Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är detta?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

För mig ser det ut som 70-tal då koppar var populärt och ansågs så fint att det gick att ställa fram som serveringskärl (borde ju vara avsikten med tanke på fiskknoppen). Koppar har använts tidigare för matlagning men då tror jag inte att det har ansetts vara något som man serverar ur.

 

Är det en lös insats som är perforerad?

I så fall påminner det mycket om denna fiskgryta: http://www.kastruller-kantiner.com/kok/kokkarl/kokkarl-patina/kastruller-kittlar/kittlar/fiskgryta-fiskkittel.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett kärl för att koka fisk i, det vanliga är väl större lax.

Tror kanske att ursprunget också är mer från kustsidan än inåt landet. Har sett liknande förr men aldrig hemmavid, så det stämmer kanske bra med laxen eller torsk...?

 

Det som gör mig lite brydd är att underdelen inte synes vara koppar - enligt bild - och det skulle kunna tyda på:

Eloxerad koppar, alltså ytan är behandlad för just att koppar i sig är väldigt farligt att få i sig.

Men samtidigt är anodisering av koppar flerfalt dyrare och svårare än motsvarande anodisering av tex. aluminium.

Koppar begränsar möjligheterna att bygga upp tjocka skikt: kisel ger mörka skikt och begränsad skikttjocklek, mangan och bly mörkfärgar skiktet. Brukar ligga mellan 5 – 25 my.

 

Samtidigt ser underdelen blank ut, vilket begränsar möjligheterna att det skulle vara förtennat-koppar.

 

Förnickling? Ja det låter mest sannolikt av en kopparyta och förnickling är ju mycket vanligt (dock ej på aluminium), där man då har ett tunt lager av krom ytterst (c:a 0,5 my) och skulle kunna förklara blankheten och dessutom är krom oerhört starkt eller hårt, inget man repar.

 

Men bilden som man ser är förstås svårtolkad beroende på yttre omständigheter.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag tror inte det. Denna har ett "inrede" som känns som om man ska ånga just fisk? Detta borde vara en gryta och inte en form

Jag tror också att den är för ångkokning av fisk. Troligen saknas en tättslutande underdel som delen med den hålade botten kan sänkas ner i.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inredet är för att man ska kunna lyfta upp fisken utan att behöva lyfta/flytta hela grytan, den kanske även kan användas för ångkokning men då krävs nog att insatsen kommer upp en bit från botten för att få plats med lite vatten som ska förångas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inredet är för att man ska kunna lyfta upp fisken utan att behöva lyfta/flytta hela grytan, den kanske även kan användas för ångkokning men då krävs nog att insatsen kommer upp en bit från botten för att få plats med lite vatten som ska förångas.

Ja ser man hela så är det tveksamt att den kan fungera för ångkokning.. Det måste ju rymmas tillräckligt med vatten under gallret.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...