Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märkligt beteende


Mikael63

Rekommendera Poster

Utan att gå in på några detaljer *) ställer jag följande fråga:

 

En personbil tillverkad 2016, det behöver inte vara min, drar ibland mycket åt höger. Enbart åt höger.

OBS! ibland. Mestadels drar inte bilen alls, åt något håll.

Tre olika förare av bilen upplever symtomet oberoende av varandra.

 

Nu vill jag att ni svarar, eller gissar, på vad detta beror på.

Ett eller flera troliga orsaker. Kort och koncist räcker.

 

Vill inte vara oförskämd men jag vill bara ha svar från de som har erfarenhet, mekaniker, meckat själv, kör mycket själv, andra referenser.

Detta för att inte denna "enkät" ev. ska bli missvisande.

 

*) jag återkommer till detta senare, vill inte "missfärga" resultatet med för mycket info.

Låter tråden ligga öppen en tid utan att svara något. (Jag gilla-markerar allt eftersom)

Ja, om jag inte behöver "kommentera" allt för entydiga svar, eller om det kommer en motfråga av betydelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den moderna bilen har ett elektroniskt balanseringssystem som övervakas av en av datorerna som finns i bilen. Systemet skall "lära sig självt" hur bilens balansering skall göras och styr upp detta genom det elektroniska systemet.

 

När datorn inte är ordentligt uppdaterad, p.g.a. någon sorts "avvikande" körstil behöver systemet "lära om sig" för att bibehålla balanseringen. Det ger upphov till att bilden, ibland, drar åt höger.

 

En bil skall dra lite åt höger om bilens system är satt ur spel för att förhindra att bilen hamnar i mötande trafiks område. Det är bättre om bilen kör i diket än riskerar att frontalkrocka med mötande.

 

Eftersom det elektroniska systemet inte är 100%:igt kommer bilens balansering att avvika stundtals.

 

Idag är det sällan som mekaniker utför en framvagnsinställning eftersom de som ligger bakom tillverkningstekniken förlitar sig på att bilens styrsystem skall klara av att "balansera" bilen. Det gäller i synnerhet bilar som är utrustade med elektroniskt servo istället för det tidigare oljebaserade servot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är vaj med något av hjulen på ena sidan. Att problemet upplevs "ibland" kan i så fall ha att göra med vid tillfället rådande väderlek och/eller underlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :thumbsup:

 

Om jag själv fått den frågan skulle jag först ha tänkt på lite luft höger fram men det utgår ju eftersom det endast är i bland.

Nästa svar skulle bli att bromsarna kärvar.

 

Det bilfirmans verkstad anser: "Det beror på att däcken är 230"

Alltså att de skulle vara för breda.

Ibland.

På höger sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar är baserat på de uppgifter som mekanikerna givit mig beträffande den Ford Mondeo jag kör sedan nästan ett år tillbaka.

Skillnaden mellan min Ford Mondeo och den bilen som TS uppger är att min bil drar till vänster. Det började den med efter skiftet från vinterhjul till sommarhjul i våras.

Bilen drog så hårt till vänster att det var ett måste att hålla emot med ratten under körning. Det blev väldigt jobbigt i längden och jag lämnade in bilen för justering.

 

Tyvärr bemöts jag illa av återförsäljarens tekniker/mekaniker. När jag bokade tid för att få det justerat fick jag besked om att det skulle vara klart dagen efter. Två dagar senare ringer jag och får beskedet att de inte kan göra justeringen då servern i Tyskland låg nere. Denna "balansering" görs inte mekaniskt utan elektroniskt.

 

Enligt teknikerna/mekanikerna skall bilen vara utrustad med en självjusteringsteknik, vilket innebär att en obalans i hjulinställningen justeras upp av den elektroniska styrningen i bilen. Två veckor senare lämnade jag in bilen igen och den var klar dagen efter.

Trots denna justering drog bilen åt vänster i lika stor grad som före "justeringen".

Jag är inte ensam om denna upplevelse. Säljaren har kört bilen och konstaterat att den drog till vänster. Min särbo har kört bilen och konstaterat att den drog till vänster. Återförsäljarens tekniker vill inte provköra bilen för de har inte tid. De anser inte heller att jag, säljaren eller min särbo har rätt. Vi inbillar oss.

 

För 4 veckor sedan lämnade jag bilen till en annan Fordverkstad. De konstaterade att bilen drog åt vänster för de provkörde bilen. Även de säger att bilen har ett inbyggt elektroniskt balanseringssystem som skall fixa det här självt.

Nu har de, trots detta, anlitat en expert i hjulbalansering och mekaniskt justerat hjulen så bilen inte skall dra åt något håll. Teknikern kunde ändå konstatera att bilen drar något lätt åt vänster fortfarande men de kan inte göra så mycket mer.

Även jag kan konstatera att bilen fortfarande drar svagt åt vänster.

 

Med bakgrund av denna erfarenhet besvarade jag TS inlägg som jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma erfarenheter här..

Ett antal "elektroniska" fel (vilka själva skulle kunna fylla en egen tråd här..) + detta med att bilen drar till höger får mig att kontakta återförsäljare/verkstad.

När vi hämtar ut bilen läser den som tar emot oss på en "rapport" och informerar om att det beror på däcken. (den personen läste bara vad som stod)

Pratar med verkmästaren som säger att det beror på däcken. Mekanikern har provkört och inte märkt något fel. På en fråga om bromsarna kollats får jag ett snabbt nej.

(det är många turer men jag berör nu bara aktuellt problem)

Jag får ett svar från verkstaden att det beror på däcken.

Jag försöker förklara vad som avses med "ibland".

Får ett svar att det är mekanikerns uppgifter som de informerar vidare. NU får jag även till svar att mekanikern kollat bromsarna.

Jag anser att det inte låter trovärdigt, att man säger det efter att jag klagat flera gånger.

 

Det slutar inte här, jag kan få anledning att fylla på i tråden gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen tillverkad 2016?

 

Enda som kan påverka är anliggande bromsar eller dåligt med luft i däcket?

 

Spelar ingen roll vad firman påstår utan fixa problemet, garantin för en ny bil ska fungera oavsett.

Dom får krypa in i handskfacket eller vad de tror på för och kolla vad som gör att bilen drar åt vänster/höger.

Jag skulle inte släppa detta oavsett en massa idiotförklaringar om däck/väg/annat.

 

Vet att de diken som finns i våra vägar påverkar hjulens dragning från och till, men är asfalten ny och plan så ska bilen inte dra speciellt mycket åt något håll, möjligtvis åt höger då vägen lutar mest däråt för vattenavrinningens skull.

 

Att det finns ett elektroniskt system som gör att bilen går rakt utan att en framvagnsjustering inte behövs tror jag hur jag vill på(tesla?).

I såfall kan man sluta att anlita denna framvagnsinställning(balansering har jag aldrig hört om, gäller bara däck).

Vem kommer att betala om däcken slits onormalt om det redan justeras automatiskt i en programvara oavsett bilmärke?

Lämna in bilen för en riktig koll anser jag och lyssna inte på en massa dravel.

Har upplevt detta för många ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta släpper jag inte! Eller rättare: detta + allt det övriga + bemötandet.

 

Överväger faktiskt att häva köpet men vet inte riktigt hur.

Ska också avvakta tills jag lagt om till vinterhjul, bara för att det snart är dax för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bil jag har nu är köpt 2015 och den drog åt vänster. Kan inte säga hur ofta, men märktes flera gånger när man var ute och åkte så man fick vara beredd att parera med ratten.

 

På bilen satt såna där breda däck, vet inte dimension eller sånt, men alltså bredare än vanliga normal däcken.

Var till återförsäljaren som var med ut och provkörde bilen och han kände också att bilen drog åt vänster. Enligt han så var det däcken det berodde på. Att de var bredare och om det stämmer det han sa vet jag inte, man han sa att vägar får ju ofta spår där bilar åkt och att det skulle vara orsaken att de bredare inte passar i de spåren utan kan bli att dra. Visst kan det ligga nåt i det han sa för om jag åkte så jag hade hjulen utanför spåren så drog bilen mindre, även om det inte försvann helt.

 

Jag köpte nya vanliga däck för att ha en bil som jag måste vara beredd att parera ville inte jag ha. När de nya däcken var påsatta så försvann även dragningen.

 

Men dom justerade även framvagnsinställningen så jag kan ju inte säga 100 att det var däcken, men numera går bilen som den ska och jag kan även släppa ratten tillfälligt utan att riskera att bilen drar iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man kört bil i 35 år så har man ju fått en viss rutin att känna skillnaden mellan när bilen drar åt ett håll, ex. pga. vägbanans lutning, och när bilen drar onormalt kraftigt åt något håll.

 

Dessutom förändras ju inte vägen så där supersnabbt, man borde ju någon enstaka gång pricka in samma ställe på vägen (man dagligen kör på) så att samma "symptom" dyker upp.

Men det kanske är så att däcken är breda ibland.

 

För övrigt så har det bara sedan igår dykt upp två nya fel av den typ som denna tråd inte handlar om, felmeddelanden i displayen.

 

Hm. jag har nog tillräckligt mycket för att skriva en hel blogg ju! (har ju sparad e-post så, ja, vem vet..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reflekterade aldrig över vart jag var när dragningen kom, så om det kom på samma ställen kan jag inte säga. Och i mitt fall sa killen inget om lutningen på vägen utan spåren i vägbanan. Enda jag vet när det gäller min bil är att det försvann med andra däck (och justeringen).

 

När det gäller felen i displayen, nu är det första gången jag har en bil med display som anger fel så vet inte hur det i andra. Men i min så står det inte specifikt vad som är fel utan ett samlat meddelande så man måste åka till verkstan så dom kan plocka fram koderna.

 

Och mitt förslag är att du gör just det, åker till en verkstad som är auktoriserad för ditt märke så de får ta fram koderna (om du inte ser specifikt.). På min bil så var det fel på kamkedjan så den fick bytas ut. Ska väl säga att även fast min bil är köpt 2015 så är det en 2009. Så står det inte specifikt vad som är fel så kolla upp det rätt omgående. Din bil är så ny så vad den än visar så bör det gå på garanti att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Ford Mondeo jag kör idag är köpt ny i november 2015.

Bilen jag hade innan var en VW Passat. Båda modellerna är av "kombi"-varianten.

 

I somras var jag utomlands och hade min bil på parkeringen vid flygplatsen. En veckas semester och jag körde bilen dit (inte första gången jag kör till flygplatsen med bilen) och även hem.

Min särbos ena dotters familj kom hem på natten, ca. 10 timmar efter att vi själva kom hem. Jag körde deras bil, min gamla Passat, till flygplatsen.

 

Eftersom jag fick möjlighet att köra såväl min Mondeo som deras Passat på samma vägsträcka och med bara 10 timmars mellanrum fick jag en mycket god känsla av skillnaderna dem emellan.

Mondeon var jag tvungen att hålla emot så den inte drog till vänster ca. 80% av körsträckan. Passaten hade jag ett lätt finger på ratten hela tiden. Passaten rullade utan att dra åt något håll, även i vissa fall då vägbanan lutade lite. Jag vill påstå att 5% av körsträckan fick jag hålla emot en liten aning för att Passaten inte skulle dra åt vänster eller höger.

Denna mycket påtagliga skillnad mellan de två bilarna var möjligt att känna av just p.g.a. att jag körde dem båda med så kort tid mellan och på samma sträcka. Ett lätt finger på ratten i Passaten och ett i princip konstant mothåll på ratten i Monden är en mycket stor skillnad.

 

Mondeon är numera bättre på att rulla rakt fram även om det fortfarande finns en svag dragning till vänster. Detta efter den senaste åtgärden som en annan Fordverkstad än det säljande bolagets mekaniker lyckades med.

Mondeon skall dra, enligt specifikationerna, 0,42 liter/mil vid blandad körning. Jag kör snålt men har ändå en genomsnittsförbrukning på ca. 0,62 liter/mil. Modeon använder diesel. Passaten körde jag 63 mil (Stockholm - Göteborg via E4:an och riksväg 40) med som längst på en full tank med gas. När jag berättade detta för VW fick jag svaret att de skall använda mina uppgifter som referens. De hade inte hört talas om att någon kunnat köra en Passat 63 mil på en full tank med gas. Deras uppgift var att upp till 55 mil kunde vara möjligt om man körde snålt.

Jag kör Mondeon på samma sätt som jag gjorde med Passaten.

 

Även jag får felmeddelanden på skärmen i bilen. Ibland, när jag kör till eller från Norge, på motorväg, dyker felmeddelandet om att "Auto City Stop" är ur funktion. Det är den funktion som stänger av motorn när bilen stoppas, t.ex. vid väjningsplikt eller stopplikt. Trots det fungerar systemet när jag väl stannar vid sådana tillfällen. Felmeddelandena finns inte i loggen när bilen kontrolleras.

 

Det som också är mycket störande är att radion inte fungerar som någon av de radioapparater som funnits i de bilar jag haft de senaste 15 åren. Jag har ofta på P4 för att få lokal trafikinformation när jag kör i landet (reser i tjänsten). Startar jag hemifrån på morgonen, med P4 och lokala sändningar, söker inte radion upp starkaste P4-sändaren i de områden jag kommer till. Den håller sig kvar på min "hemmasändare" tills dess det bara brusar. Jag får själv söka upp nästa station. Samma sak är det om jag startar på annan ort när lokalsändningar från P4 sänds.

 

Om jag däremot kör hemifrån när den lokala sändaren sänder rikstäckande P4, fortfarande samma frekvens som vid P4 lokalsändningar, byter radion sändare under körning så länge de sänder rikstäckande program. Så snart de går över till lokalsändningar brusar radion.

 

Samma sak när jag är hemma. Startar jag bilen på morgonen och har "rattat in" P4 lokalt får jag radioprogram i radion. Om jag stannar och gör ett ärende, låt oss säga att det sker klockan 12.55, och återvänder till bilden klockan 13.10, brusar radion. Skälet är att P4 lämnat lokala program och sänder rikstäckande program. För att kunna fortsätta lyssna på P4 måste jag söka upp den lokala stationen på nytt! Det är fortfarande samma frekvens men radion struntar i det.

 

När klockan slår 16.05 går sändaren åter över till lokala program och radion i bilen brusar på nytt. Återigen är jag tvungen att söka upp samma frekvens på nytt för att fortsätta lyssna på P4. Jag har lös detta problem, temporärt, genom att programmera radion så lagringsplats 4 gäller för lokala sändningar och lagringsplats 6 gäller för rikstäckande program. Båda lagringsplatserna är programmerade med exakt samma frekvens.

 

När jag tog upp detta med återförsäljaren svarade teknikerna/mekanikerna med en snorkig kommentar "Läs bruksanvisningen!". Jag talade om för dem att bruksanvisningen för bilen tar upp 2 sidor om ljudanläggningen och jag har läst båda sidorna utan att finna en lösning. Då snäser de åt mig att jag fått en separat bruksanvisning, vilket jag inte har. En sådan finns nämligen inte!

Jag förklarar för dem vad jag gjort för att de skall kunna testa detta på ett enkelt sätt. På förmiddagen, starta radion och tryck på knapp 4. Då går P4 lokalt in. Tryck på knapp 6 och notera bruset.

 

Stäng av radion och vänta tills klockan är mellan 13.10 och 15.55. Starta radion på nytt och notera att det brusar när knapp 4 trycks in medan knapp 6 ger P4-mottagning.

Vad gör teknikerna? Jo, de startar radion och nollställer alla inställningar jag gjort. Därefter söker de efter P4, får in P4 och problemet är löst. De bryr sig inte om vid vilket klockslag de gör detta och de testar inte så som jag bad dem göra.

Meddelandet från dem till mig blev, "Det är inget fel på radion. Den tar in P4".

 

När bilen var inlämnad till den andra Fordverkstaden bad jag dem titta på även radioproblemet. Efter 3 dagar fick jag beskedet att de inte kunde lösa det. De förstår problemet men vet inte om radion skall bete sig på det sättet eller ej. Mekanikern tycker själv att radions funktion är märklig och de skall se om de kan finna någon förklaring. Återigen skillnad mellan mekanikerna hos återförsäljaren och en annan Fordverkstad.

 

Jag har lyft ärendet till Ford i Sverige. Jag har kontakt idag med en representant för Ford i Sverige och har blivit ombedd att försöka få tag i en liknande Ford för att testa om radion i den uppför sig som den i min bil. Ford har också tagit upp bemötandet från Fordförsäljaren för att få information om varför de bemöter kunder med sådan attityd.

Det bör påtalas att jag uppfört mig artigt då jag varit i kontakt med Fordförsäljaren. Inga spydigheter, otrevligt bemötande eller något annat från min sida som skulle påverka deras bemötande av mig. Jag har påtalat problemen med bilen men bemötts på ett sätt som gör att jag aldrig kommer att välja en Ford hos den återförsäljaren igen. Det har jag också sagt till den person som sålde bilen till mig.

 

Nu har jag en veckas jobb på hemmaplan innan det är dags för ny resa för mig. Jag skall se om jag kan hitta en Fordförsäljare som har en bil inne som jag kan besöka och testa radion på.

Det är också snart dags för bilen att få vinterhjulen på. Under förra vintersäsongen, när bilen var ny och vinterhjul på, märkte jag aldrig att bilen drog till vänster. Det började den med först när sommarhjulen kom på.

Om vinterhjulen under kommande säsong inte gör att bilen drar åt vänster (eller höger för den delen) betyder det att något måste vara fel med sommarhjulen.

 

Den här tråden är intressant och har utvecklats till att omfatta lite mer än inledningstråden.  :)

 

Vad är det för bilmodeller ni har, som skrivit i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 du skriver att du funderar på att häva köpet. Nu vet jag inte när det gäller bilar, men om samma gäller där som för annat man köper. Så är det så att säljaren har rätt att försöka fixa felen 3 gånger innan man har rätt att häva köpet, om det inte är riktigt grova fel. 

Om det är så så måste du lämna in bilen tre gånger så de får försöka fixa bilen innan det kan bli frågan om hävning.

 

Och är det så att dragningen beror på att däcken är breda och dom därmed inte riktigt passar i spåren i vägbanan så lär du inte få häva köpet på grund av det för det är ju upp till dig vilka däck du vill ha. Utan då måste hävningen grundas på de andra fel du har. Men som sagt jag vet inte vilka regler som gäller vid bilköp för har inte varit i den sitsen så inte tagit reda på det.

 

 

Jag har en Peugeot 308 SW.  2009. 

Och jag kan väl säga att jag hittills inte fått några felmeddelande mer än jag fick när det faktiskt var fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hjälper inte bilen som drar åt höger.

Men det är samma problem. Och till slut hittar "man" orsaken till att BMWn drar åt höger.

Det intressanta är väl alla förslagen till vad som orsakade högerdragningen.

Och vad orsaken verkligen var.

Och responsen från återförsäljaren i Sverige, Bike Göteborg och BMW, tillverkaren.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-%C3%A5t-h%C3%B6ger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Borde komma med en uppföljning men eftersom det fortfarande finns fel och ytterligare verkstadsbesök är inbokad kommer sådant senare.

 

Under tiden en annan sak:

Efter tre månaders daglig användning av bilen hörs vid ett tillfälle ett "dubbeltut" från signalhornet.

Den gången efter ca en timmes körning och det är möjligt att "tutet" hördes efter att dörrarna öppnats.

(tändningen slogs av samtidigt som dörrarna öppnades, vid just det tillfället.)

 

Jag utelämnar här verkstadens svar på vad detta "dubbeltut beror på, enligt dem.

 

Ca tre veckor senare (fortfarande daglig användning av bilen) hörs åter samma dubbeltut när tändningen stängs av.

Gemensamt är att det även denna gång var ca en timmes körning.

 

Jag utelämnar även här verkstadens "nya" svar på vad detta "dubbeltut beror på, enligt dem.

 

Vad är er förklaring till detta dubbeltut?

Har ni fordon med liknande "feature"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt dubbeltut som låter lika som signalhornet har jag inte. 

Däremot har jag ett pipande ljud när jag stängt av tändningen och öppnat dörren, men det kommer oavsett hur länge bilen varit igång och det slutar inte förrän jag tagit ur nyckeln.
Nu är jag så van vid ljudet så jag ska inte säga säkert om det ev även kommer direkt jag stängt av tändningen,men det är då bara ett ev två snabba pip som kommer.

 

Men för ca 1 vecka sen så tuta bilen till, bara ett tut. Jag funderade först vad det var för ljud innan jag kom på att det var signalen. Det som hänt var att jag råkade komma åt ratten (signalen) eftersom jag hade en tjockare jacka på mig och därmed inte var lika rörlig när jag rörde på mig. Jag kan tänka mig att verkstan sagt nåt i stil med att du kommit åt signalen.

 

Vad jag förstår så är det första vintern för din bil. Så det jag kan tänka mig (om ljudet nu ska finnas) är att det är nåt system i bilen som automatiskt slår av/på när du stänger av bilen och visar det med dubbeltutet. Men det borde rimligen komma oavsett hur länge bilen varit igång om det inte är påverkat av tex temperaturen ute. Men om det är så så borde verkstan veta om det tycker jag.

Om du kommer åt signalen så borde det bara bli ett tut.

 

Så om du inte redan gjort det läsa igenom instruktionsboken och då speciellt om (varnings)system som kanske bara finns vintertid och se om du hittar nåt där om dubbeltut.

 

Jo en sak till om du inte redan gjort det. Gå igenom alla spakar du har runt ratten. Speciellt toppen på spakarna och tryck in dom och se vad dom har för funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att korta ner det lite så har verkstaden en förklaring i stil med att detta dubbeltut är till för att man inte ska glömma nyckeln i bilen.

Ja, eller egentligen fjärrkontrollen. Men de menade också att detta händer varje gång man kört bilen och sedan stannar den samt att det händer för dem när bilen är på verkstad.

Dock är ju detta enkelt att kontrollera och där man kan konstatera att det inte alls fungerar så.

 

Men jag har en egen teori som grundar sig på andra saker som verkstaden har berättat (fast liksom inte i klartext..)

 

Teorin bygger på två grundläggande saker:

1. Systemet är så pass känsligt att det skiljer på om fjärrkontrollen ligger i mittenfacket eller ej. Om den inte är där förutsätts det väl att man har den på sig, och då inte heller kan glömma den.

2. Systemet känner av hur länge man kört. Har man kört en timme eller mer (ja, eller det kan ju vara 50, 55 minuter också) så har man kanske glömt var man har fjärren.

 

Om både 1 & 2 stämmer, alltså att funktionen är så som jag tror, så stämmer det med de få (2) tillfällen denna varningssignal har hörts.

Oftast har vi fjärren i jackfickan och oftast är körningarna kortare än 50 minuter.

 

Att det skulle ske "varje gång" de på verkstaden hanterar bilen tror jag inte på. Däremot kan de ha blandat ihop detta med det som kallas "Passiv låsning". Det innebär att bilen låses själv efter några sekunder, OM motorn ej är igång och OM fjärren ej är kvar i bilen. Då sker ett enkeltut.

 

Ytterligare en "grej" som väckt nyfikenheten har hänt sedan jag postade #16.

Där har jag inte än kollat upp vad instruktionsboken säger. (Ja det med dubbeltutet finns helt enkelt inte med i boken)

Det som hände var att bilen körts ca 20 minuter. Växelväljaren i parkeringsläget. Tändningen avstängd. Sitter kvar i ca fem minuter. Fjärrkontrollen i vänster jackficka. Öppnar förardörren och en varningssummer hörs (alltså inte ljud från signalhornet). Text i display något om att fjärrkontrollen utom räckvidd.

Behöver ju inte vara mysko alls, jag har bara inte sett logiken i detta än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkstan sagt är ju i princip hur det funkar för mig och för mig är det ju varje gång. Har jag nyckeln kvar i tändningslåset, stängt av bilen och öppnat dörren så piper det. Så det kan mycket väl stämma att det är så det ska vara och dom kanske får fram det varje gång beroende på vart dom har fjärrkontrollen.
 

När det gäller din egen teori. Så punkt 1 kan mycket väl stämma. För fjärrkontrollen får då troligen en klar signal när den ligger i mittenfacket.

Däremot så har jag svårare att få punkt 2 att stämma. Och det av två anledningar. Först så förutsätter det att ljudet kommer från själva fjärrkontrollen annars finns det ingen anledning att "tala om" vart den finns. Och den andra anledningen att om punkt 1 stämmer så finns det ingen anledning för punkt 2.

Jag har svårt att tro att den känner av tiden för nån sorts extra påminnelse.

När det gäller min egen bil så uppfattar jag det inte som att ljudet kommer från själva nyckeln utan från tändningslåset.

 

När det gäller ditt sista stycket. Jag kan se tre anledningar till det. Att fjärrkontrollen låg lite konstigt i din ficka så signalen inte gick fram som den ska.
Andra anledningen, finns det batteri i fjärrkontrollen så kanske det börjar gå ner lite. Och det skulle i och för sig också kunna vara förklaring till de dubbeltut du haft, att den likt brandvarnare börjar varna lite i förtid innan batteriet är helt slut.
Tredje alternativet att fjärrkontrollen hade stängt av sig under de 5 min du satt i bilen och därför inte gav/fick signal.

 

När det gäller min egen bil. Om jag sitter kvar i den med den avslagen så efter ca 5 min eller nåt sånt så surrar det till i bilen. Dock inte säker på vad den gör då förutom att den släcker ner det sista på displayerna. Så i min bil så tar det ca 5 min för den att stänga ner helt efter att jag stängt av den. Och det sker varje gång oavsett hur länge jag haft den igång och så gör den även om jag klivit ur bilen och låst den så efter min 5 så surrar det till och det sista släcks. Jag har kollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att personen på verkstaden inte vill(?) lyssna/läsa min beskrivning utan svarar bara "schablonmässigt".

 

Man behöver ta till sig att fordonet i fråga har nyckellöst startsystem och man behöver ta till sig att det är skillnad på om en signal kommer från bilens signalhorn eller från en summer i kupén.

 

2. Att ett fordon håller koll på hur länge man kört är inget konstigt, jag har haft hyrbilar som informerat att jag borde ta en rast.

 

Batteriet i fjärren övervakas och något sådant meddelande har inte visats. Dessutom borde batteriet bara bli sämre & sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bör verkstan lyssna. Men tittar jag på det verkstan sagt och det du säger i din teori i punkt 1 så är det i princip samma sak. Att det tutar för att tala om att komma ihåg fjärren. Enda egentliga skillnaden mellan er hur ofta det händer. Verkstan säger varje gång och du säger om den ligger på ett visst ställe och därmed bara blir enstaka gånger.

 

Ditt andra stycke förstår jag inte vad du menar. Jag har svarat utifrån det du skriver.

 

Visst kan bilar tala om olika saker. Men jag ser ingen anledning för fjärren att ge nån påminnelse (att inte glömma den) på grund av tiden. För enligt din teori så ligger den i mittfacket så tutar det, ligger den i fickan så är den tyst. Så jag kan inte se att tiden spelar nån roll i sammanhanget. Glömma kan man göra på mindre tid än 1 tim.

 

Om det är så att tiden är viktig så skulle jag gissa på att dubbeltutet har nån annan eller att det finns flera betydelser. Men då har jag inga förslag. Och då innebär det som jag ser att du egentligen inte har nån påminnelsefunktion om att inte glömma den för enligt dig så får du ingen påminnelse annars. Som jag förstått så är påminnelse att inte glömma nyckel/fjärr standard i bilar idag så det borde rimligen finnas i din bil även vid kortare körning. Så frågan blir väl har du ens påminnelse i din bil eller är det fel på den.

 

Det med batteri. Jag har varit med om andra sorters mobila enheter som säger att de är utanför räckvidd om batteri är dåligt så det var bara ett av förslagen på varför du fick upp just det meddelandet. Och dåligt batteri kan ge olika "symptom" på grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har varit otydlig.

 

Punkt 1 handlar ju om fjärren ligger i facket eller ej.

Det är ju enkelt att pröva de båda alternativen och så har ju även skett.

Utan att någon varning om endera plats har hörts.

 

De enda gånger dubbeltut har hörts har varit de gånger det varit en längre körning. Över tid och då även över avstånd.

Därav min teori att det kan finnas ett samband.

Om teorin stämmer så finns en förklaring, en godtagbar sådan.

Då har verkstaden fel och jag har "upptäckt" en funktion som inte återfinns i instruktionsboken.

 

Om teorin inte stämmer, ja då är det fel på funktionen, något verkstaden inte anser.

Men jag kan klara mig utan funktionen i sig, jag är mest nyfiken på hur det ska fungera.

 

Och efterlyser erfarenheter från andra fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..

 

På förekommen anledning(ar) för jag anteckningar ang. bilbekymren. (detta med tutandet är dock eg. inget bekymmer)

 

Så här blev dagens anteckning:

 

161208 – Verkstadsbesök. Man byter sensorer för däcktrycksövervakning på vinterhjulen. Åker hem och stoppar motorn. Tre varningssignaler hörs nu inifrån kupén. (fjärren i vänster jackficka). Tänker att man gjort någon slags återställning eller omprogrammering i samband med sensorbytet. Kör en testrunda till macken, fjärren i jackan, stoppar. Heltyst. Tankar, lägger fjärren i mittkonsollen, åker hem och stannar motorn. Heltyst. Får ett infall att kliva ur och stänga dörren, med fjärren kvar i bilen. Inget händer och efter 20 sekunder öppnar jag dörren. Hör ihållande varningsljud från kupén. Som larmar för vaddå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det där med mittfacket som du skriver om i punkt 1.

 

Men har man ett system som ska varna/påminna om nyckel/fjärren så ska det systemet bete sig på samma sätt varje gång oavsett hur lång tid som gått. 

 

Tittar jag på min bil. Stänger av motorn och öppnar dörren utan att jag tagit bort nyckeln, så börjar det pipa och det oavsett hur länge jag haft bilen igång. Och det fortsätter pipa tills jag gör nåt, endera tar ur nyckel eller sätter mig i bilen och stänger igen dörren igen. Och så ska det funka inte bara för att det är så på min bil utan logiskt så ska det vara så annars fyller inte påminnelsen nån funktion. För funktionen är till för att påminna om att nyckel/fjärr fortfarande är kvar i bilen efter man stängt av den. Hur det låter om jag går ur bilen och stänger dörren vet jag inte, för jag har aldrig gjort det.

 

Din punkt 1 kan mycket väl vara så det kan funka när man har fjärrkontroll. Att ligger den i mittfacket så påminner den, men inte om den ligger i fickan eftersom signalen mellan fjärren och systemet blir olika och att systemet känner av det. Men då ska det vara så även vid kortare körning.

Så har du påminnelsesystem i din bil så verkar det vara (varit) fel på det. Det borde rimligen stå i instruktionsboken om fjärrkontrollen eller varnings/påminnelsesystem hur det ska vara. 

 

Det du har i citat rutan så verkar det ju som det dom gjort även ha påverkat påminnelsefunktionen för fjärren. Att det först kom en kort varning (tre signaler) att du ska komma ihåg fjärren? Sen när du öppnade dörren efter att du hade stängt den kan varit just så det ska vara (liknar hur det är för mig), men enda jag kan se där att den signalen borde kommit i samband med att du öppnade dörren och klivit ur bilen utan att tagit med dig fjärren, så där verkar det ha varit en liten fördröjning. 

 

Och de signaler du hörde sist (både de tre och den ihållande) var det dubbeltut eller annat ljud. För det kan mycket väl vara så att dubbeltutet är nåt helt annat. Men att de signaler du nu hört är de ljud som ska vara för påminnelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag hittar ang. signaler, i instruktionsboken, är detta:

 

Om förardörren inte är ordentligt stängd eller den elektroniska nyckeln är kvar i bilen och tändningen inte är avstängd, tillåts inte låsning och en varningssummer ljuder tre gånger.

Det ska ske när man försöker att låsa manuellt, utifrån, med en knapp som finns på dörrhandtagets utsida.

Har aldrig kollat detta.

 

Jag har aktiverat det som kallas Passiv låsning och där kan man läsa:

 

Om den elektroniska nyckeln är kvar i bilen eller tändningen inte är avstängd, tillåts inte passiv låsning och en varningssummer ljuder tre gånger.

Detta fungerar inte. Eller detta sker inte, att någon summer ljuder.

 

Det står inte heller någonstans att signalhornet bekräftar Passiv låsning, vilket det gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...