Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från pop till imap i befintligt konto, Thunderbird?


Mikael63

Rekommendera Poster

Tänkte fråga först och skjuta sen...

 

Går det enligt rubrik smidigt?

Eller är det bättre att jag skapar ett nytt och då väljer IMAP?

Mapparna kan jag ju flytta på i min klient efteråt och det är inget krav att de ska synkas retroaktivt.

 

I mina inställningar står att typ av teknik är POP.

 

post-52940-0-43998100-1476214487_thumb.jpg

 

Är det för att jag valt en pop.server eller är kontoinställningarna låst till pop eftersom det skapades så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Funkar men bara delvis.

Att inaktivera och att skapa nytt konto gick bra.

 

Men sedan

 

If you have messages or folders in your POP account that you would like access via your IMAP account, simply select them and move them to your IMAP account by dragging and dropping. Depending on the number of messages that you move, it may take several minutes to be uploaded. Be patient; you are nearly finished.

 

Fungerar bara sporadiskt.

Mappar utan undermappar gick bra att dra, man såg i statusfältet att brev kopierades och att samma brev hämtades ner till en mapp som heter All.

 

Mappar med undermappar fungerade inte till en början. Mapp + brev + undermappar kopierades men inte breven i undermapparna.

Gjorde om proceduren och såg att det fylldes på med brev i undermapparna men bara lite sporadiskt. Helt tomt i statusraden.

 

Testade då med två mappar som har massor med underliggande mappar med egna underliggande osv.

Jodå, de rasslar på och en del undermappar har även fått ett innehåll men långt ifrån alla.

Har väntat en lång stund, varit ut en sväng med hundarna men där finns inga brev i vissa mappar.

 

Allt kopieras som tur är. Nu har jag tagit bort de stora mapparna och funderar på hur jag ska gå vidare.

Jag hade till en början inte tänkt synka upp allt men när det ändå gick så pass smidigt så...

Ska kolla storlek osv.

Tillägg: Nix, detta fungerar inte bra alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det verkar vara Thunderbird som inte riktigt vill.

Jag har manuellt kopierat en & en mapp.

Passar nu på att städa lite samtidigt som jag stuvar undan en del mappar in i andra osv.

Att dra en mapp och släppa den i en annan mapp fungerar men man måste starta om Thunderbird efter en sådan manöver för att man ska se att mappen flyttats. Man kan bara göra en sådan dra & släpp åt gången.

Dra mapp, starta om, dra nästa mapp, starta om.

Skulle behöva typ "F5 - ladda om"  De tillägg jag hittills prövat har nog i sig fungerat men Thunderbirds beteende kan ha medfört att man inte uppfattat det så, att det funkar.

 

Tillägg: problemen uppstår när den mapp man vill flytta har egna undermappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...