerar bra för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag har spelat upp flera filmer utan att ladda ner något program för det.

 

CyberLink PowerDVD 12 har ingen ting med MS W10 att göra. Förmodligen är det din datortillverkare som har laddat ner programmet åt dig. Så nog har du nerladdade program i datorn utan att ha gjort det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser bara att det är installerat samma datum som jag "tvångsmatades" med W10, i så fall valde windows att spara och ominstallera det. Tack för det. Det är inget jag använt tidigare då jag hade Windows Media Player, det är först ganska nyligen som jag upptäckte det genom att sätta i en skiva och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid uppgraderingen till Windows 10 var det ju meningen att de program man hade skulle fortsätta att finnas och därmed ominstallerades de efter Windows-uppgraderingen. Det har varit mycket vanligt att datortillverkare förinstallerar CyberLink PowerDVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, men när jag köpte min dator med windows 8.1 för 2 år sedan hade jag en dator med säkert 152 appar och hade ingen vidare hum om vad som kom från Dell och vad som kom från Microsoft och hann inte bekanta mig med hälften av dem.

 

Men då kan vi ju konstatera att mysteriet är löst och alla är nöjda och glada? Jag är jätteglad!  :o  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...