Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Galaxy A3 efter uppgradering


kiwi01

Rekommendera Poster

Min Samsung Galaxy A3 (ej årets modell utan den förra) uppgraderades för några dagar sedan.

Får inte ordning på vissa viktiga detaljer som har fungerat bra men inte gör det längre.

 

Appen för meddelande/sms/mms har tidigare alltid ljudit när det kommit ett meddelande samtidigt som utanpå appen angivits antal oöppnade meddelanden, men inte nu längre efter uppgraderingen.

För mig är det jätteviktigt att höra och se att det kommit ett sms.

 

Jag har gått igenom alla tänkbara inställningar i mobilen, ljud mm men hittar inget som passar eller avhjälper bristen. Jo, jag hittade en ljudinställning för sms och vred den på högsta  volym men ändå hörs inget.

Till slut, bara för att testa, bockade jag för ”begär leveransrapport för alla meddelanden du skickar”, skickade sedan ett sms till mig själv och då pep det ordentligt – men det var ju för att jag skickade ett sms. Ingen siffra för inkommande sms syntes.

 

Däremot, om jag missar ett inkommande samtal och det går till telefonsvararen hörs en ljudsignal och en etta anges på meddelandeappen.

 

I manualen hittar jag inget om sådana inställningar under avsnittet SMS.

 

Kameran har tidigare klickat tydligt, nu hörs bara en liten viskning, knappt urskiljbar.

 

Jag har också en app som jag själv installerat, MapMyWalk. Även den är knäpptyst. Den har alltid talat om att den startar och under promenaden lämnat talade rapporter. Jag avinstallerade den och installerade på nytt, men det hjälpte inte.

 

Kan någon tala om för mig vad jag ska göra? Säkert enkelt, för den som vet.

 

Annars, är det brukligt att personalen i butiken där man köpt mobilen (Tele2 i mitt fall) hjälper till att fixa sådana här detaljer, (åtminstone de två första)?

 

 Nu blir jag lite osäker, fick jag en uppgradering eller kanske uppdatering?

 Ursprungsversionen hette 3.10, den nya versionen har beteckning 

 6.0.1 om det säger något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat andra forum.

Inte helt ovanligt tydligen, vilket ju är en klen tröst.

 

Har du kollat så att det inte finns ytterligare uppdateringar och väntar?

 

Har du testat att göra en fabriksåterställning?

Många problem kan rättas till då och uppdateringen ligger ändå kvar.

Men du kan ju riskera att få börja om med kontoinställningar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska söka. Nej, jag kan inte se att det finns andra uppdateringar som väntar, däremot så hittade jag en Samsungsajt där man genom att skriva in sin mobilmodell kan söka om det finns en uppdatering - men jag ville undvika att prova för att inte röra till det ytterligare. Och nej, jag vill till varje  pris undvika en fabriksåterställning - de nya rundade apparna ser ju rätt snygga ut om inte annat - och trots allt fungerar ju basfunktionerna ändå - ringa, mejla, skicka meddelande osv. 

 

Aha, nu såg jag vad du hade skrivit: uppdateringarna ligger kvar trots fabriksåterställning. Jag trodde att vitsen med återställning var att de inte skulle ligga kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man återställer alla inställningar som de var vid leverans. Vilket kan innebära att inaktiverade appar är aktiverade, att installerade appar inte längre är det (men de kan även finnas kvar), att kontoinställningarna är "tomma" osv.

Fast man bör ju räkna med att en återställning innebär att det mesta kan komma att raderas, att något går fel osv.

Därför bra med en backup av allt.

 

Jag har också insett att det är bättre att installera om alla appar, än att backa upp dem och senare återställa dem, vid byte av OS-version (från 4 till 5, från 5 till 6 osv) eftersom det kan vara helt andra appar avsedda för andra versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade vidare sedan och råkade på en Samsungsajt där man kunde chatta med deras personal.

Jag fick rådet att - nu minns jag inte vad det kallades men ungefär motsvarande tömma cachen i den aktuella appen meddelanden/sms, Det hjälpte faktiskt och nu fungerar det som det ska.

Jag fick också en utmärkt beskrivning över hur man gör en säkerhetskopia med hjälp av Smart Switch och sedan  återställer fabriksdata, 

 

Innan jag började chatten rotade jag i appen mapmywalk och tyckte mig finna att jag måste installera ett språkpaket, Så jag laddade ner engelskan då appen ju är på engelska, och ja, det funkade, i stället för den brutna engelska den hade ljudit tidigare så var uttalet nu perfekt. Men, efter ett tag upptäckte jag att språkpaketet inte var bara för denna app som jag trodde, utan nu var allt i mobilen på engelska. Det känns dock lite väl omständligt och tidskrävande att hantera allt i mobilen på engelska så jag bytte tillbaka till svenska. Appen mapmywalk säger förstås inte ett knäpp, och verkade i övrigt fått rena snurren. Men efter lite trixande har den nu återigen lokaliserat mig och mäter och räknar korrekt. Så jag är i stort sett ganska nöjd, det enda är att jag får titta extra noga så att den verkligen går igång när jag trycker.

 

(Det hände lite annat också. Satte på en kastrull med pastaskruvar på kokning  och ilade mellan köket och chatten - och glömde förstås bort kastrullen. Pastaskruvarna var minst sagt välkokta och så var kastrullen också. Mina egna husmorsknep biter inte på denna kastrull  och det gör inte andras knep heller, nu är det skroten som gäller. Inget att gråta över, det är billigare med en ny kastrull än mobil  :D ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...