Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markera mappar och filer?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag vill markera ett flertal mappar eller filer för att klippa ut eller flytta, har jag alltid använt Ctrl. Sen jag installerade W 10 börjar skitwindows att kopiera mappar och filer i stället. Jag gör det här nästan dagligen, då musiken jag laddar ner kommer som zipmappar. Jag extaherar mapparna i en och samma mapp. Det innebär att har jag laddat ner 10 CD så har jag 10 zipmappar och 10 mp3 mappar. Därför måste jag mauellt markera o klippa ut zipmapparna som ska flyttas. Därefter kan jag använda mig av verktygsfältet o funktionen markera alla o klipp ut .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser denna typ av inlägg, om hur illa man tycker att Utforskaren beter sig, med diverse dubbla visningar, blå text mm, så tänker jag, lite elakt, för mig själv: "Skyll dig själv, som inte använder TotalCommander".

 

Den är ju helt överlägsen och kanske speciellt när det gäller zip-filer & liknande.

se //eforum.idg.se/topic/352521-total-commander-90/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag vet inte exakt hur du gör, men om man har markerat en fil/er eller mapp/ar och drar dessa till en ny destination så händer en av följande:

 

Om den nya destinationsmappen ligger på samma partition med samma enhetsbokstav så sker en flytt.

Om den nya destinationsmappen ligger på annan partition eller disk med annan enhetsbokstav så sker en kopiering.

 

Dvs. det är skillnad när man drar och släpper filer mellan mappar om mapparna ligger på samma partition med samma enhetsbokstav och - mellan olika partitioner eller diskar och USB-lagringsenheter med olika enhetsbokstäver.

I första fallet så flyttas filerna i det andra fallet så kopieras filerna vid "dra och släpp".

 

Om du högerklickar på filen och väljer "Klipp ut" och därefter går till den nya mappen och sedan högerklickar och väljer "Klistra in"

eller markera filen/filerna, sedan Ctrl + X därefter gå till nya mappen och tryck Ctrl + V så flyttas filen/filerna.

 

Exempel på snabbkommandon:

Ctrl + X klipper ut, Ctrl + C kopierar och Ctrl + V klistrar alltid in. Detta gäller även text och annat i ordbehandlings och diverse andra program också, alltså inte enbart filer.'

 

Öppna upp två utforskarfönster bredvid varandra; bara markera i det ena filen/filerna eller mapparna och Ctrl + X  och sedan högerklicka i nästa fönster och välj 'Klistra in' eller Ctrl + V

 

Men jag håller med Mikael63 - Total Commander är det bästa verktyget.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser denna typ av inlägg, om hur illa man tycker att Utforskaren beter sig, med diverse dubbla visningar, blå text mm, så tänker jag, lite elakt, för mig själv: "Skyll dig själv, som inte använder TotalCommander".

 

Den är ju helt överlägsen och kanske speciellt när det gäller zip-filer & liknande.

se //eforum.idg.se/topic/352521-total-commander-90/

 

 

Jag kan inte hålla med. Markerade ett antal MP3 filer för bortagning, det som hände var att programmet tömde en mapp med över 4000 zipmappar. Så jag tycker det är ett riktigt skitprogram.

 

post-29392-0-47710500-1475860536_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett kraftfullt verktyg och gör man fel så, ja då blir det fel.

Man måste "stå i" rätt halva när man utför någon operation och man får alltid en bekräftelse innan något raderas eller skrivs över.

Filerna hamnar i papperskorgen om du inte valt att de ska tas bort direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men det enklaste torde väl vara att du öppnar ett  "utforskar-fönster" i egen mapp och på den disken dit du vill ha det uppackade, flytta det fönstret till högra halvan av bildskärmen, ställ in så det blir lagom stort.

 

Sedan öppnar du utforskaren igen, flyttar det fönstret till den vänstra halvan.

I detta fönster navigerar du till där du har dina .zip-filer, dubbelklicka på en åt gången, markera alla och bara dra ut dessa till det andra fönstret. Dessa filer packas upp 'on-the-fly' till den destination du valt.

På så sätt packar du inte upp filerna och lägger dessa på två ställen och sedan måste flytta - eller ta bort dubbletterna, vilket verkar vara ett knöligt förfaringssätt.

 

TC klarar detta galant.

 

Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur du gör?

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...