Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista på en äldre laptop som inte tar hem uppdateringar


habbeli

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, den har stått oanvänd i närmare 1 år och jag får den inte att ladda hem Windows uppdateringar som finns tillgängliga. Har kört MBAM som hittade 4 poster, och C-Cleaner men det hjälpte då ingenting. Den har stått och stampat i drygt två dygn med att hämta uppdateringarna men ingenting händer, vad gör jag?
Det är en laptop som jag har fått överta av en bekant då han tyckte att den var så trött och seg, samt att han sällan använde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Det var snabbt svarat. När jag läste din fråga kom jag nämligen att tänka på den hygglige Åge N som fixade ett helt uppdateringspaket till Vinterfiskaren (som ville ha uppdateringar till sitt Windows XP) . Se den här tråden:

//eforum.idg.se/topic/352543-framtida-ominstallation-av-windows-xp/?do=findComment&comment=1680448

 

Här är den länk han fixade, som måste öppnas i Internet Explorer (inte i Firefox eller Chrome):

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Install.aspx?q=windows+xp&referringpage=Search.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är sant men jag tänkte att Åge N kanske kunde skapa en länk för dig också. Jag tror att han har utgått från
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/947821
Se
För Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2008 R2 eller Windows Server 2008

Lös problemet genom att använda verktyget för systemuppdatering.
Hämta verktyget för systemuppdatering.
Klicka på länken Hämta i tabellen nedan som motsvarar din version av Windows som körs på datorn.
(Ta reda på om 32- eller 64-bitars version av Windows körs på datorn)
Det här verktyget uppdateras regelbundet, vi rekommenderar att du alltid hämtar den senaste versionen.

x86-baserad (32-bitars) versioner av Windows Vista SP2 och Windows Vista SP1 Hämta paketet nu
x86-baserad (32-bitars) versioner av Windows Server 2008 SP2 Hämta paketet nu

 

Jag förstår inte vad MBAM och CCleaner har med uppdateringen av Windows Vista att göra.

 

PC för Allas Martin Appel har skrivit här att den grundläggande supporten för Windows Vista försvann redan 2012 medan det som kallas för utökad support tas bort först den 11 april 2017. Läs mer på https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är sant men jag tänkte att Åge N kanske kunde skapa en länk för dig också. Jag tror att han har utgått från

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/947821

Se

För Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2008 R2 eller Windows Server 2008

Lös problemet genom att använda verktyget för systemuppdatering.

Hämta verktyget för systemuppdatering.

Klicka på länken Hämta i tabellen nedan som motsvarar din version av Windows som körs på datorn.

(Ta reda på om 32- eller 64-bitars version av Windows körs på datorn)

Det här verktyget uppdateras regelbundet, vi rekommenderar att du alltid hämtar den senaste versionen.

x86-baserad (32-bitars) versioner av Windows Vista SP2 och Windows Vista SP1 Hämta paketet nu

x86-baserad (32-bitars) versioner av Windows Server 2008 SP2 Hämta paketet nu

 

Jag förstår inte vad MBAM och CCleaner har med uppdateringen av Windows Vista att göra.

 

PC för Allas Martin Appel har skrivit här att den grundläggande supporten för Windows Vista försvann redan 2012 medan det som kallas för utökad support tas bort först den 11 april 2017. Läs mer på https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

 

 

Okej, vi får väl se om fler svarar på detta :-)

MBAM och C-cleaner körde jag bara för att städa lite i maskinen, det skadar väl aldrig och fel sorts virus kan ju ställa till lite av varje.

Ska läsa igenom din länk ordentligt och se om man blir något klokare :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte kom jag nå längre med detta heller, fler tips mottages :-)
Kan lägga till att svchost.exe ligger och jobbar på runt 50cpu hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för uppmaningen att skapa en länk till Microsofts hemsida för att hämta uppdateringar till Vista!  :thumbsup:

 

Jobbar i Norge för tillfället och har inte med mig min egna dator. Får "fuska" lite med en annan dator som jag loggar in på eForum med.

 

Här är en länk som ger alla uppdateringar till Windows Vista.

 

https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=windows+vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju bara för snäll. Hoppas habelli uppskattar det.

Det gör han säkert!

 

Som upplysning kan jag ge att låta bli att hämta uppdateringar till Net Framework version 4 som har lägre versionsnummer än 4.6.2.

Installera Net Framewokr 4.6.2 för den ersätter alla tidigare versioner av Net Framework 4.xx .

På så sätt undkommer du en massa uppdateringar för de tidigare versioner, som ändå inte behövs om habbeli (du) installerar version 4.6.2.

 

Här kan habbeli (du) hämta den senaste versionen av Net Framework 4, nämligen version 4.6.2, som en fristående installation (det vill säga, du hämtar hela programpaketet och installerar det i datorn istället för att installera via Microsofts hemsida):

 

https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=53344

 

Noterbart är också att flera av uppdateringarna gäller för andra Windows-versioner än enbart Vista.

 

Sortera alla uppdateringar genom att klicka en gång på rubriken "Senast uppdaterad". Då kommer de nyaste först.

Klicka en gång till på rubriken och de äldsta kommer först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för uppmaningen att skapa en länk till Microsofts hemsida för att hämta uppdateringar till Vista!  :thumbsup:

 

Jobbar i Norge för tillfället och har inte med mig min egna dator. Får "fuska" lite med en annan dator som jag loggar in på eForum med.

 

Här är en länk som ger alla uppdateringar till Windows Vista.

 

https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=windows+vista

Båda mina datorer vägrar öppna den här länken :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju bara för snäll. Hoppas habelli uppskattar det.

Hahaaa, jag gillar och uppskattar all hjälp jag kan få :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda mina datorer vägrar öppna den här länken :-(

Det är inget fel på länken. Jag kan öppna den lätt som en plätt. Vilken webbläsare använder du? Har du tömt cachen och tagit bort cookies i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte heller....

Hindrande problem:
 
.NET Framework 4.6.2 stöds inte i det här operativsystemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på länken. Jag kan öppna den lätt som en plätt. Vilken webbläsare använder du? Har du tömt cachen och tagit bort cookies i den?

Jag kör Chrome.

Har inte tömt nåt annat än med C-cleaner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Internet Explorer i stället för Chrome och öppna länken i Windows Vista datorn. Det är ju dit nedladdningen ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu börjar jag bli smått irriterad på laptops h-vetet......
Jag kommer inte ut på nätet med Explorer med den fan  :angry:  :angry:  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för uppmaningen att skapa en länk till Microsofts hemsida för att hämta uppdateringar till Vista!  :thumbsup:

 

Jobbar i Norge för tillfället och har inte med mig min egna dator. Får "fuska" lite med en annan dator som jag loggar in på eForum med.

 

Här är en länk som ger alla uppdateringar till Windows Vista.

 

https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=windows+vista

Ett tillägg på webbplatsen kunde inte köras......

Det ska jävlas hela tiden :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett tillägg på webbplatsen kunde inte köras" Står det inget mer efter det, t ex Kontrollera säkerhetsinställningarna i Internetalternativ för möjliga konflikter?

 

Jag har hittat en gammal tråd där hon som ville ha hjälp skrev "Sedan när jag skulle installera Microsoft Update Catalog får jag svaret att ett tillägg inte kunde köras och ingen text visas på sidan." Då svarade Cecilia bl a "Om man har ett antivirusprogram som inte kommer från Microsoft är det bra att avinstallera det helt innan man ska ha in en massa Windows-uppdateringar, oavsett om de är i ett samlingspaket eller är var för sig som i Windows Update."

//eforum.idg.se/topic/351826-nu-finns-alla-windows-uppdateringar-samlade-i-ett-paket/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett tillägg på webbplatsen kunde inte köras" Står det inget mer efter det, t ex Kontrollera säkerhetsinställningarna i Internetalternativ för möjliga konflikter?

 

Jag har hittat en gammal tråd där hon som ville ha hjälp skrev "Sedan när jag skulle installera Microsoft Update Catalog får jag svaret att ett tillägg inte kunde köras och ingen text visas på sidan." Då svarade Cecilia bl a "Om man har ett antivirusprogram som inte kommer från Microsoft är det bra att avinstallera det helt innan man ska ha in en massa Windows-uppdateringar, oavsett om de är i ett samlingspaket eller är var för sig som i Windows Update."

//eforum.idg.se/topic/351826-nu-finns-alla-windows-uppdateringar-samlade-i-ett-paket/

 

Nej jag tror inte det stod nåt mera.

Jag har AVG installerat, kanske jag ska prova pausa eller ta bort det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja avinstallera AVG. Det går ju lätt att installera det igen när du är klar med uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja avinstallera AVG. Det går ju lätt att installera det igen när du är klar med uppdateringarna.

Det är fixat nu, få se då om det blir någon skillnad med uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, har du lyckats ladda ner och installera alla Åges uppdateringar? Grattis i så fall!

 

När det gäller AVG, som jag också har och har haft i många år, så ska det installeras utan onödiga tillägg (som inte är till minsta nytta). Inget säkert surftillägg t ex. Internet Explorers Smartscreen skyddar dig. Jag har t o m avaktiverat AVGs e-postskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...