Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märkligt beteende


Mikael63

Rekommendera Poster

Du verkar ha liknande problem med instruktionsboken som jag har, att vissa saker inte stämmer med den bil jag har, (fast jag har instruktionsbok till min modell). För det verkar som instruktionsböcker inte uppdateras som dom ska eller att dom helt enkelt glömt en del.

 

För det borde finnas information om fjärrkontrollen och även påminnelsefunktionen.

 

Så enda tipset är nog att skriva till tillverkarens huvudkontor här i sverige och fråga om påminnelsefunktionen (hur den ska funka/låta) och även om dubbeltutet som dyker upp efter ca 1 tim. Eller kolla på instruktionsböcker för andra modeller än den du har, brukar finnas på tillverkarens sida att ladda hem som pdf. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat hem flera olika (versioner av) instruktionsböcker till min bilmodell men alla beskriver samma sak.

De är sökbara PDF,er.

 

Har skrivit till huvudkontoret för länge sen men ännu inte fått svar.

 

Att söka i andra modellers böcker var ett bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har inte skrivit dit om påminnelsesystemet, jag utgår från det eftersom det är nåt som du nyligen blivit medveten om.

 

Jag kan inte säga exakt hur jag skulle skriva, men jag skulle inte nämna nåt om att det kan vara fel nånstans. Utan mer nåt i stil med, att jag lusläst instruktionsboken och inte hittar nån information om fjärren och påminnelsefunktionen i boken och fråga hur det ska vara och ev vart du kan hitta information om dom två sakerna.

 

Sen finns det ju en annan sak du kan göra. Låna en bil av nån kompis (eller ta en kompis med dig och ha då hans bil) och åk till en bilfirma som säljer din modell på annan ort. Låtsas som du är ute efter att köpa ny bil, du kanske kan få provköra och kan ju då prova hur den funkar. Om du inte får provköra så kan du ju fråga om påminnelsesystemet hur det funkar, låtsas som att du är lite glömsk och med en lös fjärrkontroll så det kan vara bra om det finns ett sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teori om att avstånd/tid skulle vara en faktor är nu spräckt.
Efter en kort körning, 600 meter, hördes dubbeltut igen. Eller, möjligen, att det faktiskt var tre mycket snabba ljudsignaler. Jag själv stod utanför bilen vid detta tillfälle.

I boken återfinns detta:  

Låsning
Tryck på knappen på något av yttre dörrhandtagen.
Alla dörrar, lastrummet och tank- luckan låses.
Systemet låses endast om något av följande inträffar:
* Det har gått mer än 5 sekunder efter upplåsning.
* Knappen på ett ytterhandtag har tryckts ner två gånger inom 5 sekunder.
* Någon dörr har öppnats varefter alla dörrar stängts.
 
Om förardörren inte är ordentligt stängd eller den elektroniska nyckeln är kvar i bilen och tändningen inte är avstängd, tillåts inte låsning och en varningssummer ljuder tre gånger.

Allt ovanstående handlar ju om när man klivit ut ur bilen och avser att låsa manuellt. Samt summer och inte signalhorn.

Jag vill veta varför man, när man stoppar motorn, ibland hör ljud från signalhornet!?

Å andra sidan står inget om det korta tutet från signalhornet som bekräftar att passiv låsning har skett.
Där står i princip samma sak:
 

Passiv låsning
På bilar med elektroniskt nyckelsystem låser denna funktion bilen automatiskt efter flera sekunder om en elektronisk nyckel tidigare har identifierats i bilen, alla dörrar stängts efter det och den elektroniska nyckeln inte är kvar i kupén.
Om den elektroniska nyckeln är kvar i bilen eller tändningen inte är avstängd, tillåts inte passiv låsning och en varningssummer ljuder tre gånger.

 

Det där sista är ju intressant, att en varningssummer ljuder om nyckeln finns i bilen. Eller om tändningen inte är avstängd.
Det skulle innebära att denna varning hörs när man använder bilen, dvs. har nyckeln i bilen och motorn igång.
Att lämna bilen, med tändningen avslagen, med nyckeln i bilen, ger ingen varningssignal.

 

Tillägg: Äh kan nog inte sova fastän jag verkligen borde det just nu.

Tar mig samman.

Tänker att varningssignaler från summer i kupén ändå måste vara tänkt att avse när man sitter i bilen.

Signal från signalhorn är tänkt när man befinner sig utanför bilen. Vilket även stämmer med den passiva låsningen.

 

Tänker vidare på det då...

OM det är så att det i 99,5 % av fallen när man stoppar motorn så uppfattar systemet korrekt att man sitter i bilen, fjärren har inte lämnat bilen.

Ingen signal från hornet.

De få gånger detta har hänt så har fjärren befunnit sig i en sådan position att den av systemet uppfattas som att den inte är kvar i bilen *) och när man stoppar bilen antar systemet att man har lämnat bilen (jäkligt snabbt) och informerar om något **) via signalhornet.

Går ju att testa för att verifiera.

 

*) Stämmer ändå inte då det finns en varning, i kupén som meddelar att kontakt med fjärrkontroll saknas. Dock kan det finnas olika logik/känslighet för detta.

**) Då kvarstår frågan vad detta något avser. Men en möjlig (?) förklaring till inkonsekvensen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver först är ju så det ska funka. Var det du som hade kört då och klivit ur bilen så enda jag har att invända där är att du ska inte hinna ur bilen innan ljud hörs. Så där är i så fall en fördröjning som jag anser inte borde vara.

 

I din citatruta om låsning så undrar jag om dom skrivit fel. Att bilen inte ska kunna låsas manuellt utifrån om bilen är igång är för mig självklart. Så undrar om det där och:et som står om det ska stå "eller" eller om det ska vara punkt. Att det inte ska kunna gå att låsa manuellt utifrån om nyckeln finns kvar i bilen fast den avstängd.

 

När det gäller din andra citatruta. Läs det du skrivit där en gång till. Där står att passiv låsning inte funkar om nyckel finns i bilen. Och i den sista meningen står ordet "eller" så som jag förstår det så ska passiv låsning inte funka med nyckel kvar i oavsett om den är igång eller inte och den ska istället ge ett summerljud (efter du klivit ur och stängt dörren) som talar om att passiv låsning inte kan ske. Sen blir det ju upp till dig att kolla varför summerljudet kom.  

 

Visst det blir lite konstigt. För det blir som att du har flera system som på olika sätt påminner om fjärren. Ena att det ska finnas ljud, andra att det inte går att låsa manuellt och det tredje är ljud vid passiv låsning. Bara det att det första inte verkar funka som jag tycker det borde göra.

 

När det gäller ljud (tut-signal-summer) så kan det ju vara olika ljud vid olika tillfällen så kanske inte haka upp dig på att du hör olika vid olika tillfällen. Men en förklaring till att du ibland får ljud från signalhornet kan vara just det jag skrev först att det är en fördröjning på varningssignalen om nyckeln är i bilen och att tutet ska komma om du hunnit ur bilen och ev hunnit stänga dörren. För har du hunnit ur bilen och stängt dörren så hör du inte signal som bara låter inne i bilen. Fast det verkar ju i så fall inte heller funka varje gång.

 

När det gäller enkel tut vid passiv låsning så kan det vara så att din instruktionsbok inte stämmer riktigt överens med den modell du har. Endera är det just modellen eller så beror det på tillverkningsår. Det kan ha funnits på tidigare bilar, men inte på din eller tvärtom. Att det ska finnas, men instruktionsboken är av äldre årgång och dom inte skrivit in det. För det är nog rätt ofta att tillverkar inte ändrar i instruktionsböcker om bilarna är snarlika hur andra varit.

 

Det som jag ser är mest intressant är att hitta information om fjärren/elektroniska nyckeln och vad som står om den. För jag tycker det borde finnas ett eget avsnitt om den. Annars är det väl mest troligt som jag redan sagt att din instruktionsbok inte stämmer med din årsmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak som jag missförstått och verkar som kanske du även missförstått.

 

I dina citatrutor står det om tändningen. 
Med en fysisk nyckel så kan man ju vrida nyckeln ett hack (innan man startar motorn) och då tänds halvljus, displayer och man lyssna på radion. Jag antar att man kan göra så även med fjärrkontroll.
Men med en fysisk nyckel så kan man aldrig lämna det läget på eftersom man måste vrida nyckeln till 0 för att ta ur den, men antar att man kan lämna det läget på med fjärrkontroll och det är sannolikt det dom menar med tändning och inte att motorn är igång.

 

Så det med att du inte låsa bilen med tändningen på är att likna vid om jag har slagit igång halvljuset manuellt sen stänger av bilen, tar ur nyckeln och öppnar dörren så blir det att pipa för att påminna att ljuset är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med låsningen kan vi egentligen lämna därhän. Den passiva låsningen fungerar som önskat, att dörrarna låses efter några sekunder och en signal hörs från signalhornet om man tar med sig nyckel/fjärren när man kliver ut och stänger dörrarna. I boken saknas info att bekräftelse ske med en signal.

 

Och texterna i boken är generellt lite omkastade.

Man skriver först ett stycke vad som händer om det uppstår något fel med en viss funktion. I nästa stycke beskriver man funktionen.

Typ.

1. Om du glömmer att slå på spisplattan förblir potatisen kall.

2. För att koka potatis behöver du en kastrull....//... samt slå på spisplattan.

 

Men det går också enkelt att acceptera.

 

Lika enkelt som att acceptera att man aldrig hör någon signal från signalhornet när man stannar motorn.

Eller att man alltid hör en signal när man stannar motorn.

 

Men jag personligen har svårt att acceptera inkonsekvens, oavsett vad det gäller.

Som att det vid slumpvisa tillfällen*) hörs signal från signalhornet när man stannar motorn.

 

För på denna modell kan man bara stanna motorn och i den vevan stängs även det som vi kallar för tändningen. Dock förblir systemet i "radioläge" en viss tid, eller tills man öppnar en dörr.

 

*) det går nu att koka ner frågan till just det.

"Varför hörs ibland signal från signalhornet när man stannar motorn?"

Och med betoning på "ibland".

 

Kanske ska man helt bortse från verkstadens (och instruktionsbokens) försök att förklara detta, att det inte alls har något med nyckelns/fjärrens vara eller icke vara i bilen, utan något helt annat.

 

Vilket kanske förklaras av den info jag fick precis nu:

Bilen står parkerad.

Bilens bakdörr öppnas, stängs. Bilens framdörr öppnas och stängs. Trippeltut hörs. Fast.. just DET kanske stämmer med beskrivnigen kring låsning.. äh orkar inte mer just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med att det är inkonsekvensen som är problemet och frågan varför det är så.

 

När det gäller själva låsningen så är det konsekvent. Om bilen inte kan låsas oavsett om det är via knappen eller passiva så får du ett sorts ljud, i ditt fall ett summerljud, just det ljudet säger att den inte kan låsas av nån anledning så du måste kolla varför.
Om den låses via passiva så får du ett annat ljud och just det ljudet är bekräftelse att låsning sker. Så låsningen är konsekvent.

 

När det gäller påminnelse för fjärren/nyckeln. Så endera finns inget eller så verkar det vara inkonsekvent.

 

Nu vet jag inte om det gäller alla nya bilar, men i många finns idag så man kan göra olika inställningar som är personliga. Tex man kan ställa in stolen så om nån annan kört bilen så behöver man bara trycka på en knapp så ställer den automatiskt in sig till det man själv ställt in. 

 

Det jag funderar över om det kan finnas inställningar för fjärren som du vid nåt tillfälle i början kom åt så att du utan att du var medveten om det ändrade på nåt. 

 

Så bästa är om du hittar information om fjärren. Ett annat alternativ, det jag skrev tidigare att du åker till annan ort (med lånad bil) och låtsas vara ute efter att köpa en ny bil och då kan provköra en likadan eller fråga där om påminnelsen. Ett tredje alternativ. Skriv till huvudkontoret, säg inget om nåt problem utan bara tala om att du inte hittar nån information om fjärren och fråga hur den och påminnelsen ska funka.  I och för sig kan du ju prova skriva till tillverkaren och fråga om du inte vill skriva till huvudkontoret i sverige.
 

Som jag ser det så är det de alternativ du har till att få reda på hur det ska vara. Får du reda på hur det ska vara så kan ju jämföra med din bil och se om det funkar så eller om det är fel. Är det fel så kan du ta upp det med verkstan och be dom att visa hur det funkar för dom eftersom dom sagt att det funkar varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om det gäller alla nya bilar, men i många finns idag så man kan göra olika inställningar som är personliga. Tex man kan ställa in stolen så om nån annan kört bilen så behöver man bara trycka på en knapp så ställer den automatiskt in sig till det man själv ställt in. 

 

Det jag funderar över om det kan finnas inställningar för fjärren som du vid nåt tillfälle i början kom åt så att du utan att du var medveten om det ändrade på nåt. 

 

 

Jodå, det finns möjlighet att spara personliga inställningar. Detta är inget vi nyttjat och visst kan någon inställning blivit sparad någon gång.

Men det förändrar ju inget i sak.

 

Så bästa är om du hittar information om fjärren.

 

Jo, men det står som sagt inget mer i instruktionsboken.

 

 

Ett annat alternativ, det jag skrev tidigare att du åker till annan ort (med lånad bil) och låtsas vara ute efter att köpa en ny bil och då kan provköra en likadan eller fråga där om påminnelsen.

 

 

Nja, SÅ jobbigt är det ju inte.

 

Ett tredje alternativ. Skriv till huvudkontoret, säg inget om nåt problem utan bara tala om att du inte hittar nån information om fjärren och fråga hur den och påminnelsen ska funka.  I och för sig kan du ju prova skriva till tillverkaren och fråga om du inte vill skriva till huvudkontoret i sverige.

 

Har ju redan kontaktat huvudkontoret. Att kontakta tillverkaren känns inte nödvändigt.

 

Är det fel så kan du ta upp det med verkstan och be dom att visa hur det funkar för dom eftersom dom sagt att det funkar varje gång.

 

Ja, vid läge ska jag åka dit.

 

Jag har även möjlighet att kontakta en annan auktoriserad återförsäljare.

 

Opel Insignia Country Tourer tillverkad januari 2016.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkat ändra nån inställning så kan det förklara varför din bil beter sig som den gör när det gäller detta med fjärren.
 

Med tanke på att du har en del fel på din bil så behöver du ju på ett eller annat sätt få reda på hur det verkligen ska vara på din modell så du vet om det ska vara så eller om det är ytterligare ett fel. Och för min personliga del så är ju varning/påminnelseljud en viktig sak, så finns det så ska det funka. För är det så att det är fel, så blir ju frågan om det finns ytterligare varningssystem som inte funkar.

 

Jag har kollat på nätet, men hittar just nu ingen instruktionsbok för just din modell. Den jag tittat i gäller för opel insignia. är en pdf hoppas länken funkar.

 

På sidan 101 i pdf så finns huvudrubrik "varningsljud". Sen en av underrubrikerna gäller "om bilen är parkerad och/eller förardörren öppnas" en av punkterna där gäller om nyckeln sitter i tädningslåset. Så som jag fattar det så ska det då alltså funka så som jag beskrivit hur min bil beter sig. Står dock inte vilken sorts ljud den avger. Sen är frågan om detsamma gäller om det är en bil som är nyckellös, jag tycker ju att det borde vara lika/liknande.

 

På sidan 104 börjar det om personliga inställningar. Finns tydligen en hel del. Så gå in på displayen i din bil och titta under personliga inställningar vad du kan ändra på. En punkt där är att man kan återgå till fabriksinställningar, det går ju att prova det alternativ och se om det blir nån förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkat ändra nån inställning så kan det förklara varför din bil beter sig som den gör när det gäller detta med fjärren.

 

 

På sidan 104 börjar det om personliga inställningar. Finns tydligen en hel del. Så gå in på displayen i din bil och titta under personliga inställningar vad du kan ändra på. En punkt där är att man kan återgå till fabriksinställningar, det går ju att prova det alternativ och se om det blir nån förändring.

 

 

 

Jag har svårt att tänka mig att någon personlig inställning medför att det, i snitt (ca), en gång i månaden *) ljuder en signal från signalhornet när man stoppar motorn.

 

 

 
På sidan 101 i pdf så finns huvudrubrik "varningsljud". Sen en av underrubrikerna gäller "om bilen är parkerad och/eller förardörren öppnas" en av punkterna där gäller om nyckeln sitter i tädningslåset. Så som jag fattar det så ska det då alltså funka så som jag beskrivit hur min bil beter sig. Står dock inte vilken sorts ljud den avger. Sen är frågan om detsamma gäller om det är en bil som är nyckellös, jag tycker ju att det borde vara lika/liknande.

 

 

Ja men det är ju inte i närheten av det som jag finner konstigt.

 

*) 6/11, 27/11, 13/12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens bilar styrs i stort sett helt av datorer så idag har bilägare många möjligheter till olika inställningar för att få bilen som man vill ha den och det finns flera olika sorters inställningar.

Personliga inställningar. Att bilen själv sparar vissa inställningar (vet dock inte vilka). Att man kan programmera fjärrkontrollen till olika saker (inte lagt på minne vilka) och man kan dessutom ha olika programmeringar för olika fjärrkontroller och bilen sen känner av vilken som används. Finns även bilar där man kan använda mobilen till att styra en del saker på avstånd.

 

Det som står på sidan 101, nej det handlar inte om dina olika signaler. Men det stämmer överens med det verkstan sagt om påminnelsesystemet. Att det finns och då det inte står några förbehåll så ska det funka varje gång.

 

Just nu är jag trött så orkar inte läsa igenom tråden igen. Men om jag kommer ihåg rätt så har du fått signal/ljud 4 gånger. Första, tredje och fjärde stämmer rätt bra överens med påminnelsesystemet. Du hade stängt av bilen, öppnat dörren och/eller till och med lämnat bilen när du fick signal/ljud. Den andra gången du fick signal bryter mönstret lite grand, men går fortfarande att sätta i samband med påminnelsesystemet.

 

Så det du måste göra är att ta reda på om du överhuvudtaget har systemet i din bil att du ska få påminnelse så du inte glömmer fjärrkontrollen och om systemet finns så få reda på hur det ska funka. 

Din verkstad har sagt att de får varje gång. Så ta med den fjärr du brukar använda och åk till dom och be dom att visa hur det är för dom. Får dom fram ljud så borde dom kunna tala om varför du inte får det.
Får dom inte fram nåt ljud så bör dom kunna ta reda på om systemet finns i din bil och om det gör det så kan dom ta reda på varför det inte funkar som det ska.

 

I och med att det finns saker i din bil som du inte hittar nåt om i instruktionsbok så får du ju utesluta en sak i taget och enklast att börja med det som det liknar. Om du kan utesluta påminnelsesystemet då får du börja titta på andra saker. Som det verkar för mig när jag läser det du skrivit så finns systemet, men det är inkonsekvent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara dags med en återkoppling till verkstaden. Det har nu gått en tid sedan senaste besöket och de fel man förhoppningsvis åtgärdat har inte uppvisat några symptom.

(fel som alltså inte nämnts i denna tråd).

 

För att reducera ner detta lite så:

  • Bilen har använts dagligen sedan 160812. Ja, kanske inte exakt alla helgdagar men...
     
  • Signal från signalhornet har hörts vid totalt, och endast, tre tillfällen, fram till dags dato, direkt när man stoppat motorn.
    Första gången, av dessa tre, öppnades bildörrarna i samma moment, något som jag trodde var en del av "orsaken" till signalen men som jag nu uteslutit eftersom det vid de andra två tillfällena inte öppnats dörrar.
     
  • Tidigare teori om att signal endast hörs, vid stopp av motor, efter en långkörning håller inte eftersom det vid den tredje gången inte var någon långkörning.
     
  • Tidigare teori om att fjärrkontrollens placering var avgörande håller inte eftersom det inte går att forcera fram någon sådan signal, när man stoppar motorn, med olika positioner av fjärrkontrollen.
     
  • I instruktionsboken står inte, vare sig på sidan 101 eller någon annan sida, någon information om denna signal.
    All text berör andra signaler och där sådan text stämmer vid vissa situationer men som inte stämmer vid andra situationer.
     
  • Verkstadens förklaring bortser jag helt från. De har gjort felaktiga påståenden tidigare.
     
  • Att man ibland hör denna signal är inget problem. Jag blev nyfiken första gången, mer nyfiken andra gången, ännu mer nyfiken tredje gången. Jag vill gärna hitta logik där sådan finns.

 

Om man nu fritt ska spåna vidare tänker jag så här:

 

1. Det finns flera olika sätt att varna/göra föraren uppmärksam;
A. Via display och kontrollampor i bilens "infotainmentsystem".

B. Via summer i kupén.

C. Via blink av "varningsblinker".

D. Via signal från yttre signalhorn.

 

Här kan man då stanna upp lite och konstatera att, rimligtvis, så är metod A och B avsedd när föraren sitter i kupén, metod C och D är avsedd när föraren befinner sig utanför kupén.

A/B kan bekräftas.

C/D kan också bekräftas. Ex. när bilen låses "utifrån".

 

Således bör det mysko ljudet vara avsedd att varna eller informera om något, oklart än så länge, när föraren befinner sig utanför kupén.

Vilket föraren inte är i det moment motorn stoppas.

 

OM placering av fjärren skulle vara det som så att säga berättar var föraren är, och om fjärren befinner sig "utom räckhåll" skulle fordonet tolka det som att föraren är utanför kupén och varning ska ske via signalhornet.

Då återstår frågan VAD som systemet vill varna/upplysa om.

Vidare håller inte heller detta eftersom man kan forcera placering av fjärren innan man stoppar motorn. Men om man gör det får man en varning om precis det "Fjärrkontroll utom räckhåll" (Och ingen signal från signalhornet)

 

Vad skulle då kunna få systemet att tro att man lämnat fordonet innan/när man stoppar motorn?

Hm.. kanske skulle man testa att forcera detta:

Motorn igång. Öppnar dörren, stänger dörren. Vilket systemet kanske tolkar som att föraren lämnat bilen. Stopp av motor.

Eller kanske lite mer - Motorn igång. Hissar ner sidorutan. Öppnar dörren, kliver ur, stänger dörren. Vilket systemet kanske tolkar som att föraren lämnat bilen. Stopp av motor via sidofönstret.

 

OM signal då hörs återstår frågan varför, vad som det ska informeras om. Samt varför systemet feltolkar var föraren är? Glapp i dörrkontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Just nu är läget sådant att bilen tycks fungera som den ska. Inga inplanerade verkstadsbesök eller pågående korrespondens med verkstaden.
Publicerar nu hela storyn här. Inget överdrivet, inget påhittat. E-postkonversation och inspelade telefonsamtal finns kvar.

2016-08-12 är förvärvsdatum för vår nya bil, en Opel Insignia. Eller ny, den är en demobil tillverkad i januari 2016.
 
Vid det tillfället tycktes det vara den bästa dealen, trots att vi fick betydligt mindre i inbyte än vad andra bilhandlare erbjudit och trots att de utlovade vinterhjulen var begagnade.
 
Trodde vi.
 
Till en början så är kartan i navigatorn minst två år gammal. Det visar sig senare vara hos kartleverantören, Here, som ”felet” finns. Det finns ännu ingen nyare helt enkelt.
 
2016-09-13 Alltså en månad senare, ser vi oss tvungna att kontakta återförsäljaren/verkstaden.
Nedanstående text är hämtat från det e-brev som skickades:
 
Ibland drar bilen mycket åt höger vid inbromsning, ibland drar den inte alls i sida.
Vid ett tillfälle startade inte bilen. Varningstext om att lägga nyckel på avsedd plats hjälpte ej. Fjärrkontrollen fungerade bra för att låsa och låsa upp. Fick avvakta fem minuter. *)
Går ej ibland att öppna nyckelfritt, med knappen på handtagen. Händer flera gånger. *)
Vid ett tillfälle händer inget vid växel i läge D och gaspådrag.
När mobil (iPhone) är ansluten och media spelas, eller pausats, går det inte att växla till radio, varken via snabbval av radiostation eller knapp märkt Radio. Händer varje gång.
Vid ett tillfälle har mobilen (Android) startats om efter att Media valts från bilen.
Vid ett tillfälle, varningstext att främre radar är blockerad. Regnade inte ens den gången.
Däcktrycksmätningen varierar ojämnt. Om det beror på påverkan av värme borde det väl åtminstone vara samma däcktryck på en och samma axel?

*) Ingen varning om låg batterispänning i fjärrkontrollen/nyckeln som fungerar som den ska i övrigt.

Snabb respons från verkstaden där vi hade fått en tid inbokad och säljaren skulle ordna lånebil.
Men innan verkstadsbesöket hade blivit av kunde jag
2016-09-15 skicka nedanstående text:
Med nyckel i bilen och motor avstängd låses dörrarna.
Inget problem om man sitter i bilen själv, antar jag, men så var inte fallet nu på eftermiddagen.
Däremot satt två hundar inlåsta, med solen gassande.
Reservnyckeln fem mil bort.
Just nu är läget sådant att ett återköp av bilen är mer intressant än ett verkstadsbesök…
 
I det här läget ringer försäljaren och menar att vi får skylla oss själv eftersom vi har aktiverat det som kallas ”Passiv låsning” (något vi förmodligen även fått betala för).
Jag påpekar att man väl ändå måste kunna nyttja de funktioner som bilen är utrustad med?
Jag berättar att det i instruktionsboken står:
Om den elektroniska nyckeln är kvar i bilen eller tändningen inte är avstängd, tillåts inte passiv låsning och en varningssummer ljuder tre gånger
men det tycks inte säljaren tro på utan menar att bilen ändå låses efter en viss tid.
Vilket vi givetvis även prövat med en extranyckel tillhands. Och konstaterat att bilen inte låses.
 
2016-09-21 Är dagen innan verkstadsbesöket och jag kompletterar med lite info, här nerkortad:
Tillägg: Bilen drar till höger även utan inbromsning. Det är en tydlig skillnad mellan när felet uppstår och det är normalt.
Tillägg: Detta har hänt ytterligare en gång, 2016-09-15 (Ingen effekt med växelväljaren i läge D)
 
2016-09-22 Dags för verkstadsbesöket. Någon lånebil var inte ordnad men det löste sig ändå, efter en tid. När vi hämtar bilen på eftermiddagen får vi vänta ett tag eftersom bilen just blivit klar. Personen vid disken hämtar ett protokoll från mekanikern och börjar läsa: ”En felaktig sensor för växelväljaren har larmat två gånger och en ny sådan ska beställas och bytas.”
Sedan börjas det om att bilen inte alls drar åt höger och i det läget undslipper jag något i stil med ”lägg ner..” Personen får då svårt att läsa fortsättningen och säger att verkmästaren ska ringa upp mig i morgon.
 
2016-09-23 Eftersom jag inte blivit uppringd så ringer jag på eftermiddagen upp verkstaden.
Här upprepas det om sensorn. Upprepas gör också det som säljaren påstått angående passiv låsning. Jag får då förklara även för verkmästaren vad som står i instruktionsboken. Inte heller verkmästaren tror på detta.
Och så börjar åter snacket om att det är ”235-profil” på hjulen, att mekanikern provat en sväng och inte märkt några fel. Jag försöker då förklara vad som avses med uttrycket
i b l a n d”. Tyvärr för döva öron. Försöker då få en förklaring till varför det enbart är åt ena hållet bilen drar då det är samma däckprofil? Eller varför inte fenomenet uppträder på samma välbekanta vägsträcka åtminstone någon fler enstaka gång? Lika döva öron. Jag frågar då om man bemödat sig med att kolla bromsbackar/bromsok?
Får ett snabbt ”nej, det har man inte gjort.” När jag tycker att man bör göra det i samband med byte av sensorn blir jag lovad detta.
Så detta med iPhone/media/radio. Jag får frågan om telefonen är uppdaterad och jag svarar att den är uppdaterad med den mjukvara som finns tillgänglig att uppdatera. Här börjas det pratas om kompatibilitetsproblem och att mekanikern inte kan återskapa felet. Jag försöker förklara att jag inte heller kan återskapa samma fel med min Samsung men att det är en väldigt klen tröst eftersom det är problem när en iPhone används. Och dessutom försöker jag påtala att det inte är fel på mediauppspelningen via iPhone utan att det är R A D I O N som inte fungerar som den ska. Att man inte kan lyssna på radio när en iPhone är ansluten via blåtand. Inte heller detta tycks fastna riktigt. Jag blir dock lovad att man ska kontakta ”Opel-support”.
 
Sedan blir det tyst från verkstaden.
Men inte från bilen.
 
2016-10-09 undrar jag via e-post om sensorn (till växelväljaren) kommit hem. I samma e-brev upplyser jag om att bilen den 1/10 visat i displayen ”P-hjälp avstängd”, samt att parkeringssensorer inte var dammiga eller fuktiga. Påpekar också att problemen med att bilen ibland (jo, understruket) drar till höger fortsätter.
Får snabbt svar, 2016-10-10, sensorn har inte kommit än samt inget svar från Opels tekniska avdelning. Detta är okej då det inte uppstått några fler symtom med just växelväljaren.
Plus detta:
Vad gäller att den drar till höger ibland så har de tittat på detta, men det är ingenting som är felande på bilen, utan det verkar vara däcken. Mekanikern har angett att 235-profilsdäcken är väldigt spårkänsliga. Och att bilen inte drar något på slät väg.
 
Här anser jag mig nödgad att svara, något nerkortad:
OM det nu vore däcken så borde väl bilen rimligtvis dra åt vänster åtminstone någon enstaka gång?
Det är ju samma bredd på alla däck.
Och om man kör exakt samma vägsträcka ett flertal gånger så borde väl bilen uppträda på samma sätt åtminstone någon fler gång?
Det ni tycks ha väldigt svårt att förstå är att detta bara händer ibland. Dvs. oftast så drar inte bilen alls.
Om er mekaniker bara testar att provköra bilen en runda så är det ju väldigt sannolikt att detta "ibland" inte inträffar.
Därmed inte sagt att det ÄR fel på bromsarna men det är, för mig, en naturlig detalj att kolla upp.
 
2016-10-11 får jag svar och nu har man plötsligt kollat bromsarna!
 
Bromsarna har han tittat på, men kan inte se något fel på bromsar, styrleder eller andra komponenter, Dock har vi också skickat in detta case till Opels tekniska avdelning för att se om de har hört om andra bilar med liknande sympton, vi inväntar svar också på detta.”
För mig ter sig inte detta riktigt seriöst, att man nu påstår sig ha gjort något man tidigare sa sig inte ha gjort. Har man verkligen kollat så är det ju bra.
Vidare, i samma brev, påpekar man att ett byte till vinterhjul kanske kan påvisa om det beror på däck eller ej och jag nappar på detta innan nästa verkstadsbesök.

 

2016-10-14 finns åter en anledning att kontakta verkstaden, att be dem fylla på i listan med fel. Bakgrunden är följande:
I denna bil finns något som kallas ”Helljusassistent”. Ja, troligen har vi betalat även för denna. Det är alltså en automatiskt avbländning av helljuset vid mötande fordon. Jag testar den och tycker att assistenten kanske är lite väl snabb att blända av men antar att den har svårt att skilja på mötande billyktor och andra ljuskällor. Dessutom bättre det än tvärtom.
Och tvärtom är vad som händer när dottern ska övningsköra. Jag såg att funktionen var aktiverad och tänkte att det kunde vara bra, att dottern kunde fokusera på allt annat än hel- och halvljus. Denna gång. Men nu tycker inte denna assistent att det behöver bländas av alls, med arga bilisters blinkande med ljustutan som följd. Och en ännu stressigare dotter. Dessutom svårt att stänga av detta i brådskan.

 

Nästa dag, 2016-10-15, är vi åter två i bilen. Helljusassistenten är aktiverad men det är morgon och så pass ljust att något helljus inte behövs. Flera mötande bilister blinkar ändå med ljustutan och detta har även hänt vid tidigare tillfällen. Gissningsvis är halvljuset ställd för högt (går inte justera detta via instrumentbrädan) men eftersom vi inte riktigt kan lita på denna assistent försöker vi stänga av den.
Det visar sig att för att stänga av den måste man slå helljuset en gång. Och om man då gör det med mötande fordon vill man ju stänga av helljuset. Gör man det för snabbt så aktiveras åter helljusassistenten! (Vilket ju var vad som hände dottern tidigare.) Alltså på med helljus, vänta en kort stund, av med helljuset. Ovanstående skickade jag också till verkstaden, som info, med en reservation för att det inte behöver vara fel, mer än att halvljuset är högt ställt, om det nu är det.
Informerade även detta: Två meddelanden med 10 minuter mellan;
Detekt.system ej tillgängligt och P-hjälp av. Båda felmeddelanden släcks resp. efter någon minut.
Vidare tycks det ha kommit in fukt i backkameran.

 

2016-10-30 byter vi till vinterhjul.
 

2016-11-06 när vi stannar bilen efter en längre körning hörs ett kort dubbeltut.
På väg hem tänds däcktrycksvarningen vi två tillfällen, under körning. Det var vänster bak som inte visar något värde.

 

2016-11-07 lämnas bilen i på verkstad. Påpekar (enbart) i samband med det att instrumentbelysningen är långsam på att växla ljusstyrka dag/natt.
 

2016-11-11 är bilen klar(?). Verkmästaren förklarar, i möjligen annan ordning och annan formulering, men i sak:
Går ej att återskapa problem med att bilen drar åt höger.
Går ej att återskapa problem med att lås mm ej fungerar.
Styrenhet för växelväljaren är bytt.
Test har gjorts med iPhone4 och med Android men det går ej att återskapa de problem vi haft.
Inga felkoder finns lagrade som skulle kunna förklara alla de felmeddelanden vi fått i displayen.
Halvljusinställningen är justerad då den var för högt ställd.
Backkameran är utbytt.

Dubbeltutet är normalt för att man ska påminnas om att nyckeln ska tas med.
(Konstigt då att det ska ta tre månader innan detta fungerar?)
Vi får i detta läge hoppas på att problemen upphör men om de uppstår ska vi försöka ta bild på meddelande i displayen för att verkstaden i sin tur ska kunna kontakta Opels tekniska support.
Fortsatt e-postkonversation ska ske med verkmästaren.
OBS! Fr.o.m 2016-11-11 så medföljer ingen iPhone4 – OM det nu är den som på något sätt stört bilens system (skrämmande i så fall…)

 

2016-11-27, var det dags igen:
Påbörjade en längre resa och efter ca 15 minuter kom varning om däcktryck. Klockan var då 14:00 och jag lyckades ta ett suddigt foto. Stannade bilen efter ett par minuter och tog då en bild som visar däcktrycket. Varningslampan slocknade nästan direkt efter stoppet.
På hemväg tändes åter varningen kl 16:45 och lampan lyste i ca 30 minuter för att sedan tändas 17:33 och efter det ett stopp på macken. Kl 17:48 på väg från macken tändes åter lampan.
Vid stoppet på macken hördes, vid stopp av motorn, det "dubbeltut" som vi bara hört en enda gång tidigare och som verkmästaren menar hörs varje gång man kört bilen och stannar motorn.
Upplever fortfarande att bilen inte alltid startar när man trycker på startknappen. Men alltid på andra försöket. En annan irriterande "feature" är att bilstereon envisas med att starta en ljudbok i telefonen (denna gång en iPhone 7+) efter varje avslutat telefonsamtal samt vid varje påslag av tändningen. Detta även om ljudboksappen i mobilen är avstängd.

 

2016-12-01 är det dags för varningslampa om däcktryckssystem igen.
Kontaktar verkstad och blir inbokad på verkstadsbesök där man ska byta alla givare för däcktryck ”till original”. Tydligen är det inte originalgivare på däck från bilfirman.
Jag får också en möjlig förklaring till ”dubbeltutet” vilket ska kollas upp närmare. (Vilket dock inte stämde) Jag får också en bild från instruktionsboken men där framgår inte just detta fenomen.

 

2016-12-04 Ny varning om däcktryckssystem, släcks efter en kort stund.
 

2016-12-06 Kanske inte något fel men: Knapp halvtimmas körning. Stannar bilen. Växelväljaren i parkeringsläge. Sitter kvar i bilen ca 5 minuter. Öppnar dörren och får då ihållande varningssummer + text om att fjärrkontroll saknas. Fjärrkontrollen/nyckeln finns då på förarsidans vänstra sida.
 

2016-12-08 Verkstadsbesök. Man byter sensorer för däcktrycksövervakning på vinterhjulen. Åker hem och stoppar motorn. Tre varningssignaler hörs nu inifrån kupén. (Fjärren i vänster jackficka). Tänker att man gjort någon slags återställning eller omprogrammering i samband med sensorbytet. Kör en testrunda till macken, fjärren i jackan, stoppar. Heltyst. Tankar, lägger fjärren i mittkonsolen, åker hem och stannar motorn. Heltyst. Får ett infall att kliva ur och stänga dörren, med fjärren kvar i bilen. Inget händer och efter 20 sekunder öppnar jag dörren. Hör ihållande varningsljud från kupén. Som larmar för vad då?
 

2016-12-13 Dubbeltut, eller möjligen trippeltut hörs efter ca 500 meters körning.
 

2016-12-25 Skickar e-post och efterfrågar utlovad kartuppdatering som nu heter:
NAVI 900 IntelliLink v2.5 EUR/RUS/TUR - Version 2017
Part number T1000-25578O

 

2016-12-27 Slocknar displayen under färd. Tänds några sekunder senare och sammankopplar telefonen.
Trippeltut hörs slumpvis vid stopp av motorn och jag har slutat anteckna datum för detta…

 

2017-01-08 Har det gått en månad sedan senaste verkstadsbesöket och jag skickar en återkoppling till verkstaden:
Ej fellarm. Display startat om. Backkameran är åter kass. Påminner om kartuppdateringen.

 

2017-01-12 Verkmästaren ringer och berättar att kartuppdatering är beställd. Backkamera ska bytas samtidigt som kartuppdateringen görs. Någon slags kontroll av montagefel, ang. kameran ska också göras. Verkmästaren vidhåller fortfarande att det ska signalera från signalhornet när nyckeln är kvar i bilen och man öppnar dörren. D E T fungerar inte(!) och det är inte heller det jag efterlyser utan en rimlig förklaring till varför det ska tuta, utvändigt, – ibland – när man stoppar motorn och alltså själv befinner sig i bilen? Ytterligare kontakt med mekanikern ska tas.
 

2017-01-13 Upplever att bilen ”växlar sent”, höga varv innan växling sker. Har ej ”sportläge aktiverat”. Utomhus är det -7 grader. Efter ca 10 minuters körning tappar motorn effekt (ibland så mycket att det upplevs som en inbromsning) växelvis med normal effekt. Detta pågår under ca 2 mils körning. (Fortsätter att köra eftersom inga som helst varningslampor eller -meddelanden visades.) Släpper gas för motorbroms (filbyte, korsning) och hör då att kupéfläkten stannar. Displayen för radio slocknar helt medan displayen för hastighetsmätaren lyser. Konstaterar att motorn stannat och försöker upprepade gånger att starta bilen. Vid dessa startförsök slocknar alla lampor för att sedan tändas men bilen startar inte.
Bilen står mycket illa till och Opel-assistans kontaktas. Bärgning till verkstad. Kontakt igen med Opel-assistans som snabbt ordnar taxi till en hyrbilsfirma där en bil i princip står redo.
Detta alltså fredagen den trettonde!
På hyrbilsfirman upplyste man att Opel-assistans endast står för fyra dygns hyra. Bilen måste återlämnas på tisdag 13:40. Om man måste ha bilen längre tid pga. att bilen inte är klar på verkstaden måste man från verkstadens sida kontakta Opel-assistans för en förlängning. (Just detta påstående visar sig senare vara felaktigt.) Två av dessa fyra dygn ”förbrukades” under helgen.
Jag kontaktar även bilförsäljaren och vill att han ska boka in ett möte där vi kan diskutera en acceptabel lösning. (Typ att de återtar bilen, att de erbjuder annan bil att de kompenserar på annat sätt osv. Tänkte jag..)

 

2017-01-16 Måndag. Ingen respons från verkstaden.
 

2017-01-17 Tisdag morgon (07:15), alltså på det fjärde/sista dygnet som Opel-assistans står för kostnaden, kontaktas verkmästaren via SMS där jag efterlyser status. Kl 10:33 ringer jag verkmästaren och förklarar att vi behöver veta status så att vi kan planera återlämnade av hyrbilen eller hitta en annan lösning, om lånebil finns osv. Verkmästaren svarar då att bilen står inne för undersökning och info från mekanikern saknas. Jag menar att det då vore bra om de kan fatta beslut om att bilen behöver vara på verkstad ytterligare ett dygn och att man ska meddela Opel-assistans om detta. När det börjar närma sig ”deadline” för hyrbilen och jag inte har fått någon slags respons från verkstaden skickar jag åter ett SMS där jag kräver besked. Kontaktar därefter Opel-assistans för att kontrollera status och då får jag veta att det endast är fyra dygn som gäller, att det inte finns någon förlängning. (Det var här hyrbilsfirman hade fel.)
Kontaktar mitt försäkringsbolag, får klartecken, kontaktar hyrbilsfirman, får klartecken.
En minut senare meddelar verkmästaren att de behåller bilen och en lånebil finns att tillgå.
(Hade man inte kunnat bestämma sig för det redan på morgonen, oavsett?)
Annullerar hos försäkringsbolaget och hyrbilsfirman.
När så denna lånebil ska hämtas finns inte verkmästaren tillgänglig. Och någon annan kan tydligen inte ombesörja utlämnandet av lånebilen.
Bilen då? Jo det fanns en felkod som betydde kommunikationsfel mellan några enheter och det fanns en tillgänglig uppdatering för detta. Den uppdateringen är inladdad och bilen går som den ska (vilket den enligt verkstaden gjorde även före uppdateringen) men man vill behålla bilen för ytterligare tester. Backkameran håller också på att bytas.

 

2017-01-18 Verkstaden ringer och meddelar att man vill ha bilen inne ytterligare ett dygn då man ännu inte fått svar från Opels tekniska support. Kanske tyder på att man insett att det faktiskt ÄR problem med bilen?
 

2017-01-20 Meddelar verkstaden att bilen är klar. De har provkört bilen. De har kontrollerat vissa kablage som Opel-supporten tipsat om. Hittar inga fel alls. Backkameran är bytt och man förstår inte varför den blir ”immig”. Kartuppdateringen misslyckades pga. ett felande USB-minne. Nytt minne är beställt, denna gång av Opel och inte av Here.
 

2017-01-26 Meddelar verkstaden att kartuppdatering nu finns tillgänglig.
 

2017-01-27 Meddelar jag via SMS att 3/2 passar bra för uppdateringen.
 

2017-01-27 är också datumet när platschefen/vice vd ringer tillbaks och stämmer av läget.
(efter att vi kontaktat dem för att göra just det då vi är missnöjd med köpet och eftersom säljaren inte ens bemödat sig att svara)
Detta slutade med att man ska kontakta Opel för att få råd hur en sådan här situation ska hanteras.

 

2017-02-03 Besök på verkstad för kartuppdatering. Efter att ha väntat i en timme ställer jag frågan om det ska behöva ta så lång tid för en kartuppdatering. Och jodå - ”bilen blev precis klar”...

Fortsättning följer.
Troligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja det går att fylla på här:
 

2017-03-10 Besök på verkstad för service. I samband med detta har jag informerat om att displayen har startat om (2017-02-19) samt att det åter tycks vara fukt i backkameran. Dock väldigt lite.
Dessutom har jag informerat om att nerväxling inte sker lika mjukt som tidigare.
Verkstaden meddelar att man inte hittar någon fukt i kameran, att man gjort ”adoptionsinställning på TCM” (nerväxlingen) Omstart av display samt dubbeltut skulle kunna åtgärdas med en (eller två?) uppdateringar som fanns tillgänglig men detta lyckades inte och man måste därför byta ”BCM styrdon". Vilket då innebär ytterligare ett verkstadsbesök...

 

2017-04-04 Besök på verkstad för ”byte av BCM”. Här misslyckas man med att ladda in mjukvaran efter att ha bytt enheten. Behöver bilen ett dygn till och att de ordnar med lånebil. Här får jag då upplysa verkstaden om att jag redan har en lånebil.

 

2017-04-05 Får SMS om att bilen är klar. När bilen hämtas får vi upplysning om att ”eftersom extranyckeln inte fanns tillgänglig så är den okodad och går därför inte att använda”.
Hade man inte kunnat bemöda sig med att upplysa om detta? Innebär ytterligare ett verkstadsbesök.
Och skulle man inte kunnat bemödat sig att ställa in rätt datum och tid efter byte av enheten?

 

2017-04-07 Tar bil med båda nycklarna till verkstad för kodning. Väntar på plats. Efter 40 minuter får vi besked om att kodning misslyckats. (Näha!) Ny nyckel ska beställas, ny tid på verkstad osv…
 

2017-04-09 Trippeltut vid stopp av motor. Detta alltså efter byte av enhet plus tillhörande mjukvaruppdatering som skulle eliminera detta fel. Skickar e-post till verkstaden.
2017-04-09 Skickas åter en påminnelse till försäljningschefen, efterlyser såväl respons från Opel som respons på hur problemet ska kunna lösas?
2017-04-10 Displayen startar om flera gånger; helt svart flera sekunder, tänds upp, släcks, tänds upp. Inga tidigare radiokanaler visas, efter flera sekunder ansluter blåtand, efter någon sekund ytterligare kommer radiokanalerna tillbaks. Delar av förloppet fångades ev. på film.
2017-04-10 Svar från försäljningschefen: ”Jag måste få fråga vad du anser gällande konkret förslag avseende acceptabelt köp?”
 
2017-04-10 Svarar försäljningschefen och förklarar åter läget, och: ”Vi vill att ni ger oss ett förslag där ni löser in bilen eller erbjuder en likvärdig bil i utbyte.”
2017-04-18 Ej varningssignal vid varningsmeddelande i display. Skickar info till verkstaden och efterlyser svar på frågor ställda 9/4, 10/4.
2017-04-25 Får svar på fråga ställd till Hallå konsument:
”Svar
Vad man som konsument får stå ut med i form av avhjälpningsförsök finns att hitta i förarbetena till konsumentköplagen prop. 1989/90:89 s. 122.
Den mest aktuella texten blir denna
"Det bör inte anses godtagbart från konsumentsynpunkt att näringsidkaren gör upprepade misslyckade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel helt eller delvis kvarstår efter två avhjälpningsförsök, bör konsumenten sålunda kunna vägra att gå med på fler försök. Är det fråga om flera olika fel kan man ibland få godta "något fler" avhjälpanden. Även i sådana fall torde man emellertid ganska snart nå en gräns där ytterligare åtgärder för avhjälpande av olika fel får anses medföra sådana olägenheter för konsumenten att denne har särskilda skäl för att avvisa fortsatta erbjudanden om avhjälpanden från näringsidkarens sida".
Ni kan hänvisa till denna skrivning och begära hävning av köpet. Säljaren kan hänvisa till att felen inte är väsentliga varför prisreduktion istället för hävning är aktuellt. Det är ni som konsument som får bedöma om felet är så väsentligt att hävning bör ske. Vid en tvist om detta får ni vända er till Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se.
Med vänlig hälsning
Fredrik Selrot
Hallå konsument”
2017-05-12 Verkstadsbesök. Denna gång har man ”uppdaterat HMI-enheten ”där alla felkoder låg och alla fel ska vara borta”. Ny, kodad, fjärrkontroll.
2017-05-12 En månad utan svar från försäljningschefen tas ny kontakt. Efterlyser respons.
2017-05-13 Meddelar försäljningschefen att han varit sjuk.
2017-05-18 Påminner åter försäljningschefen att respons önskas.
*) 2017-05-20 Trippeltut igen, trots ovanstående påstående.
Backkamera suddig igen.
2017-05-22 Försäljningschefen ringer och meddelar att kontakt tagits med Opel som menar att ett utbyte till en annan Opel är möjlig. Samtalet tas emot utomlands och vi vill att försäljningschefen ska skicka informationen via e-post så att vi kan ta del an den när vi åter är hemma i Sverige.
2017-05-22 Kommer informationen men som bara är: ”återkom till mig med hur långt bilen har gått så återkopplar ja till Opel ang ett eventuellt utbyte av bilen och en kalkyl på det”
2017-05-24 Trippeltut igen…
2017-05-28 Trippeltut igen…
2017-05-29 Vi svarar försäljningschefen ”Ett byte till en annan Opel är inte aktuellt, då får vi hitta en annan lösning. Att häva köpet är ett möjligt alternativ enligt förarbeten till konsumentköplagen. Alternativt att ni löser in bilen för motsvarande som Opel skulle gett för bilen och att ni istället har annan likvärdig bil för den summan i ert sortiment så det går att göra ett byte på det sättet. Mätarställningen i skrivande stund är 37400.”
2017-05-31 Trippeltut igen...
2017-06-05 Kontaktar åter ledningen (en vecka utan svar) och efterlyser respons, undrar om vi måste försöka detta via ARN, på inrådan av Hallå konsument”
2017-06-08 Svar från ledningen där de ”som ren goodwill” kan tänka sig ett byte till en annan Insignia.
2017-06-09 Meddelar vi ledningen att vi vill att köpet ska hävas.
2017-06-14 Trippeltut.
2017-06-15 Varningsmeddelande utan varningsljud (Adblue)
2017-06-16 Efterlyser respons på brev skickat 2019-06-09
*) (se ovan) Verkstad ej kontaktad efter detta.
 

Fortsättning följer.
Troligtvis.


Företaget är Northcar i Sundsvall ifall någon undrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har fyllt på i inlägget ovan och ikväll, 170616, skickades en anmälan in till ARN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic i denna tråd.

 

Det där med lustigt beteende med olika saker som kan uppstå genom åren genom ny teknik.

 

I mitt villaområde har en bil larmat någonstans varje dag det varit varmt och soligt en 5-6 ggr. på kort tid i år, samma ljud, flera ggr. per dag.

 

Händer ibland på parkeringar med har jag märkt, ingen i närheten.

 

Grannen hade nytt larm på sin villa på typ exakt samma dag i 2 år i rad och ringde om jag sett något, larmet gick i garaget båda gångerna.

Jag frågade om var han hade sensorn i garaget och om det blev någon reflex i från solen/fönstret som var  något att kolla upp.

Inget larm än efter jag påtalade detta?

 

80 talet, en kund upplevde ett fenomen att TV:n stod på när han kom hem efter jobbet på eftermiddagen och han fattade inget, hände oftast samma tid/vecka/sommar varje år några ggr?

En som hade huvudet på skaft frågade(en erfaren tv:tekniker) Har du ett glasbord i rummet?

Ja, det finns.

Där har du problemet sa han, solen gav signal till TV:n att gå igång genom reflexer till TV:ns IR-sensor.

Som sagt, det gäller att hålla koll på alla nymodigheter som kan spöka.

 

Har en TV i sovrummet som helt plötsligt gillar att uppdatera sig kl. 3 på natten ibland, inte roligt att höra röster när den går igång, stänger av sig när det är klart.

en annan modell gör detta i köket, då och då.

 

Har en mobil (Honor7) efter byte av trasig display som helt plötsligt kan spela upp musik och ringa upp vem som helst som finns i kontakterna när som helst+ en en del annat , inte roligt.

 

Nokias 3310 kunde låsa upp sig själv i fickan och även den kunde ringa upp vem som helst för mig, men var ju ett tag sen.  :)

Gällde inte bara nokia utan andra märken med.  

 

Angående nycklar och bil, så har grabben en Passat combi med 2 nycklar, en visar tyska på displayen och den andra engelska, beroende på vilken han använder?

Vissa bilar känner av detta och ställer in personens stolinställningar m.m.

 

Bilar och för mycket teknik, börjar bli tveksam över detta som kan börja krångla?

 

Självkörande bilar tror jag inte alls på, för mycket som kan påverkas utanför verkligheten vid situationer som kan uppstå under färd, och framförallt på vintern.

Bil kör man utan en massa teknik som tar över.

 

Ha en skön helg........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Lite uppföljning.

 

Ärendet ligger kvar hos ARN.

 

Vill ändå få felen åtgärdade, dvs. de "fysiska" felen (backkameran) och om ev ny mjukvara mm finns osv.

Anser att personalen på Northcar är för inkompetent för att klara av detta, vilket ju visat sig rätt så tydligt.

Vänder mig till en annan märkesverkstad, en verkstad som tar seriöst på detta.

Jag för ju en slags dagbok och nedan klistrar jag in dagens skriverier.

 

2017-10-19 Besöker NBE för en genomgång av bilen då jag vill att de hjälper mig med garantireparation. NBE vill lösa problemen och lyssnar på vad som sägs. Vid stopp utanför verkstaden hörs trippeltut.

 

2017-10-30-2017-10-31 Bilen hos NBE för åtgärd. Mekanikern ringer för att höra sig för om symptomen. Backkameran är bytt, det tycks vara en annan typ av kamera. Att displayen startar om finns det en ”bulletin” för som informerar att ny mjukvara ska laddas in och hjälper inte det ska HMI bytas. Senaste mjukvaran fanns varför HMI byts. För radar fanns en ny mjukvara varför den laddas in. BCM är bytt sedan tidigare och det är den senaste mjukvaran för den. ”P-hjälp av” går ev. inte att hitta förklaring till. Så till detta med trippeltut. Skriver inte kronologisk ordning vad som sades eftersom det kan bli svårläst:

Mekanikern förhör sig om när detta sker, vid vilka tillfällen.

Opel support har för mekanikern sagt samma sak som till mig, att detta kan ske under vissa betingelser. Mekanikern kan inte (heller) forcera fram detta. *)

Mekanikern frågar om jag prövat att stänga av allt ljud?

Svarar att jag inte riktigt vet vad som avses och undrar om han menar det som Opel hänvisat till i instruktionsboken. Får till svar att nej, det är inte det han menar, den (Opels info) är ju felaktig!

Förklarar att man kan stänga av varningssignal för kvarglömd fjärrkontroll. Jag undrar vad detta är och får till svar att om man kör bilen, stoppar bilen, har fjärren kvar, kliver ut ur bilen, stänger dörren så ska trippeltut höras, som en varning att fjärren är kvar i bilen. Jag säger att detta aldrig har skett/fungerat/hörts sedan dag 0 men att det är ju så det faktiskt bör fungera. Mekanikern börjar då ana att detta nu fungerar som det ska och den tidigare felaktiga signaleringen kanske då är borta, vilket återstår att se. Dock ska inte detta härledas till den nu utbytta HMI utan till BCM, men man vet aldrig.

 

*) Mekanikern klurar ut en logisk förklaring till det ofrivilliga trippeltutandet, men det finns flera luckor.

När man öppnat bagageluckan för att lasta saker skulle man faktiskt kunna råka glömma/lämna fjärrkontrollen där. På den platsen anses fjärren inte vara i bilen. När man då stoppar bilen så skulle man kunna få varningssignal. Men detta håller alltså inte eftersom om fjärren inte anses vara i bilen så får man varningsljud i kupén och varningsmeddelande i displayen.

 

I samband med verkstadsbesöket gick jag med på att göra uppdatering av motor/drivlina som medför att det kommer att förbrukas mer ad-blue men utsläppen minskar och man får gratis ad-blue under ett år. Varför jag tackade ja till detta erbjudande var helt enkelt för att verkstaden rekommenderade det.

Den seriösa verkstaden NBE är alltså Njurunda Bilel.

Om felen faktiskt är borta återstår ju att se men just nu känns det hoppfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
2017-11-30

Dvs. en månad efter verkstadsbesöket i inlägget ovan. (hos en seriös verkstad alltså..)

Bilen uppför sig som man kan förvänta sig av en ny bil.

(peppar, peppar osv...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hm. Trodde jag redan postat inlägg om hur det gick hos ARN.. men:

ARN tyckte att jag borde låtit företaget få ytterligare en chans att åtgärda felen, dvs. en tionde gång..

När tre gånger ansågs tillräckligt och jag gjorde anmälan efter nio gånger...

 

Btw: Christer Volby arbetar hos Opel Sverige, och har svarat mig via e-post några gånger. Christer är även ledamot hos ARN...

 

Fortsättning:

Den 12/1 startade inte bilen p.g.a. klent med ström i batteriet, svinkallt + kört parkeringsvärmaren.

Detta resulterade i bärgare till närmaste märkesverkstad som tyvärr var Northcar.

Tog bara 18 dagar för dem att åtgärda detta. Då hade man iofs. bytt backkamera, i onödan, eftersom detta ju redan var fixat några inlägg upp här i tråden.. (ja jisses..)

Nu har jag köpt mig fri från såväl bilen som Nortchar, men det var det värt. Bytte till en Volvo hos annat företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 inte bara en märklig verkstad utan även oseriös. För behöver man göra mer än det bilen är inlämnad för så ska dom höra av sig. Så i ditt fall skulle dom hört av gällande backkameran.

 

Och tiden det tog för dom. Det tar som mest ett dygn att ladda batteriet, om man istället sätter i ett nytt batteri tar ca 20 min om det finns hemma.

 

När det gäller parkeringsvärmaren så är det möjligt att jag missförstår dig. Det är inte ett fel att den drar ur batteriet utan det är normalt, beroende på hur ofta/länge man använder den, då batteriet är strömkällan till den. Trodde verkstaden att det var ett fel så vet dom inte hur det funkar. Och du kommer med största sannolikhet råka ut för samma sak med volvon just för att batteriet är strömkällan. Min brorson råka ut för samma sak som du med sin volvo.

 

Jag vet inte hur ofta/länge man kan använda parkeringsvärmaren innan det märks på batteri.

 

Så vill man använda parkeringsvärmaren så se till att batteriet är fulladdat innan man börjar använda den första gången på vintern och sen hålla koll på batteriet då och då under vintern om man använder den.

 

Bra om du nu har en bil som du trivs med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. parkeringsvärmaren så var det enda felet att jag startade den när det var så kallt. Skulle ha startat bilen i stället.

Det var följdfel efter "strömavbrottet" som bärgare och verkstad fick brottas med, rattlås/startspärr hade "gått in" och gick inte att få bort.

Plus tiden för det onödiga kamerabytet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där blir ju lite bakvänt. Det är ju när det är kallt den är till för att användas. Men är nog inte många som är medvetna om hur viktigt det är med bra batteri och ännu färre som vet om rekommendationen att man ska sen ska köra bilen minst lika länge som parkeringsvärmaren gått vilket på de flesta bilar är ca 40 min för att batteriet ska ladda så man inte drar ur batteriet för mycket. Är väl först när dom varit med om samma sak som du som dom lärt sig det. Flera i min familj som har volvo som du nu har och ingen som var medveten om det förrän min brorson fick samma som du, att batteriet var slut.

 

Ja det knasiga med dagens bilar är all elektronik som är bilarna. För risken finns alltid att blir det fel på ett ställe så kan det göra att det blir följdfel.

 

Fast jag tycker ju att dom borde kunnat fixat felen snabbare än 18 dar. Även med det onödiga backbytet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...