Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läcker Dropbox?


kiwi01

Rekommendera Poster

Morgonens konfusion nr 2:

 

till mitt gmail kom i morse ett mejl från  Dropbox Community Forum där någon  har ställ en fråga som är synlig för mig, för att läsa kommentarer kan jag klicka på en länk (vilket jag inte har gjort). Jag har aldrig varit inne på denna community, visste inte att det fanns. 

Hur kan det komma sig att det kom till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Dropbox?

 

Det finns faktiskt ett dropboxforum:
https://www.dropboxforum.com/hc/en-us
https://www.dropboxforum.com/hc/en-us/articles/203465925
https://www.dropboxforum.com/hc/en-us/community/posts/203810125-Verification-Email

men ett mejl med en länk att klicka på kan ju handla om "Dropbox users targeted by phishing scam hosted on Dropbox":
http://www.symantec.com/connect/blogs/dropbox-users-targeted-phishing-scam-hosted-dropbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Dropbox men har aldrig loggat in på forumet. Jag befarade något lurt så därför klickade jag inte på länken. Ska läsa dina länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då läser jag inte vidare, men det som bekymrar mig är att mailet även fick en färgad etikett "Dropbox", något som jag alltid gör manuellt. Vad tror du att jag behöver göra?

 

Borde in McAfee stoppat detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just att det finns ett meddelande på den lilla McAfeesymbolen vid klockan att en fil genomsökts men inget hittades. När detta skedde vet jag inte, men kanske  i morse då mejlet kom. Intill klockan finns också en Dropboxsymbol där jag kan läsa Installera om Dropbox för att ordna till alla dina synkningsikoner!  Länk är  bifogad till Helpcenter. 

 

Instaallera om? Hm, bara jag hittar mina filer sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då läser jag inte vidare, men det som bekymrar mig är att mailet även fick en färgad etikett "Dropbox", något som jag alltid gör manuellt. Vad tror du att jag behöver göra?

 

Borde in McAfee stoppat detta?

Vilket mejlprogram eller webbmejl?

 

 

Intill klockan finns också en Dropboxsymbol där jag kan läsa Installera om Dropbox för att ordna till alla dina synkningsikoner!  Länk är  bifogad till Helpcenter. 

 

Instaallera om? Hm, bara jag hittar mina filer sedan?

Om du är orolig för att Dropbox-mappen ska försvinna eller bli tom kan du ju kopiera dess innehåll till en annan mapp först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skrev i trådstarten kunde tolkas som att det gällde ett Gmail-konto som hanteras från ett mejlprogram.

 

McAfee kan inte kontrollera några mejl som bara ligger på Googles server. Google tyckte väl att när mejlet verkade komma från Dropbox skulle det ha den etiketten, de lägger sig i saker alldeles för mycket nu för tiden tycker jag men gå igenom alla inställningar och se om du hittar något där du kan stänga av lite "intelligens".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skrev i trådstarten kunde tolkas som att det gällde ett Gmail-konto som hanteras från ett mejlprogram.

 

McAfee kan inte kontrollera några mejl som bara ligger på Googles server.

 

Ja, så är det förstås, tänkte inte på det.

 

 

Google tyckte väl att när mejlet verkade komma från Dropbox skulle det ha den etiketten, de lägger sig i saker alldeles för mycket nu för tiden tycker jag men gå igenom alla inställningar och se om du hittar något där du kan stänga av lite "intelligens".

 

Google sorterar ju all inkommande post bakom tre olika flikar, lite "random" ibland, skräppost hamnar alltid direkt i skräppostkorgen, men den intelligensen finns hos Google, sådana egna inställningar kan jag inte hitta. Etiketterna har jag skapat själv, men vill jag sätta en på inkommande/utgående post måste jag göra det manuellt.

 

Har skrivit till Dropbox "abuse", får se om de svarar.

Tror inte att jag kommer att installera om Dropbox, mina enheter synkar ju har jag konstaterat, och alla inställningarna är korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ännu mera konfunderad. Jag skrev i inlägget ovan att jag kommer att skriva till "abuse@dropbox" om händelsen jag beskrivit, och har väntat på svar.

 

Något svar på mitt klagomål har jag inte fått, däremot kom ett mejl 9/10 från survey@dropbox där de tckar mig för att jag kontaktade supporten samt ber mig besvara ett par frågor : "How satisfied were you with the support you received? " Som sagt, jag har inte fått någon support. 

 

Idag 11/10 erhöll jag mejl från communityforum@dropbox lydande: Hi,  You just earned a new budge! You have just posted your first reply to the community. View it on your profile - en klickbar länk där jag måste logga in. Men jag har aldrig skrivit till community, aldrig loggat in där.

 

Funderar på om jag ska byta både användarnamn, lösenord, och mailadress. Måste göras i tre steg vad jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag ska byta både användarnamn, lösenord, och mailadress.

Det skulle jag ha gjort. Du tillhör tydligen de utvalda måltavlorna för spam & scam så en ny mailadress som förföljaren inte känner till vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...