Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt forum eller liknande?


Mikael63

Rekommendera Poster

Nyss hemkommen efter en tjänsteresa där vi spånade lite i bilen.

 

Vi skulle behöva en tjänst likt detta forum eller det man tydligen kan göra med facebook -skapa flera trådar.

Eller om man skulle dela en "TAG" i Google Keep. Eller en anslagstavla "med ringsignal". Eller en egen Wiki. Eller nåt annat

 

Vi är 4-5 personer som jobbar i ett gemensamt projekt. Vi sitter på olika orter.

Office pro & Lync liksom företagsnätverket finns tillgängligt.

 

Jag skulle då vilja starta en tråd eller sätta upp en post-it med en rubrik, skiva dit ett par textrader.

Det ska då plinga till hos de övriga att ny info finns.

Någon annan kanske petar dit en till rad, sätter upp en till post-it och det plingar till hos de övriga.

Alla ska kunna se samma anslagstavla eller forum eller vad det nu är samtidigt, blir informerad om ny info, nya trådar, skriva ny info och alla post-it eller trådar ska finnas kvar.
(ja man måste kunna arkivera dem någonstans senare)

 

Ett litet problem är att det är viss sekretess kring detta, även fast det egentligen avser handlingar.
Facebook går ju då bort liksom Keep och eg. alla andra tjänster som inte ligger lokalt i nätverket.

 

OBS! Jag har inte googlat något alls själv än och har inte heller tänkt klart, är lite "chokad" efter all info idag.

Kanske finns allt detta redan, eller att det finns en självklar lösning?

 

Förslag & funderingar emottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mitt ämne men...

 

Box hävdar att de har allt man behöver för att samarbeta online.

 

"Box also provides everything you need to collaborate online. Invite others to specific folders to create online workspaces or co-edit in Microsoft Word, Powerpoint and Excel with our Office 365 integration."

https://cloud.app.box.com/v/BoxPersonalEditions

 

eller

 

Slack

https://slack.com/is

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk över om plingandet verkligen är önskvärt, många blir nog väldigt störda om det är något som plingar i datorn rätt ofta.

 

Det du beskriver är väl rätt likt en wiki tycker jag förutom plingandet.

 

Du kan se om du hittar något på Wikipedias sida om "collaborative software".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mitt ämne men...

 

Box hävdar att de har allt man behöver för att samarbeta online.

 

"Box also provides everything you need to collaborate online. Invite others to specific folders to create online workspaces or co-edit in Microsoft Word, Powerpoint and Excel with our Office 365 integration."

https://cloud.app.box.com/v/BoxPersonalEditions

 

eller

 

Slack

https://slack.com/is

 

Hm, det är väl också bara molntjänster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk över om plingandet verkligen är önskvärt, många blir nog väldigt störda om det är något som plingar i datorn rätt ofta.

 

Det du beskriver är väl rätt likt en wiki tycker jag förutom plingandet.

 

Du kan se om du hittar något på Wikipedias sida om "collaborative software".

 

Wiki kräver väl en webbserver och det känns som att IT kommer att knorra om de måste göra något arbete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan Onenote? Skulle det fungera?

Kan ju testa själv men det kanske finns några genvägar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara på dator, har använt mobilappen Supertext som fungerat bra.

Ja, man behöver en hel skärm för detta skulle jag tro. Att man kan komma åt det hela via en App kan ses som en bonus.

Men jag såg att man kan hantera detta via en browser också.

Testar lite.

 

Och även här hamnar ju informationen på en okänd server någonstans...

 

Tillägg: Oj, nej här saknas det mesta..

 

Mera: Supertext fick mig att tänka på Superstart.se som kommer att bli perfekt för ändamålet men jag kollar upp om det fungerar att vara inloggad som två användare samtidigt. (jag använder superstart.se även privat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Synology NAS och till den finns ett program som heter Note Station, har ej testat och har inte aning hur och om det fungerar men det löser kravet att slippa ha företagshemligheter på extern server. Om ni inte har tillgång till Synology NAS så kanske andra NAS-leverantörer har liknande mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande Note Station i en Synology Nas, så kan man göra det mesta, ungefär som i ett worddokument, och när man är färdig, t.ex dela via email, molntjänster, och liknande, lägga lösen på filen också vid behov, om man vill dela något som bara vissa ska kunna ta del av.

 

En video som visar en del om vad man kan göra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Vi utvärderar nu superstart.se som har en uppsjö med nyttoblock som vi kan tänkas behöva.

Dock saknas "att det plingar till".

Det är inga arbetsdokument vi behöver dela, de ligger på företagsnätverket, utan bara en informations-/anslagstavla.

 

Ang. sekretess vs. molnlösning så har jag viss information som medför att jag litar på superstart.se
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...