Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista på en äldre laptop som inte tar hem uppdateringar


habbeli

Rekommendera Poster

Nej ingenting är nerladdat. Det är ju där jag har felet, datorhelvetet vägrar ju ladda ner uppdateringar  :angry:

 

Att du inte får ner uppdateringar via Windows Update har jag förstått, men menar du att du inte kan ladda ner någonting alls från Internet? Länkarna du har fått gäller ju inte Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Att du inte får ner uppdateringar via Windows Update har jag förstått, men menar du att du inte kan ladda ner någonting alls från Internet? Länkarna du har fått gäller ju inte Windows Update.

Så fort det handlar om någon form av program verkar det vara stopp.

Att surfa på nätet och ladda hem bilder eller musik till exempel går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn fungerar hyfsat men är lite seg då svchost.exe ligger på minst 50% CPU hela tiden. I Bredbandskollen ligger den på full fart 30Mbits ner och 12Mbits upp (ADSL 30Mb )

Servicepack 2 finns installerat.

Ominstallation har jag inte koll på  :(

Det låter ju tillfredsställande.

Man brukar ju se i diskhanteraren om det finns en partition omkring 10 GB benämnd recovery eller något liknande.

 

Risken finns ju att recoverypartitionens version inte heller går att uppdatera så man sitter med en tidig illa fungerande version.

 

Vista är inget som MS prioriterar, efter april nästa år kommer dessutom inga nya uppdateringar.

 

Ett alternativ kan ju vara att installera någon Linuxdistribution på datorn. Man kan ju först spara en klon av hela hårddisken så man har möjligheten att enkelt återgå.

 

Ett annat alternativ som föreslagits är att fortsätta med Vista men då stänga av automatiska uppdateringar , skall finnas ett alternativ "Sök aldrig efter uppdateringar" tror jag det står. Då belastas inte datorn som nu. Man kan ju testa emellanåt att söka

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske rätt men ett nytt operativsystem är inte gratis.

Skippa dom vore kanske enklast.

Jag tog bort svchosten som ligger högst på CPU och då blir det riktigt bra fart i burken  :)

Linux är gratis och kan vara ett lämpligt alternativ till en trött dator som då kan få vänta flera år ytterligare innan pensionering.

Linux Mint är utvecklad så att den passar Windowsanvändare väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att testa programmet WSUS om det kan uppdatera datorn.

http://download.wsusoffline.net/

När man har extraherat och sen öppnat den nedladdade zipfilen  klickar man på mappen : wsusoffline108 så bör en startpanel öppnas.

 

Under fliken Documentation finns en enkel beskrivning hur startpanelen skall nyttjas.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man laddar ner det programmet bör man titta på instruktionsvideon till det.

Se tråden Få ner uppdateringar från Windows Update: (mitt) inlägg #27

//eforum.idg.se/topic/351624-f%C3%A5-ner-uppdateringar-fr%C3%A5n-windows-update/page-2

 

Om du lyckas få ner och installera en enda uppdatering så har du, liksom trådskaparen K Olagus, lyckats sparka igång Windows update så att fler uppdateringar kan trilla in.

 

Du har väl läst ordentligt det marim har skrivit? Han är ju den som har erfarenhet av besvärlig uppdatering av Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows Vista är i mångt och mycket lika som Windows 7 i allt väsentligt, men i detta fall så skiljer det en del.

 

Men som i allt annat skall man alltid se till att ha en fungerande backup innan man påbörjar nåt.

Sedan kan jag nog tycka att Larsas förslag är värt att testa.

 

Men du kan ju börja med att prova detta: Hur man gör en Windows Update i felsäkert läge i Vista

Jag har inte orkat gå igenom hela tråden för att se vad som ev. redan tipsats om.

Mvh

 

Ps. I fall det skulle vara korrupta systemfiler som ställer till med trubbel (vilket inte är första gången) se detta:

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu stängt av uppdateringarna och sen har datorn fått stå och stampa på i några dagar.

Jag har då och då låtit den starta om men CPU;n har legat på sina 50-60% hela tiden tills nu....

I går kväll såg jag att datorn lugnat ner sig, jag startade om den och lät den gå under natten, nu på förmiddan så kollade jag igenom allt och nu är den i någorlunda skick igen. 

Nu låter jag den vara så här och uppdateringarna får förbli avstängda hädanefter  :) 
Tack ska ni ha för alla tips och idéer så hör jag av mej nästa gång det blir problem, ni är guld värda allihopa  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :D 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...